Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Dan Magnus
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 150
Registrert: 01 mai 2009, 22:38
Navn: Dan Magnus Furuvarp
Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
Kontakt:

Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell

Legg inn av Dan Magnus » 17 mai 2009, 14:47

Hei er ny her, og jeg regner med å ha kommet til riktig sted når jeg spør om kjøpsråd på saab 9-5.
Har lett litt på finn nå i dte siste og er et par som jeg har sett meg ut maks pris er ca 130.000 nok. og jeg vil helst ha en bil med få km enn en med høy km, men som kanskje er nyere. Selv om ønsket helst er en 2002 modell eller senere og helst stasjonsvogn, men har sett meg ut et par sedaner som jeg synes virker greie ut i fra annonsene..
En 2000 modell som har gått kun 122000km har jeg spesielt merket meg er det noe som absolutt bør sjekkes på en slik uten om det med motoren??

jeg har søkt og tittet på forumet her etter hva som kan være greit å sjekke. Og har fått med meg olje slagg problemene på motorene, og for min del er det 2.0T motoren som blir mest aktuell.

Men jeg har noen spørsmål:
Hvordan er det med rust på 9-5 modellene? får helt nåia vis jeg ser tegn til rust på bilen min. er det noen garanti på rust??
så lurer jeg på hvordan jeg kan se at motoren har blitt oppgradert med henhold til de olje problemene som finnes? står det noe sted i service hefte?? jeg kommer ikke til å kjøpe en bil uten det.
Ellers er det mye snakk om foringer bak, er dette problemet like utbredt på sedanen.
Og så lurer jeg på hvor utbredt antispinn er på disse pilene (TCS) ser noen har knapp til høyre for rattet, andre ikke er dette ekstra utstyr?? En kammerat av meg har en 9000 2.3 turbo og han har ingen TCS knapp men har fortsatt antispinn har alle saab da TCS??


Ellers tusen takk for alle svar kommer sikkert til å spørre mer.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell

Legg inn av Helge » 17 mai 2009, 16:21

Såfremt det ikke er lakkskader så ruster ikke disse bilene.
Har selv en 2000 modell med 200k på telleren. Rustfri.

Både 2 literen og 2.3 literen har problemene med sludge.
Har bilen fulgt alle servicer skal oppgradert veivhusventilasjon være montert.
Dette er lett å se. Søk på forumet og Internett så finner du bilder.
Sjekk også om register er byttet. Er dyrt å bytte på verksted.
Det er 8 års motorgaranti hvis ALLE servicer er fulgt.

Langlenkearmsforingene bak er en svakhet på disse bilene.
Byttet selv mine nå ved siste EU-kontroll.
Gjorde det selv.
SAAB tar ca 2000 for jobben.
Ikke sett på orginale. Anbefaler poly-foringer.
Søk på 9-5+foringer på forumet så burde du finner svar på det meste.

TCS er ekstrautstyr på SE utgaven.
På AERO er det standard tror jeg.
På Vector aner jeg ikke. Men regner med at det er standard.

Mitt inntrykk er at det generlt er lite feil med disse bilene.
Tatt i betrakting at det er en ganske avansert bil med mye elektronikk.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell

Legg inn av Aleks_ » 17 mai 2009, 19:55

Her står det vel svar på mye av det du lurer på. Jeg står i nesten samme dilemma som deg. Og jeg ble mye klokere etter jeg lagde denne tråden. :)
Håper den er til hjelp :wink:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 17 mai 2009, 20:24

Hei, og velkommen!! 9-5 er en god bil, men understellet er i mykeste laget etter min mening. Fullt mulig å gjøre noe med det, men lista blir jo etterhvert lang (og litt dyr men jeg har ikke turt å summere). Angående motor så har du litt å lese på her:

viewtopic.php?f=12&t=17529&p=169328&hil ... 2A#p169328

viewtopic.php?f=12&t=19784&start=30

viewtopic.php?f=12&t=22420&p=154061&hil ... 2A#p154061

Og så var det den kjørelengden da, jeg skjønner ikke hvorfor folk vektlegger det så voldsomt på en eldre bil, det er vedlikeholdet som er viktig. Dessuten har motoren mye bedre av langkjøring enn småkjøring, spesielt de motorene der som sliter med smøringa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dan Magnus
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 150
Registrert: 01 mai 2009, 22:38
Navn: Dan Magnus Furuvarp
Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
Kontakt:

Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell

Legg inn av Dan Magnus » 17 mai 2009, 22:57

Hei igjen og tusen takk for mange flotte svar, det med olje slagg problemet er jeg klar over, jeg tenkte at ved et eventuellt kjøp av 9-5 vil ta en motor flush med bytte av olje og filter, få tak i et større fillter enn originalt (high flow) ?? og bryke helsyntetisk olje og bytte ver 7500km (det gjør jeg på bilen jeg har nå) men det jeg tenkte på er vis bilen har fulgt servicene til pr dags dato har jeg da den nyeste oppgraderingen av veivhuset da?? eller har jeg den som var tilgjengelig første gang motoren ble oppgradert?? og som passet med når bilen var på service? tenker om det er versjon 1, 3b eller 4??

Ja og så var det det med bakstillingen. skjønner det med poly foringer. men hvor får jeg kjøpt de? fant en link til en butikk her på forumet for en stund siden men finner den fanden ikke igjen.. og dette er en jobb jeg ikke klarer på egenhånd hva vil noe slikt koste, siden foringer må presses ut.

er pr dags dato student så økonomien er ikke allverden, men skikkelig bil vil jeg ha!

Og er 9-5 modellene galvaniserte??

Og til sist, hva er realt forbruk for dere som har 2.0 T motoren? ser oppgitt forbruk er ca 0.9 pr mil.

Tusen takk for alle svar... :D

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell

Legg inn av Eirik N396 » 17 mai 2009, 23:06

Ang. oljefilter burde vel denne tråden være interessant lesning ;)

viewtopic.php?f=12&t=24497

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell

Legg inn av heinrich » 17 mai 2009, 23:21

www.speedpartsnorway.no har polyforinger. :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell

Legg inn av Helge » 17 mai 2009, 23:23

Dan Magnus skrev:Ja og så var det det med bakstillingen. skjønner det med poly foringer. men hvor får jeg kjøpt de? fant en link til en butikk her på forumet for en stund siden men finner den fanden ikke igjen.. og dette er en jobb jeg ikke klarer på egenhånd hva vil noe slikt koste, siden foringer må presses ut.
hsd skrev: Langlenkearmsforingene bak er en svakhet på disse bilene.
Byttet selv mine nå ved siste EU-kontroll.
Gjorde det selv.
SAAB tar ca 2000 for jobben.
Kjøpte mine foringer på SAAB Lillehammer.

Dan Magnus skrev: er 9-5 modellene galvaniserte??
Ja.
Dan Magnus skrev: til sist, hva er realt forbruk for dere som har 2.0 T motoren? ser oppgitt forbruk er ca 0.9 pr mil.
Min 2.3 ligger akkurat nå på 0,83 ifølge kjørecomputer.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Dan Magnus
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 150
Registrert: 01 mai 2009, 22:38
Navn: Dan Magnus Furuvarp
Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
Kontakt:

Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell

Legg inn av Dan Magnus » 18 mai 2009, 15:59

tusen takk for alle svar, når det gjelder selve opphenget på bilen tror jeg det forblir standard, selv om mange sier at den får mye bedre kjøre egenskaper med nytt sports understell... men nå kjøper jeg ikke en slik bil for å kjøre rally heller, mer motorvei crusing på meg.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Ny bruker vurderer Saab 9-5 00-02 modell

Legg inn av Helge » 18 mai 2009, 19:11

Kjøp deg en med Sportspakke.
Litt stivere.
Senket 10mm.
Penere ratt.
Lakkerte sideskjørt.
17" felger.
Leppe på frontspoiler.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar