9000 2.3t tenningsproblem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

9000 2.3t tenningsproblem

Legg inn av Rambraut N1491 » 21 mai 2009, 18:03

Hei

Idag når jeg skulle kjøre hjem fra esso så fuska bilen noe j*****. Fusker ikke når jeg ruser motor på tomgang men når jeg tråkker fjøla i bånn så virker det som om at den bare kutter tenninga helt og tenner litt som den selv vil en gang eller to før den gir seg. Men slipper jeg gassen og drar på roooooooolig og ikke noe spesielt turtall så går det ann og kjøre.

Prøvde med DI kassetten fra delebilen, samme problem. Sjekket plugger, de var helt fine, ikke slitt eller missfarging.
Det lukter ikke svidd eller brennt ut av plugghullene på noen av DI kassettene.

Har søkt her på forumet men fant ikke noe som hjalp meg noe.

Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 2.3t tenningsproblem

Legg inn av Gandulf N1535 » 21 mai 2009, 19:03

Var bilen kald eller delvis kald? Har opplevd dette noen ganger når bilen ikke har vært varm nok (selv om nåle viste bortimot driftstemp).
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 9000 2.3t tenningsproblem

Legg inn av Rambraut N1491 » 21 mai 2009, 19:05

Gandulf N1535 skrev:Var bilen kald eller delvis kald? Har opplevd dette noen ganger når bilen ikke har vært varm nok (selv om nåle viste bortimot driftstemp).

Kald, lunken og god og varm. Samme problem hele tida.

Nå starter faktisk ikke bilen i det heletatt, startern drar ikke rundt og plutselig ut av ingenting så var batteriet flatt også.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 2.3t tenningsproblem

Legg inn av Gandulf N1535 » 21 mai 2009, 19:14

Var borti at starteren ikke dro rundt på min en gang, det klikket bare i relèet. Målte 12v på batteriet, men det var nok lite strøm likevel for med startkabler startet bilen :)
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 9000 2.3t tenningsproblem

Legg inn av Rambraut N1491 » 21 mai 2009, 19:17

Gandulf N1535 skrev:Var borti at starteren ikke dro rundt på min en gang, det klikket bare i relèet. Målte 12v på batteriet, men det var nok lite strøm likevel for med startkabler startet bilen :)

Rare greier.
Må nesten koble opp et voltmeter inne i bilen, det som er i kjørecomputeren stoler jeg ikke helt på. :p
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 2.3t tenningsproblem

Legg inn av Paradigm N558 » 21 mai 2009, 19:38

Kan minne om problemene jeg hadde i min 9000, men da var det vakumslangen til MAP-sensoren som hadde falt av. Den er festet fra innsugsmanifolden til torpedovegge, der henger MAP-sensoren. Se der :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 9000 2.3t tenningsproblem

Legg inn av Rambraut N1491 » 21 mai 2009, 19:46

Paradigm N558 skrev:Kan minne om problemene jeg hadde i min 9000, men da var det vakumslangen til MAP-sensoren som hadde falt av. Den er festet fra innsugsmanifolden til torpedovegge, der henger MAP-sensoren. Se der :)
Takk, sjekker den også. :wink:

Men nå er jeg ganske sikker på at problemet kan være løst. Dynamoen lader ikke, så da er det ikke så rart at bilen fusker livet av seg! :lol:

Skal bytte spenningsregulator om ei lita stund, var så fryktelig varmt nedi der nå, så må vente litt. ^^
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9000 2.3t tenningsproblem

Legg inn av Eirik N396 » 21 mai 2009, 19:56

Har ikke du LH da Rambraut? Liten vits i å lete etter MAP-sensor om du ikke har trionic ;)

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 9000 2.3t tenningsproblem

Legg inn av Rambraut N1491 » 21 mai 2009, 19:57

Eirik N396 skrev:Har ikke du LH da Rambraut? Liten vits i å lete etter MAP-sensor om du ikke har trionic ;)
Jo, har LH. Men det henger en liten rar sak med vacumslange på torpedoveggen min også, som går inn på innsuget. :wierdface:

Paradigm N558 skrev:Oi, hehe, nei har han LH, så er det ikke vits i å lete etter noen MAP-sensor nei :D

Jo, har LH. Men det henger en liten rar sak med vacumslange på torpedoveggen min også, som går inn på innsuget. :wierdface:
Sist redigert av Rambraut N1491 den 21 mai 2009, 19:58, redigert 1 gang totalt.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 2.3t tenningsproblem

Legg inn av Paradigm N558 » 21 mai 2009, 19:59

Rambraut N1491 skrev:
Eirik N396 skrev:Har ikke du LH da Rambraut? Liten vits i å lete etter MAP-sensor om du ikke har trionic ;)
Jo, har LH. Men det henger en liten rar sak med vacumslange på torpedoveggen min også, som går inn på innsuget. :wierdface:

Paradigm N558 skrev:Oi, hehe, nei har han LH, så er det ikke vits i å lete etter noen MAP-sensor nei :D

Jo, har LH. Men det henger en liten rar sak med vacumslange på torpedoveggen min også, som går inn på innsuget. :wierdface:
Oi, mye rar sitering her ja :p
Men, har den èn strømkontakt i tillegg?
Da er det vittelig en MAP-sensor :S
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 2.3t tenningsproblem

Legg inn av Ingvar N629 » 21 mai 2009, 20:04

Den bilen har jo TCS...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 9000 2.3t tenningsproblem

Legg inn av Rambraut N1491 » 21 mai 2009, 20:28

Paradigm N558 skrev:Oi, mye rar sitering her ja :p
Men, har den èn strømkontakt i tillegg?
Da er det vittelig en MAP-sensor :S
Jaja, ikke så farlig det. Ja, den har en strømkontakt i tillegg.

- Ingvar;
Ja, bilen har tcs..
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 2.3t tenningsproblem

Legg inn av Tor N12 » 22 mai 2009, 01:12

Du har ingen mapsensor, den som henger på torpedoen er jo sikkerhetsventilen til tcs
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 9000 2.3t tenningsproblem

Legg inn av Rambraut N1491 » 22 mai 2009, 01:23

Tor N12 skrev:Du har ingen mapsensor, den som henger på torpedoen er jo sikkerhetsventilen til tcs
Ok.

Men tror nok feilene skyldes at dynamo eller spenningsregulatoren er ødelagt, siden bilen ikke ladet mer enn 7 volt når jeg skulle teste en annen lmm.

Er det mye jobb og få ut dynamo fra bilen min, eller går det ganske greit?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar