Nye 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2028
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Nye 9-5

Legg inn av Morten S. » 01 sep 2004, 09:16

Denne artikkelen stod i Aftenposten i går.

http://www.aftenposten.no/bil/article860462.ece


Bakhjulstrekk og V8??!! Måtte det aldri skje! :-x

Litt diskusjon her:
http://www.auto-report.net/phpBB2/viewt ... 7dde5c7243
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 01 sep 2004, 09:56

Det ville vært tragisk!

Men den kommer vel med 4-hjulstrekk og T4 også.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

v8

Legg inn av Petter 900 T » 01 sep 2004, 10:29

Håjoda! :D :D

Driftebil 8) !!

Saab med V8, tøff lyd, bra bil.

Bakhjulstrekk, tøft på sommeren...

Vær positiv til evulusjonen sa Darvin...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Saabulf

Legg inn av Saabulf » 01 sep 2004, 12:24

Jo, jo V8 er kjempe herlig særlig med to Saab turbo :D

Men bakhjulsdrift og V8 er en dårlig kombinasjon om vinteren. Ser på fatterens E-klasse en dritt bil om vinteren! (fin om sommeren da 8))
Håper de ikke kødder for mye med Saab designet, tidløst! Se på 9-5 fortsatt moderne i linjene! Der er ikke Audi A6 som kom samtidig.
9-5 er så fin at du kan kutte den i to å henge den på veggen i stuen! :lol:

Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 10 mai 2004, 01:00
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Legg inn av Edonis » 01 sep 2004, 16:36

Saabulf skrev:Jo, jo V8 er kjempe herlig særlig med to Saab turbo :D

Men bakhjulsdrift og V8 er en dårlig kombinasjon om vinteren. Ser på fatterens E-klasse en dritt bil om vinteren! (fin om sommeren da 8))
Håper de ikke kødder for mye med Saab designet, tidløst! Se på 9-5 fortsatt moderne i linjene! Der er ikke Audi A6 som kom samtidig.
9-5 er så fin at du kan kutte den i to å henge den på veggen i stuen! :lol:
Der tar du feil. 9-5 er for fin til å bli kutta opp i to!

Vil Saab ødelegge sitt rykte som vinterbilen så versegod, lag nye 9-5:an med bakhjulstrekk. Jeg synes de bør fortsette med forhjulstrekk, men at man skal kunne velge firehjulstrekk (som Audi). V8? Ikke noe for meg, men de kan gjerne komme tilbake med en V6. Selv vil jeg ha en r4 turbo :)
Sist redigert av Edonis den 01 sep 2004, 21:35, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 01 sep 2004, 16:54

Vo**o V40 T4?? :shock: :shock: :lol: :lol:
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 sep 2004, 20:11

Eg håpar og trur Trond N47 meinte R4 med turbo...

Ang. kva drivhjul nye SAAB skal ha, og kva antal dei skal være i, so synes eg en kan tilby enten FWD eller 4x4, ein RWD vil vere nokso uegna for skandinaviske forhold, og då er en plutselig vekk ifrå SAAB sin grunntanke, og eit av dei heitaste salgsargumenta. Sjølv om en kan få ein RWD til å oppføre seg bra på vinteren med allskens elektronikk er det FWD som eg meinar er best egna av dei to på vinterføre. Det einaste som toppar FWD er etter mi meining eit skikkelig 4x4 system, ikkje slike luresystem som Honda CRV med vennar har der du kan ende opp med å spinne på eit hjul...
Fattern prøvde ei slik Honda CRV-boks, med selgar inni. Forretninga som han prøvde Hondaen i er ei tidligare SAAB-foretning, ergo var selgaren gammal SAAB selgar, og gamlingen hdde visstnok handla nokre SAAB med han før. Hondaen kom seg hallveis opp testløypa som bestod i ein bratt bakke med ein del svingar. Fatten vart so skuffa at han sa at dette klarer 900-en mykje betre (på det tidspunktet køyrde han M83 900GL(s)), og som sagt so gjordt med selgaren på plass i passasjersetet bar det rett til topps med 900-en... :lol: Honda-selgaren gikk rimlig kjappt tom for argument ja. Merk; dette var ikkje Honda-merkjeforhandlar det vart prøvd med, forhandlaren har vel Nissan og BMW som nybil-merkjer pr. idag.

Inca

Legg inn av Inca » 02 sep 2004, 15:06

Husker en gang da jeg og fatteren ble stoppet i bunnen av en kneik av en kar i en X5 han sa at det var for glatt og han hadde gitt opp og det var bare å snu. Husker han pekte på bilen og sa: Du kommer aldri opp i den der mens han lo litt. (Den gangen kjørte vi M85 900i :) ) Vel vi gjorde et forsøk og kom oss opp bakken (alt er mulig med lit fart :D ). Det siste vi så av X5 var en særdeles fårete kar som snudde :P . Tror en av grunne han ikke kom opp var at tullingen hadde 19 tommere på X5 sin. :roll: Ikke smart om vinteren særlig når man vet at man bor i et område med mange bakker.

Gjest

Legg inn av Gjest » 02 sep 2004, 16:03

Høres merkelig ut. Måtte ha sommerdekk han da. Vi har en bratt kneik opp til huset, og et par ganger om vinteren da det er på det glatteste må vi dra opp igjen Saaben med X5`en. Saaben står på godt den, men framkommeligheten kan ikke sammenlignes med 4wd.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 sep 2004, 16:19

Kan like godt være sjåføren da, dum nok sjåfør kommer seg aldri frem.. Endel som har 4wd sier også at de ikke trenger vinterhjul, fordi de har jo 4wd.. Dumme folk.. Også det at en 4wd, når den først slipper, så slipper den på alle 4 hjul...


MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Guest

Legg inn av Guest » 02 sep 2004, 19:39

Også det at en 4wd, når den først slipper, så slipper den på alle 4 hjul...
En ting skal sies jeg har kjørt bmw X5 i 2 år det er ikke helt det samme som en Land Rover Defender. :D Kjører nå Range Rover og gammel Saab 900 er litt usikker på hvilken som er best på vinteren. Range Roveren vinner nok med en liten margin veldig liten…….
Når der først slipper så slipper det!

Svar