Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
volvo944
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 28 jan 2009, 14:58

Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Legg inn av volvo944 » 20 mai 2009, 16:02

Jeg vurderer en Saab 9-5 til ca 160'-170'. Er litt bekymret for oilsludge problemene på bensinmotorene, så vurderer en 2002-2003 modell 2.2 TID. Tror ikke jeg får 2004--> 9-5 med bensin til den prisen.

Driftssikkerhet er meget viktig, så lurer på hva slags type problemer kan jeg regne med, og om det er noe jeg bør se spesielt etter ved kjøp?

Elektronikk problemer?
Rust?
Hjuloppheng/forstilling? Mye problemer med støtdempere?
Motor/drivverk?
Reg.reim bytte, hvor ofte?
Interiør? Display ofte dårlig har jeg hørt.
Annet?

Eller burde jeg ikke kjøpe 9-5 i det hele tatt hvis driftssikkerhet er viktig?!


Setter stor pris på svar fra alle, men spesielt fra mekanikere som jobber med Saab.


På forhånd takk!

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Legg inn av oddi N108 » 20 mai 2009, 19:07

drit i diesel og kjøp en bensin! oil-sludge virker oppskrytt spør du meg. Men naturligvis, sjekk at servicer er fulgt, så beholder du 8 års motorgaranti.

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

volvo944
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 28 jan 2009, 14:58

Re: Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Legg inn av volvo944 » 20 mai 2009, 19:23

oddi N108 skrev:drit i diesel og kjøp en bensin! oil-sludge virker oppskrytt spør du meg. Men naturligvis, sjekk at servicer er fulgt, så beholder du 8 års motorgaranti.

mvh oddi

Men hva skjer med denne garantien hvis Saab går konkurs?

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Legg inn av oddi N108 » 20 mai 2009, 19:34

volvo944 skrev:
oddi N108 skrev:drit i diesel og kjøp en bensin! oil-sludge virker oppskrytt spør du meg. Men naturligvis, sjekk at servicer er fulgt, så beholder du 8 års motorgaranti.

mvh oddi

Men hva skjer med denne garantien hvis Saab går konkurs?
det vil jo fremdeles være forhandlere som tar seg av garantioppfølging og slikt, sammen med gm. :)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Legg inn av Gunnar N326 » 23 mai 2009, 11:16

Finnes mange gode tiltak mot sludge- problematikken. Det viktigste er å passe på hva man kjøper, tenker på vedlikehold, oppgradert veivhusventilasjon.
Vil du ha 2,2 diesel er det vel EGR- ventilen som kan være problemet. Men en "aktiv" kjørestil skal visst ha positiv innvirkning på levetiden her.. Er mange merker som har EGR- problemer på dieselbilene sine, bl.a. B*W..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

volvo944
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 28 jan 2009, 14:58

Re: Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Legg inn av volvo944 » 24 mai 2009, 22:57

Tror nok jeg lander på en 2.2 TID, ca 2003 modell.

Er det noen spesielt å passe på her? Kom det forbedringer på dieselutgaven i 2004 også? Hvilken utstyrsutgave bør jeg sikte meg inn på? Har lyst på automat gir.. Noen svakheter med denne girkassen man bør passe på?


Når er reg.reim bytte på 2.2 TID?
Og hvordan er muligheten for å chippe denne motoren?

Hva går feilene med EGR-ventilen ut på? Hvordan merker man dette? Og hva koster det å utbedre slikt?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Legg inn av Eirik N396 » 25 mai 2009, 00:55

Du har ikke vurdert en 1.9Tid da? Jeg har ingen erfaring med noen av dieselmotorene selv, men som du sikkert har lest på forumet selv også, går jo 1.9-versjonen for å være bedre og mer moderne.

volvo944
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 28 jan 2009, 14:58

Re: Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Legg inn av volvo944 » 25 mai 2009, 09:11

9-5 med 1.9 blir for ny, og ergo for dyr for meg på nåværende tidspunkt, dessverre.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Legg inn av Børre N17 » 25 mai 2009, 14:57

Jeg har hatt 2 stk 2,2, riktignok i 9-3 og en 1,9 TIDS 150 9-3 SS og fatter'n har en 2,2 9-5 2002 manuell. 2,2'n er en eldre motor, uten CommonRail men med elektrisk styrt pumpe. Den er helt grei å kjøre, fungerer bra og drar godt. Fin bil for vogn/henger. 1,9 har som sagt nyere teknikk og er ergo noe "lettere" i gangen. Kjørte ca 200 med 2,2'ene og ca 50 med 1,9'n, og foretrekker nok 1,9'n om jeg skulle/kunne velge.
Har ikke kjørt 2,2 automaten selv, men har ikke hørt noe negativt om den.

Men du har ikke vurdert bensin med gass da? Jeg bygde om for snart 1,5 år siden og har ikke angret en dag. Om en kjører mye (jeg ligger på 45-50'/år) er det like bliig om ikke billigere enn diesel. Sånn som dieselprisen skjøt i været i fjor + at årsavgiften gikk opp (kanskje den øker mer enda, hvem vet hva de finner på...) så var det da betraktelige summer å spare på LPG. 2004 og nyere 9-5 har ikke problemene, og prisene på dem er bra nå. Lykke til!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Re: Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Legg inn av lie_N509 » 25 mai 2009, 22:27

Er drivstofforbruk SVÆRT viktig? Hvis ikke, ville jeg kjøpt bensin. Denne motoren er ikke noe å skryte av dessverre
04' 9-3ss 1.8t

volvo944
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 28 jan 2009, 14:58

Re: Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Legg inn av volvo944 » 25 mai 2009, 23:08

Redd for oilsludge...

Da må jeg i såfall kjøpe nyere enn '04, og det blir litt i dyreste laget pr. i dag.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Legg inn av EdHunter N815 » 26 mai 2009, 21:31

volvo944 skrev:Redd for oilsludge...

Da må jeg i såfall kjøpe nyere enn '04, og det blir litt i dyreste laget pr. i dag.
Finn deg en godt vedlikeholdt bil med komplett servicehefte og oppgradert veivhusventilasjon, så trenger du ikke bekymre deg.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Legg inn av matrox N522 » 27 mai 2009, 17:02

Prøvekjørte en 9-5 2,2l diesel med automat i vinter. Og den gikk helt greit egentlig. Blir litt feil å sammenligne med min egen, men synes den gikk jevnt over bra. Ikke veldig mye motorstøy under kjøring heller. Største merkbare forskjellen på 1,9 og 2,2 er gangen på motoren ved tomgang. 2,2'n knatrer en god del.
Som de nevner over her så har de hatt litt problemer med EGR ventilen som mange andre dieselmotorer, samt at det var noen som ledningsnettene brant opp på. Gjelder de første utgavene som kom på markedet.
Automatkassene er det veldig lite tull med, i følge han på saabverkstedet som jeg pratet med.


Og som Børre nevner, så finner jo alternativet gass!
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17610274
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Joa2,2tid
Innlegg: 1
Registrert: 29 mai 2009, 09:32

Re: Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?

Legg inn av Joa2,2tid » 29 mai 2009, 10:07

Hei...
E har en 9-5 2,2 tid........E storfornøyd med bilen, og blei enda mer fornøyd etter at jeg chipet den, dreimoment så d rekker for og sei da sånn, fikk 380 nm etter chipen, verdt og merke etter at e ha had inne biln me chipen i tell opptimaliserin, i orginal oppsette på chipen fikk den for mye disel.... :o Så d juster noen parameter på chipen!!! Og forbruke går ned noe enormt ved normal langkjøring, 0,58 med fullalsta bil, 4 voksne og bagsje tell påsketur :D
Ellers har ikke had noen form for problemer eller tull med biln sia e kjøpt den for 2 år siden, :D
Da e di 2,2 tidan som d ikke har knatre lyd oxo. :lol: Min er d ikke knatre lyd fra.......!!!! så d kan lønn sæ og prøvekjør enn del av dem før du bestem d før hvilken du kjøp, og pass på at servican e fulgt.... :reading:
Enn litn svakhet denne utgaven har er foringen bak, øvre og nedre bære arm, (fikk disse skiftet ved forige EU) Disse foringen er samme som på opel vectra som er enn mye lettere bil, så dem slittes mye fortere på saaben :o

Svar