Har en Saab 9000 2,3 1993mod med mannuelt gir som et lager i diffen har gått, samt raslelyd i registerkjede.
Vurderer å bytte girkasse eventuelt bytte både motor og girkasse.
Har følgende biler som dele bil på hånden.
SAAB 9000 2,3i 1992 aut.
SAAB 9000 2,3 turbo manuellt gir 1992 modell.
Hvor mye jobb er det å bytte motor i en SAAB 9000 og samtidig bytte til automat.
Hvor mye jobb er det å bytte til en turbomotor og hva gjøres da med registrering og avgifter.
Håper noen kan gi et raskt svar.
Har demontert og restaurert en 99 for mange år siden, men denne var svert enkel å skru på og ta ut motor på.
Motorbytte eller bytte girkasse Saab 9000
Moderator: Moderatorer
Motorbytte eller bytte girkasse Saab 9000
Sist redigert av TrondP den 08 apr 2009, 18:52, redigert 1 gang totalt.
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Motorbytte eller bytte girkasse Saab 9000
hallo! å bygge om fra automat til manuell er en rett frem-jobb, skal vi tro en amerikaner som gjorde det for noen år siden, og lagde prosjekttråd om det (linker til prosjekttråden hans lenger nede).
angående den turbomotoren du har for hånd er det ganske vesentlig hvilken årsmodell den stammer fra. fra 1993 hadde turbomotorene til saab et styresystem kalt Trionic. og det har ikke din, i og med at du ikke har turbo. men så lenge du får plukka ALT fra denne donorbilen (må også ha med ledningsnettet INNI bilen) så skal det gå bra, og da har du en fantastisk morsom og moderne bil! veldig trimmevennlig også, I might add
ta en titt her angående automat ---> manuell: http://saablink.net/forum/showthread.php?t=7069
du må nok kanskje opprette en bruker for å få tilgang til forumet, men det er fullt av god info der, så ikke la det hindre deg
angående den turbomotoren du har for hånd er det ganske vesentlig hvilken årsmodell den stammer fra. fra 1993 hadde turbomotorene til saab et styresystem kalt Trionic. og det har ikke din, i og med at du ikke har turbo. men så lenge du får plukka ALT fra denne donorbilen (må også ha med ledningsnettet INNI bilen) så skal det gå bra, og da har du en fantastisk morsom og moderne bil! veldig trimmevennlig også, I might add

ta en titt her angående automat ---> manuell: http://saablink.net/forum/showthread.php?t=7069
du må nok kanskje opprette en bruker for å få tilgang til forumet, men det er fullt av god info der, så ikke la det hindre deg

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: Motorbytte eller bytte girkasse Saab 9000
Til å begynne med... Er det en CC eller en CS du har?
Uansett så blir det vel litt bakvendt å bygge om en 2,3i fra manuell til automat. Den kassen er også for svak hvis du skulle ønske å bygge om til turbo senere. Ganske mye arbeid er det og.
Det morsomste må jo være å bygge om til turbo med manuell kasse. Det krever godkjenningspapirer fra GM, men er avgiftsfritt når bilen har vært registrert i Norge i minst 10 år.
Det er en del jobb, men arbeidsmengden avhenger som sagt tidligere av hvilken bil du har og hvilken årsmodell delebilen er.
Uansett så blir det vel litt bakvendt å bygge om en 2,3i fra manuell til automat. Den kassen er også for svak hvis du skulle ønske å bygge om til turbo senere. Ganske mye arbeid er det og.
Det morsomste må jo være å bygge om til turbo med manuell kasse. Det krever godkjenningspapirer fra GM, men er avgiftsfritt når bilen har vært registrert i Norge i minst 10 år.
Det er en del jobb, men arbeidsmengden avhenger som sagt tidligere av hvilken bil du har og hvilken årsmodell delebilen er.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
Re: Motorbytte eller bytte girkasse Saab 9000
Delebilen er en 1992 modell 9000CD 2,3 turbo manuell gått 215000km.Kurt N597 skrev:Til å begynne med... Er det en CC eller en CS du har?
Uansett så blir det vel litt bakvendt å bygge om en 2,3i fra manuell til automat. Den kassen er også for svak hvis du skulle ønske å bygge om til turbo senere. Ganske mye arbeid er det og.
Det morsomste må jo være å bygge om til turbo med manuell kasse. Det krever godkjenningspapirer fra GM, men er avgiftsfritt når bilen har vært registrert i Norge i minst 10 år.
Det er en del jobb, men arbeidsmengden avhenger som sagt tidligere av hvilken bil du har og hvilken årsmodell delebilen er.
Alternativ delebil en 1992modell 9000CC 2,3 automat gått 221000km.
Min bil er en 1993 modell 9000CC 2,3 gått 225000km
den har ABS bremser, airbag og rød tennkasset.
Vet ikke hvordan dette er på delebilene.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Motorbytte eller bytte girkasse Saab 9000
Jeg har en 1990 CC 2.0 med lytefri girkasse. Denne kan du få dersom du gidder å demontere den.
Evt hente bilen mot vrakpant. Står i Sandefjord. (om det nå er samme kassa da...)
Evt hente bilen mot vrakpant. Står i Sandefjord. (om det nå er samme kassa da...)
"Alt" fra totakt til turbo
Re: Motorbytte eller bytte girkasse Saab 9000
Girkassa mi har koden GM 651 03. koden står på girkassa ved batteriet. Bor i Fredrikstad og er ofte i Tønsberg så avhenting er intet problem.
send gjerne en melding med ditt telefonnummer til 47924422
send gjerne en melding med ditt telefonnummer til 47924422