Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?
Moderator: Moderatorer
Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?
Jeg vurderer en Saab 9-5 til ca 160'-170'. Er litt bekymret for oilsludge problemene på bensinmotorene, så vurderer en 2002-2003 modell 2.2 TID. Tror ikke jeg får 2004--> 9-5 med bensin til den prisen.
Driftssikkerhet er meget viktig, så lurer på hva slags type problemer kan jeg regne med, og om det er noe jeg bør se spesielt etter ved kjøp?
Elektronikk problemer?
Rust?
Hjuloppheng/forstilling? Mye problemer med støtdempere?
Motor/drivverk?
Reg.reim bytte, hvor ofte?
Interiør? Display ofte dårlig har jeg hørt.
Annet?
Eller burde jeg ikke kjøpe 9-5 i det hele tatt hvis driftssikkerhet er viktig?!
Setter stor pris på svar fra alle, men spesielt fra mekanikere som jobber med Saab.
På forhånd takk!
Driftssikkerhet er meget viktig, så lurer på hva slags type problemer kan jeg regne med, og om det er noe jeg bør se spesielt etter ved kjøp?
Elektronikk problemer?
Rust?
Hjuloppheng/forstilling? Mye problemer med støtdempere?
Motor/drivverk?
Reg.reim bytte, hvor ofte?
Interiør? Display ofte dårlig har jeg hørt.
Annet?
Eller burde jeg ikke kjøpe 9-5 i det hele tatt hvis driftssikkerhet er viktig?!
Setter stor pris på svar fra alle, men spesielt fra mekanikere som jobber med Saab.
På forhånd takk!
Re: Saab 9-5 Diesel - hva bør jeg se opp for?
drit i diesel og kjøp en bensin! oil-sludge virker oppskrytt spør du meg. Men naturligvis, sjekk at servicer er fulgt, så beholder du 8 års motorgaranti.
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
oddi N108 skrev:drit i diesel og kjøp en bensin! oil-sludge virker oppskrytt spør du meg. Men naturligvis, sjekk at servicer er fulgt, så beholder du 8 års motorgaranti.
mvh oddi
Men hva skjer med denne garantien hvis Saab går konkurs?
det vil jo fremdeles være forhandlere som tar seg av garantioppfølging og slikt, sammen med gm.volvo944 skrev:oddi N108 skrev:drit i diesel og kjøp en bensin! oil-sludge virker oppskrytt spør du meg. Men naturligvis, sjekk at servicer er fulgt, så beholder du 8 års motorgaranti.
mvh oddi
Men hva skjer med denne garantien hvis Saab går konkurs?

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Finnes mange gode tiltak mot sludge- problematikken. Det viktigste er å passe på hva man kjøper, tenker på vedlikehold, oppgradert veivhusventilasjon.
Vil du ha 2,2 diesel er det vel EGR- ventilen som kan være problemet. Men en "aktiv" kjørestil skal visst ha positiv innvirkning på levetiden her.. Er mange merker som har EGR- problemer på dieselbilene sine, bl.a. B*W..
Vil du ha 2,2 diesel er det vel EGR- ventilen som kan være problemet. Men en "aktiv" kjørestil skal visst ha positiv innvirkning på levetiden her.. Er mange merker som har EGR- problemer på dieselbilene sine, bl.a. B*W..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Tror nok jeg lander på en 2.2 TID, ca 2003 modell.
Er det noen spesielt å passe på her? Kom det forbedringer på dieselutgaven i 2004 også? Hvilken utstyrsutgave bør jeg sikte meg inn på? Har lyst på automat gir.. Noen svakheter med denne girkassen man bør passe på?
Når er reg.reim bytte på 2.2 TID?
Og hvordan er muligheten for å chippe denne motoren?
Hva går feilene med EGR-ventilen ut på? Hvordan merker man dette? Og hva koster det å utbedre slikt?
Er det noen spesielt å passe på her? Kom det forbedringer på dieselutgaven i 2004 også? Hvilken utstyrsutgave bør jeg sikte meg inn på? Har lyst på automat gir.. Noen svakheter med denne girkassen man bør passe på?
Når er reg.reim bytte på 2.2 TID?
Og hvordan er muligheten for å chippe denne motoren?
Hva går feilene med EGR-ventilen ut på? Hvordan merker man dette? Og hva koster det å utbedre slikt?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Du har ikke vurdert en 1.9Tid da? Jeg har ingen erfaring med noen av dieselmotorene selv, men som du sikkert har lest på forumet selv også, går jo 1.9-versjonen for å være bedre og mer moderne.
9-5 med 1.9 blir for ny, og ergo for dyr for meg på nåværende tidspunkt, dessverre.
-
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Jeg har hatt 2 stk 2,2, riktignok i 9-3 og en 1,9 TIDS 150 9-3 SS og fatter'n har en 2,2 9-5 2002 manuell. 2,2'n er en eldre motor, uten CommonRail men med elektrisk styrt pumpe. Den er helt grei å kjøre, fungerer bra og drar godt. Fin bil for vogn/henger. 1,9 har som sagt nyere teknikk og er ergo noe "lettere" i gangen. Kjørte ca 200 med 2,2'ene og ca 50 med 1,9'n, og foretrekker nok 1,9'n om jeg skulle/kunne velge.
Har ikke kjørt 2,2 automaten selv, men har ikke hørt noe negativt om den.
Men du har ikke vurdert bensin med gass da? Jeg bygde om for snart 1,5 år siden og har ikke angret en dag. Om en kjører mye (jeg ligger på 45-50'/år) er det like bliig om ikke billigere enn diesel. Sånn som dieselprisen skjøt i været i fjor + at årsavgiften gikk opp (kanskje den øker mer enda, hvem vet hva de finner på...) så var det da betraktelige summer å spare på LPG. 2004 og nyere 9-5 har ikke problemene, og prisene på dem er bra nå. Lykke til!
Har ikke kjørt 2,2 automaten selv, men har ikke hørt noe negativt om den.
Men du har ikke vurdert bensin med gass da? Jeg bygde om for snart 1,5 år siden og har ikke angret en dag. Om en kjører mye (jeg ligger på 45-50'/år) er det like bliig om ikke billigere enn diesel. Sånn som dieselprisen skjøt i været i fjor + at årsavgiften gikk opp (kanskje den øker mer enda, hvem vet hva de finner på...) så var det da betraktelige summer å spare på LPG. 2004 og nyere 9-5 har ikke problemene, og prisene på dem er bra nå. Lykke til!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
Er drivstofforbruk SVÆRT viktig? Hvis ikke, ville jeg kjøpt bensin. Denne motoren er ikke noe å skryte av dessverre
04' 9-3ss 1.8t
Redd for oilsludge...
Da må jeg i såfall kjøpe nyere enn '04, og det blir litt i dyreste laget pr. i dag.
Da må jeg i såfall kjøpe nyere enn '04, og det blir litt i dyreste laget pr. i dag.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Finn deg en godt vedlikeholdt bil med komplett servicehefte og oppgradert veivhusventilasjon, så trenger du ikke bekymre deg.volvo944 skrev:Redd for oilsludge...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- matrox N522
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Prøvekjørte en 9-5 2,2l diesel med automat i vinter. Og den gikk helt greit egentlig. Blir litt feil å sammenligne med min egen, men synes den gikk jevnt over bra. Ikke veldig mye motorstøy under kjøring heller. Største merkbare forskjellen på 1,9 og 2,2 er gangen på motoren ved tomgang. 2,2'n knatrer en god del.
Som de nevner over her så har de hatt litt problemer med EGR ventilen som mange andre dieselmotorer, samt at det var noen som ledningsnettene brant opp på. Gjelder de første utgavene som kom på markedet.
Automatkassene er det veldig lite tull med, i følge han på saabverkstedet som jeg pratet med.
Og som Børre nevner, så finner jo alternativet gass!
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17610274
Som de nevner over her så har de hatt litt problemer med EGR ventilen som mange andre dieselmotorer, samt at det var noen som ledningsnettene brant opp på. Gjelder de første utgavene som kom på markedet.
Automatkassene er det veldig lite tull med, i følge han på saabverkstedet som jeg pratet med.
Og som Børre nevner, så finner jo alternativet gass!
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17610274
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
Hei...
E har en 9-5 2,2 tid........E storfornøyd med bilen, og blei enda mer fornøyd etter at jeg chipet den, dreimoment så d rekker for og sei da sånn, fikk 380 nm etter chipen, verdt og merke etter at e ha had inne biln me chipen i tell opptimaliserin, i orginal oppsette på chipen fikk den for mye disel....
Så d juster noen parameter på chipen!!! Og forbruke går ned noe enormt ved normal langkjøring, 0,58 med fullalsta bil, 4 voksne og bagsje tell påsketur
Ellers har ikke had noen form for problemer eller tull med biln sia e kjøpt den for 2 år siden,
Da e di 2,2 tidan som d ikke har knatre lyd oxo.
Min er d ikke knatre lyd fra.......!!!! så d kan lønn sæ og prøvekjør enn del av dem før du bestem d før hvilken du kjøp, og pass på at servican e fulgt....
Enn litn svakhet denne utgaven har er foringen bak, øvre og nedre bære arm, (fikk disse skiftet ved forige EU) Disse foringen er samme som på opel vectra som er enn mye lettere bil, så dem slittes mye fortere på saaben
E har en 9-5 2,2 tid........E storfornøyd med bilen, og blei enda mer fornøyd etter at jeg chipet den, dreimoment så d rekker for og sei da sånn, fikk 380 nm etter chipen, verdt og merke etter at e ha had inne biln me chipen i tell opptimaliserin, i orginal oppsette på chipen fikk den for mye disel....

Ellers har ikke had noen form for problemer eller tull med biln sia e kjøpt den for 2 år siden,

Da e di 2,2 tidan som d ikke har knatre lyd oxo.

Enn litn svakhet denne utgaven har er foringen bak, øvre og nedre bære arm, (fikk disse skiftet ved forige EU) Disse foringen er samme som på opel vectra som er enn mye lettere bil, så dem slittes mye fortere på saaben