Er usikker på hva jeg nå skal gjøre..
Min (kjære) 9-3 stoppet for en mnd siden. (En std 2,0 liter , ingen fancy turbo , km stand 105000 modell 1998)
Var helt frisk når den ble stoppet hjemme i gårdsplassen etter en 5 mils tur.. , men ville ikke starte etter 3 timer .. helt død
Far hadde da i de tre timene
- Vasket og polert , inkludert spyling av hjulbuer ,
- Fylt opp tanken..(3 km før jeg kom hjem)
Tippet at jeg hadde fått noe fuktighet inn i mototrommet , så jeg lot den stå til neste dag..Men ikke liv i den hverken dagen etter eller neste dag deretter.
Erkjente da at jeg hadde et problem... Sikkert relatert til min vårvask.. Men skjønte ikke hva..
Sjekket grist , så bra ut , og motoren startet på startgass i forgasseren.. så da satt jeg igjen med bensintilførselsproblem.
km stand er 105000 og jeg ble tipset på bensinpumpe.
- Sjekket at det kom strøm fram til pumpe , alt vel.
- Sjekket om det hjalp å sette 12 v direkte på pumpa,, men den var like død.
- Bestilte time hos nærmeste verksted (ikke merkeverksted!!) og ventet toomodig i 3 uker.
Pumpe ble byttet og samtidig tok jeg 110000 servicen.
- Når bilen kom igjen etter dette virket alt først ok..men etter et par km merket jeg
-- Lugget litt når gass ble gitt etter et kryss
-- Lugget enda mer ved motbakker.
-- Sjekk engine lampa begynte med blunking og lyste snart konstant.
- Returnerte bilen til verksted med surt ansikt..
-- Fikk svar om at de fant en "morken vakumslange" som ble byttet..
- På nytt optimistisk ut i trafikken , men samme historie kom fort tilbake..
- - all trekkraft forsvinner... særlig i motbakker
- - Venter en et minutt starter den ok igjen .. men går ikke bra..
- - Etter maaaaange starter rant så selvfølgelig batteriet tomt og falken måtte tilkalles.
- - "Check Engine" lyste atter
- Ny innlevering på verksted,, enda surere ansikt..
- - Venter nå på status.. Det kan være noe med LambdaSensoren ??
Noen tips til hva som er problemet??
- Tanken ble tømt , kan det vøre kommet dritt i systemet ved bytting av pumpa?
- Hva kan ryke sammen med pumpa?
- Ved første gangs tauing til verksted lot jeg den stå i 4 gear slik at jeg fikk trykk til bremser og styring..
(Ble tauet i 3 km slik , tenning på , men ingen trekkraft..) Kan noe bli ødelagt av det ??
Hva bør en kreve av verkstedet ..?
- har en ekkel følelse at de ikke har styring på dette...
Terje

(nå på sin 4 uke som sykelist)
Noen tips til hva