Ujevnt turbotrykk ved full gass

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
overdog
Innlegg: 2
Registrert: 28 mar 2009, 02:21
Bil: 1997 9000 CSE Jub 2.0t

Ujevnt turbotrykk ved full gass

Legg inn av overdog » 28 mar 2009, 02:40

Hei alle sammen.

Jeg kjøpte nylig en 1997 modell 9000 CSE 2.0t Jub, og merker at bilen/akselerasjonen rykker når jeg gir full gass på tredjegiret.. jeg registrerte meg nettop på denne siden og har allerede lest gjennom en del av innleggene rundt temaet, men jeg fant ikke noe som kunne svare direkte på spørsmålet mitt.

Er det noen som har opplevd det samme, eller har en ide om hva som kan være årsaken?

Takk for alle svar :D

kilometerstanden er forresten i underkant av 250000.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Ujevnt turbotrykk ved full gass

Legg inn av Tor N12 » 28 mar 2009, 10:30

Hei og velkommen på forumet! 8)

Det kan jo være så mangt. Den vanligste ladetrykksfeilen er vel vacum eller eksoslekasjer, sjekk alle vacumslanger i allefall.
Er også forholdsvis vanlig at magnetventilen ryker men da burde bilen oppføre seg rimelig likt på alle gir, har du turbotrykksmåler slik at du vet hvor mye den lader? Om ikke så bør du skaffe deg det..
Hvis du har trim som skal lade endel så er det heller ikke uvanlig at selve wg-klokka bli slapp slik at den må skiftes.
Det kan også være plugger/di-kassett som er dårlig og sist men ikke minst bensinpumpa som begynner å bil sliten.
Får du noen check engine-lampe?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

overdog
Innlegg: 2
Registrert: 28 mar 2009, 02:21
Bil: 1997 9000 CSE Jub 2.0t

Re: Ujevnt turbotrykk ved full gass

Legg inn av overdog » 28 mar 2009, 12:51

Takk for svar! :)

Bensinpumpen ble byttet for under et år siden, og jeg mener at di-kassetten også ble byttet for 1-2 år siden. Uansett mener jeg at problemet var slik før dette ble gjort. Jeg får heller ingen check engine-lamper

Nei jeg har ikke turbotrykksmåler, men dette skal jeg prøve å få montert.
Bilen ble chip-trimmet for flere år siden, så jeg skal prøve og undersøke dette med wastegate-klokken - men hvordan finner jeg ut om det er der feilen ligger? Kjøpe en ny og se om problemet forsvinner?

Skal vente til neste helg, så får jeg en kompis til å hjelpe meg :)

Svar