900T16 startproblem
Moderator: Moderatorer
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem (Hadde ladetrykk i går, men ikke idag.)
I går når jeg og holger var ute og kjørte med saaben så gikk den veldig godt og det virka som om at trykket var på topp. Men etter at jeg hadde vært til han i noen minutter i går og vi skulle kjøre mot lundamo så var det ikke noe trykk. Går kun på GLT vil jeg tro. Kan ikke si noe sikkert fordi jeg ikke har noen trykkmålere som funker.. Finner ikke ut hvordan vacumslangene skal kobles.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: 900T16 startproblem (Hadde ladetrykk i går, men ikke idag.)
Skaff deg en gradert ladetrykksmåler, slik at du ser hva du lader så du har noe å feilsøke etter. Kan være sikring som har gått til APC, dårlig jording/kontakt til magnetventil, sjekk også om stabstaget er på ellers så får du 0 i ladning, og om pakningene og rørene på trykksiden er hele..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: 900T16 startproblem (Hadde ladetrykk i går, men ikke idag.)
Stabstag? antar du mener wastegate stagetna_X skrev:Sjekk også om stabstaget er på ellers så får du 0 i ladning, og om pakningene og rørene på trykksiden er hele..

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: 900T16 startproblem (Hadde ladetrykk i går, men ikke idag.)
Ja, klart.. haha, nais. sovna noen timer like etter det innlegget der, tror det var like greit..Ottar N398 skrev:Stabstag? antar du mener wastegate stagetna_X skrev:Sjekk også om stabstaget er på ellers så får du 0 i ladning, og om pakningene og rørene på trykksiden er hele..

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Holger N1591
- 1,5 bar
- Innlegg: 369
- Registrert: 13 aug 2008, 21:16
- Medlemsnummer: N1591
- Navn: Holger Undlien
- Bil: toyota
- Sted: Melhus
Re: 900T16 startproblem (Hadde ladetrykk i går, men ikke idag.)
han har en gradert turbotryksmåler, men får den bare ikke til å virke, rører bare litt på seg, noen ganger går den litt opp, noen ganger ned
Greia er jo at det er noe snål vacum feil, å vis han tar ut sikring nummer 10 så er det ikke noe forskjell, så vil vel si at den går på glt hele tiden, har prøvd flere magnetus ventiluser også


Greia er jo at det er noe snål vacum feil, å vis han tar ut sikring nummer 10 så er det ikke noe forskjell, så vil vel si at den går på glt hele tiden, har prøvd flere magnetus ventiluser også


Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...
x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo
x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: 900T16 startproblem
Da ville jeg sjekka over trykkrørene og festene irundt de slik at ikke lufta går ut istedet for inn i innsug, samt vacuumslange som går inn i coupe og at magnetventilen får skikkelig jording (sjekk med multimeter (Ohm) fra jordingspunkt til kontakt-punktet som skal inn på magnetventilen). Husk også å se om wastegatestaget er festet.. En grei investering er silikonslanger så slipper man lekkasje og forlenger levetiden på vacuumslangene ihvertfall og det koster ikke mange kronene heller.
sjekk ut elkparts eller partsforsaabs nå når pundet står så lavt er mitt tips etter samco-slanger på både vacuum og de til magnetventilen. 


SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem
Takk takk, sjekker i mårra. WG-staget vet jeg sitter godt, men kan være at det er litt slappt, men det tror jeg ikke.
Ellers er slangene fine de også, men bytter selvsagt bare for og evt. utelukke dårlige slanger.. Fester rundt trykkrør virker og være gode, men leste for ikke lenge siden at det var en her inne som bytta den nede ved turbo/trykkrør.. Etter det så funka bilen igjen.
Men vi fortsetter denne praten i prosjekttråden, da admins ikke ville at jeg skulle skeie av noe mer ang. startproblem, siden det er det denne tråden eegentlig handler om.
Om det skulle være innspill til feilene med starter og brent sikring til bensinpumpa fortsetter vi selvsagt her.
Ellers er slangene fine de også, men bytter selvsagt bare for og evt. utelukke dårlige slanger.. Fester rundt trykkrør virker og være gode, men leste for ikke lenge siden at det var en her inne som bytta den nede ved turbo/trykkrør.. Etter det så funka bilen igjen.
Men vi fortsetter denne praten i prosjekttråden, da admins ikke ville at jeg skulle skeie av noe mer ang. startproblem, siden det er det denne tråden eegentlig handler om.

Om det skulle være innspill til feilene med starter og brent sikring til bensinpumpa fortsetter vi selvsagt her.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI