9-3 lang og trist historie. trenger gode råd.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
terje_lia
Innlegg: 24
Registrert: 02 jan 2007, 15:26
Sted: Kongsberg

9-3 lang og trist historie. trenger gode råd.

Legg inn av terje_lia » 25 mai 2009, 14:44

Hei ..
Er usikker på hva jeg nå skal gjøre..
Min (kjære) 9-3 stoppet for en mnd siden. (En std 2,0 liter , ingen fancy turbo , km stand 105000 modell 1998)

Var helt frisk når den ble stoppet hjemme i gårdsplassen etter en 5 mils tur.. , men ville ikke starte etter 3 timer .. helt død
Far hadde da i de tre timene
- Vasket og polert , inkludert spyling av hjulbuer ,
- Fylt opp tanken..(3 km før jeg kom hjem)
Tippet at jeg hadde fått noe fuktighet inn i mototrommet , så jeg lot den stå til neste dag..Men ikke liv i den hverken dagen etter eller neste dag deretter.
Erkjente da at jeg hadde et problem... Sikkert relatert til min vårvask.. Men skjønte ikke hva..
Sjekket grist , så bra ut , og motoren startet på startgass i forgasseren.. så da satt jeg igjen med bensintilførselsproblem.
km stand er 105000 og jeg ble tipset på bensinpumpe.
- Sjekket at det kom strøm fram til pumpe , alt vel.
- Sjekket om det hjalp å sette 12 v direkte på pumpa,, men den var like død.
- Bestilte time hos nærmeste verksted (ikke merkeverksted!!) og ventet toomodig i 3 uker.

Pumpe ble byttet og samtidig tok jeg 110000 servicen.
- Når bilen kom igjen etter dette virket alt først ok..men etter et par km merket jeg
-- Lugget litt når gass ble gitt etter et kryss
-- Lugget enda mer ved motbakker.
-- Sjekk engine lampa begynte med blunking og lyste snart konstant.
- Returnerte bilen til verksted med surt ansikt..
-- Fikk svar om at de fant en "morken vakumslange" som ble byttet..
- På nytt optimistisk ut i trafikken , men samme historie kom fort tilbake..
- - all trekkraft forsvinner... særlig i motbakker
- - Venter en et minutt starter den ok igjen .. men går ikke bra..
- - Etter maaaaange starter rant så selvfølgelig batteriet tomt og falken måtte tilkalles.
- - "Check Engine" lyste atter
- Ny innlevering på verksted,, enda surere ansikt..
- - Venter nå på status.. Det kan være noe med LambdaSensoren ??

Noen tips til hva som er problemet??
- Tanken ble tømt , kan det vøre kommet dritt i systemet ved bytting av pumpa?
- Hva kan ryke sammen med pumpa?
- Ved første gangs tauing til verksted lot jeg den stå i 4 gear slik at jeg fikk trykk til bremser og styring..
(Ble tauet i 3 km slik , tenning på , men ingen trekkraft..) Kan noe bli ødelagt av det ??

Hva bør en kreve av verkstedet ..?
- har en ekkel følelse at de ikke har styring på dette...

Terje
:cry:
(nå på sin 4 uke som sykelist)



Noen tips til hva

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-3 lang og trist historie. trenger gode råd.

Legg inn av Ingvar N629 » 25 mai 2009, 17:43

Lambdasonden skal da ikke kunne forårsake at den ikke starter... Da check engine-lampa lyser så ligger det en eller flere feilkoder i systemet, men om feilkoden sier lambda-feil så er det ikke nødvendigvis sonden som er problemet, det kan f eks være at den går magert fordi du har lavt bensintrykk?? Hva ble gjort med bensinfiltrene da pumpa ble byttet? Det er ett filter på pumpearmaturet nedi tanken, og ett etter pumpa, sitter vel under bilen på 9-3 også? Uansett, få lest ut feilkoden(e) i styresystemet, og skru ut alle pluggene og ta en titt på dem! De skal være lys grå, er de hvite så får den for lite bensin, og er de svarte så får den for mye, evt den tenner ikke som den skal.

Det er ikke en idé å bytte verksted??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: 9-3 lang og trist historie. trenger gode råd.

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 25 mai 2009, 17:49

Kan jo virke som det har komt fukt en eller annen plass... Til sånne ting ville jeg faktisk brukt merkeverksted, dei kjenner jo litt bedre til bilene og sikkert hatt lignende problemer før.

Håper det ordner seg :mrgreen:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Tumbleweed
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 mar 2009, 20:33

Re: 9-3 lang og trist historie. trenger gode råd.

Legg inn av Tumbleweed » 25 mai 2009, 21:18

Dette minner fælt om en Suzuki SJ413 jeg hadde. Akkurat samme symptomer, og jeg bytta det som kunne byttes (ikke så veldig avansert bil dette da): forgasser, fordeler, plugger, pluggledninger, bensinfilter, bensinpumpe, sjekka vakumslanger, sjekka tankluftinga, etc.

Til slutt gikk jeg på pur frustrasjon løs på bensintilførselen - og kobla en ekstern tank til systemet, og vips - bilen gikk som smør! (eller som en SJ413) Jeg solgte bilen med ekstern tank, så jeg vet ikke om blokkasjen/vannet lå i selve tanken eller i rørene - men det var altså selve bensintilførselen som var problemet.

Du sier at bilen ble grundig vaska, ikke usannsynlig at vann kan ha kommet i bensinsystemet et eller annet sted.

Svar