Justering av bakluke NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1230
Navn: Jon Petter Salberg
Bil: 900 98't-talladega
Sted: Stjørdal

Justering av bakluke NG900

Legg inn av JPS N1230 » 24 mai 2009, 21:18

Hei!

Bil: NG900 98 mod.
bakdemperene som heiser bakluken min er gåen.
Før jeg skiftet dette så jeg litt på justeringen av bakluken, og la merke til at den er justert feil.
Nederste kant av bakluken på venstre side ligger neesten og skraper mot venstre cornerfiller.
Jeg prøvde og justere på bakluken's to gummiknotter, som legger seg i en gummi-"hylse" når bakluken taes igjen - men ingen bedring.

Er det da selve låsen eller skruene i topp av bakluken jeg må justere? tviler på dette blir bra kun av skifte av dempere som holder bakluken, har vært sånn da de fungerte også! Bakluken ligger for mye til venstre side, enkelt sagt.. og hvis den gnisser mot venstre cornerfiller er jeg redd lakken skal ripes av som gir rust! Vil jeg ikke ha noe av!
På forhånd takk for gode svar :)
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3

TurboLars N383
Overload!!!
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: Justering av bakluke NG900

Legg inn av TurboLars N383 » 25 mai 2009, 17:15

JPS N1230 skrev:Hei!

Bil: NG900 98 mod.
bakdemperene som heiser bakluken min er gåen.
Før jeg skiftet dette så jeg litt på justeringen av bakluken, og la merke til at den er justert feil.
Nederste kant av bakluken på venstre side ligger neesten og skraper mot venstre cornerfiller.
Jeg prøvde og justere på bakluken's to gummiknotter, som legger seg i en gummi-"hylse" når bakluken taes igjen - men ingen bedring.

Er det da selve låsen eller skruene i topp av bakluken jeg må justere? tviler på dette blir bra kun av skifte av dempere som holder bakluken, har vært sånn da de fungerte også! Bakluken ligger for mye til venstre side, enkelt sagt.. og hvis den gnisser mot venstre cornerfiller er jeg redd lakken skal ripes av som gir rust! Vil jeg ikke ha noe av!
På forhånd takk for gode svar :)

Fort og gæli :
Du justerer bakluka på hengslene som sitter i bakkant på taket , det er to 13mm skruer under taktrekket på hver side . . De gummiknottene i bakkant skal i tilegg treffe midt i den "u" formete plastklossen på hver side på bilen . Med disse gummiene justerer du høyden på luka i bakkant , altså sånn den skal flukte med bakskjermene og at luka har riktig spenn på begge sidene . Deretter justerer du låsegraffen/stoppstykke ,som er der låsen går i, på bilen . Viktig at låsen også treffer midt i og alt virker fint uten for mye/feil/ spenn eller for langt inn/ut opp eller ned :P . Du kan se om luka er riktig justert sideveis ved å feks holde håndtaket inne og legge luka nedat og se om den drar seg til noen av sidene . Kontrollmål alle åpninger med skyvelær hvis du er gal :D
Lykke til :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Svar