Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
9000Turbo
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 71
- Registrert: 05 sep 2007, 16:09
- Sted: moss
Legg inn
av 9000Turbo » 30 jun 2009, 22:08
hei hei
fått tak i en delebil 9000turbo:D
tenkte jeg skulle ta ut apc hvor sitter den kan noen si meg det?kansje bilde??
og hvordan ser den ut.
takker for hjelp

1999 Saab 95 2.0 turbo
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 30 jun 2009, 22:44
Før man kan svare på det må vi ha mer informasjon om bilen, først og fremst årsmodellen.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 01 jul 2009, 13:59
M85 sitter oppe over pedalene.
M86 - M88A sitter samme sted.
M88B - (med DI) sitter under førersetet på de fleste modeller
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
9000Turbo
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 71
- Registrert: 05 sep 2007, 16:09
- Sted: moss
Legg inn
av 9000Turbo » 01 jul 2009, 22:25
hei takk for svar.
skal være en 85mod den har ivartfal denn vinga som starter ved side vinduene bak der.vis dere sjønner hehe har blit forklart at det er bar 85 som hadde denne vinga...
hvordan ser den ut ??
1999 Saab 95 2.0 turbo
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 01 jul 2009, 22:47
9000Turbo skrev:hei takk for svar.
skal være en 85mod den har ivartfal denn vinga som starter ved side vinduene bak der.vis dere sjønner hehe har blit forklart at det er bar 85 som hadde denne vinga...
hvordan ser den ut ??
Boksen er ikke til å ta feil av. Pleier vel å stå noe sånt som APC Styrdon på dem.. Og vinga er vel ikke forbeholdt 1985, om du mener den vinga jeg tenker på.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 01 jul 2009, 22:49
Eirik N396 skrev:Og vinga er vel ikke forbeholdt 1985, om du mener den vinga jeg tenker på.
Er nok ikke den du tenker på da

Den han snakker om slik jeg forstår det finnes kun på M85, da har den en vanlig spoiler på bakluka men så sitter det også en fortsettelse av denne på hver side av bakluka (festet på bakskjermen)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Larisss
- 2.0 bar

- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Legg inn
av Larisss » 01 jul 2009, 22:53
Det er vell den gummi vingen han prater om, står ivertfall på min 85modell. Apc boksen står under rattet skru av dekslet som er oppfør pedalene, så ser du APC boksen vist du legger deg ned å ser opp, er en svart boks som det går en ledningsbunt til, boksen sitter fast med 2stk torx skruer.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 02 jul 2009, 05:30
Larisss skrev:Det er vell den gummi vingen han prater om, står ivertfall på min 85modell. Apc boksen står under rattet skru av dekslet som er oppfør pedalene, så ser du APC boksen vist du legger deg ned å ser opp, er en svart boks som det går en ledningsbunt til, boksen sitter fast med 2stk torx skruer.
boksen kan vel også i noen tilfeller være rød... men står uansett apc "ettellerannet" på den....
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 02 jul 2009, 09:49
Om du skal ta ut APC-systemet så må du jo ha mer enn bare boksen, du må ta med komplett ledningsnett uten å skade den skjermede kabelen til bankesensoren, bankesensoren på blokka, trykkgiveren og magnetventilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
9000Turbo
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 71
- Registrert: 05 sep 2007, 16:09
- Sted: moss
Legg inn
av 9000Turbo » 02 jul 2009, 22:41
takk for et supert forum. se ut som dere sjønte det jeg mente
det er en 85 mod sjekket opp i dag
er det mye jobb og få dratt ut alt dette apc systemet.?
og vil det gå ann og sette dette over på en 900 turbo (lavtrykk)91mod .??
1999 Saab 95 2.0 turbo
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 02 jul 2009, 22:50
9000Turbo skrev:takk for et supert forum. se ut som dere sjønte det jeg mente
det er en 85 mod sjekket opp i dag
er det mye jobb og få dratt ut alt dette apc systemet.?
og vil det gå ann og sette dette over på en 900 turbo (lavtrykk)91mod .??
Husk at du også må få tak i IC da, om den skal bygges om til fulltrykker. (900 har en annen IC enn 900, men 9000IC kan også brukes med litt tilpasning.)
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 03 jul 2009, 07:36
APC-systemen på de gamle der er like, så det passer rett inn i 900en din. Men, som Eirik sier, så MÅ du ha en intercooler i 900en før du skrur opp trykket. Intercooler fra en 900 turbo er bolt on og veldig enkel å installere, 9000-intercooler får du trykt inn etter litt bruk av vinkelsliper på karosseriet.
I tillegg må du justere opp eller koble deg forbi trykkvakta på 900en.
Leter du litt på denne siden finner du en detaljert beskrivelse av hvordan man konverterer en 900S til en fulltrykker:
http://popeye.rty.nu/
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan