Hei!
Etter mye prøving og feiling så lurer jeg på som tittelen sier, hvordan jeg løsner radiatoren på bilen min ?
Hvordan løsne radiator på 9000 ?
Moderator: Moderatorer
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Hvordan løsne radiator på 9000 ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Det er jo enkelt... det er jo en eneste skrue på toppen som du må ta ut...
Men.. har du klima, ic og oljekjøler så henger disse fast i radiatoren også og da må du separere dem.
Men.. har du klima, ic og oljekjøler så henger disse fast i radiatoren også og da må du separere dem.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Hehe, jeg har både klima, ic og oljekjøler.Tor N12 skrev:Det er jo enkelt... det er jo en eneste skrue på toppen som du må ta ut...
Men.. har du klima, ic og oljekjøler så henger disse fast i radiatoren også og da må du separere dem.
Oljekjøleren har jeg separert, men ic'n og klima kjølern skjønner jeg ikke helt åssen jeg skal separere. Ser det er et slags "gummi" feste med en plint lignende sak på undersiden.
Radiatoren sitter dønn fast i bånn.
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Hehe, jeg har løftet så til de grader, men den sitter fortsatt temmelig godt fast i bånnTor N12 skrev:Løft mann... løft ..
Den sitter trykkt rett ned med to tapper som går ned i to gummiforinger i festet under

Edit: Løsnet fint etter jeg separerte den fra ic'n

Var en bolt i bånn som gikk igjennom ic'n og videre inn i radiatoren.
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Hvordan løsne radiator på 9000 ?
Jeg er så frekk at jeg bumper denne. Må man koble fra AC-pumpa (regner med det er den som sitter rett ved siden av ekspansjonstanken), og dermed tømme AC-gassen når man tar ut radiatoren? eventuelt være jækla kjapp og plugge igjen slangen fra AC-pumpa så fort den er av?
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Hvordan løsne radiator på 9000 ?
Nei du trenger ikke ta løs slangene. Bare skru den løs fra motoren og bøy den vekk/legg den på skjermen med noe mykt under. Du bør klemme sammen reimspenneren med en stor slangeklemme eller spes. verktøy, hvis ikke blir det tungvindt og tungt. Jeg har gjort det uten å stramme et par ganger, og ble så mye knot at jeg gav den et kakk for å få den på plass, og nå virker den ikke...
Så vær fosiktig med den.
Så vær fosiktig med den.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro