Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
bjorni80
Legg inn
av bjorni80 » 17 jun 2009, 12:07
Jeg hadde turbohavari på min 01 Saab 9-5 for ett halvt år siden. Fikk byttet turbo, men synest ikke at jeg har samme "efekt" i motoren lengre!!!
Kan det ha at verkstedet ikke har satt rett turbotrykk på turboen? Er dette noe man evt kan justere selv?
-
Sondreot
- Grunnladetrykk

- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Legg inn
av Sondreot » 17 jun 2009, 13:47
Trykket lar seg ikke justeres. Grunnladetrykket kan justeres, men det er uansett softwaren som styrer og overvåker, så du har ingen mulighet til å justere det.
Dersom trykket er for lavt vil trionic justere det ved hjelp av magnetventilen. Dersom det skjer vil du kunne lese det som avvik i %, på parameteret laddluft adaption. Dette må leses med Tech 2.
Trionic sørger for at du får det du ber om når du gir gass, og justerer etter for eventuelle feil på turbotrykk og blandingsforhold. Er det for store avvik slik at det ikkje kan kompenseres kommer det opp en feilkode og lampen lyser.
03 Saab 9-5 sedan Vector
-
Dopus
- 2.0 bar

- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Legg inn
av Dopus » 17 jun 2009, 13:51
du kan sjekke grunnladetrykket på turboen, men da trenger du vel sikkert en eller annen form for vacum måler.
Vanlige årsaker for at den ikke "går skikklig" kan jo være
dårlig tennkassett
dårlige plugger
dårlige vacum slanger
dårlige enveis ventiler i forbindlese med egr ventil hvis jeg husker rett
du kan jo prøve å ta ut og tette slangen som står øverst på magnetventilen. Hvis enveis ventilene er kaputt vil bilen gå som normalt når slangen øverts fra magnetventilen er koblet fra og tettet. Går den dårlig igjen når slangen er koblet til er det disse en veis ventilene som er kaputt.
Har av egen erfaring kjennt forskjell før og etter vacum slange bytting, dem gamle var full av sprekker, bilen gikk som en kule etter at slangene var skiftet.STOR forskjell.
Ellers så kommer jeg ikke på noe mer i farten.
-
Sondreot
- Grunnladetrykk

- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Legg inn
av Sondreot » 17 jun 2009, 14:08
Dopus skrev:du kan jo prøve å ta ut og tette slangen som står øverst på magnetventilen. Hvis enveis ventilene er kaputt vil bilen gå som normalt når slangen øverts fra magnetventilen er koblet fra og tettet. Går den dårlig igjen når slangen er koblet til er det disse en veis ventilene som er kaputt
Det er et hett tips! Har sett dette flere ganger. Det som skjer er et turbotrykket fra innsugsmanifolden går gjennom tankutluftingsinnsuget på manifolden, forbi en defekt enveisventil, og videre forbi en magnetventil for tankutlufting og tilslutt gjennom et T-stykke og inn på sugesiden av turboen. På T-stykke står også utluftingsslangen fra magnetventilen for turbotrykket. Det som skjer da er at turbotrykket går fra manifolden og feil vei inn på magnetventilen slik at man bare får grunnladetrykk!!!! Og av en eller annen grunn greier ikke trionic å fange opp dette
For å sjekke det: Røret som kommer fra høgre innerskjerm og inn i bakkant av innsugsmanifold. Da det av og blås i det. Klarer du å blåse luft i retning
fra manifold er enveisventilen nærmest motoren defekt. Da vil dette kunne oppstå..
Lykket til

03 Saab 9-5 sedan Vector