Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Supersaab
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 67
- Registrert: 24 feb 2004, 01:00
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Supersaab » 21 aug 2004, 23:13
Har en og900 T8, som jeg har problemer med å starte...
Bilen hadde stått i ro et par dager, og starta og gikk i 10 sekunder og så stoppa den, og nå vil den ikke starte. Hadde samme problemet for to uker siden, så da skifta jeg pluggledninger, fordelerlokk og rotor, og da fungerte den bra helt til nå. Har sjekka pluggene nå, og de er våte så den får bensin iallfall (kanskje de får litt for mye?) og det er bensin på bilen
Håper noen har tips om hva som kan være galt her

00 Saab 9-5 AERO
87 Saab 900 T8
88 Saab 900i
-
skilpaddaN287
- 2.0 bar

- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Legg inn
av skilpaddaN287 » 22 aug 2004, 13:11
Styretrykksregulatoren (den som sitter på termostathuset) må nok være hovedmistenkt. Prøv å låne deg en som du vet er i orden eller dra til et saab eller bosch verksted og få målt styretrykket.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
-
Petter_N261
- 0.7 bar

- Innlegg: 179
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 261
- Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
- Sted: Tønsberg
Legg inn
av Petter_N261 » 22 aug 2004, 13:47
Jeg har nesten samme problemet på min '94 900S. Den er et sant H****** å starte innimellom. Har skiftet plugger, kabler, fordeler, rotor, batteri (!), og bensinpumpe. Diagnosemåler finner ingen feil, og jeg er forbanna!
Kan det være samme feil?
Petter
N261
2001 9-5 2.0T
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 22 aug 2004, 14:51
T8 har et helt annet system enn din 94, så du må nok fortsette å feilsøke...
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 22 aug 2004, 14:56
skjekk om den får bensin, skjekk om den får gnist.derfra kan du sikkert finne ut hva som er lt.
prøv å dytte den i gang
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Petter_N261
- 0.7 bar

- Innlegg: 179
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 261
- Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
- Sted: Tønsberg
Legg inn
av Petter_N261 » 22 aug 2004, 19:46
Petter 900 T skrev:T8 har et helt annet system enn din 94, så du må nok fortsette å feilsøke...
Petter
Ja, jeg vet jo egentlig det. Jeg har en T8 også

(som snart skal mates med kaldluft fra din gamle 9k IC!)
Den starter lett vha startgass, og går fint når den først har startet, så jeg trur det er et drivstoffproblem.
Skal ikke pumpa gi en liten startdusj når man slår på tenninga? det trur jeg ikke den gjør..
Petter
N261
2001 9-5 2.0T
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 22 aug 2004, 20:05
Petter_T8 skrev:
Den starter lett vha startgass, og går fint når den først har startet, så jeg trur det er et drivstoffproblem.
Skal ikke pumpa gi en liten startdusj når man slår på tenninga? det trur jeg ikke den gjør..
Er det forskjell på kald og "varm"-start?
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 22 aug 2004, 20:33
derav navnet, kaldstartdyse.
Sitter en tempføler et eller annet sted, er vel ikke verdens beste system...
Dysene på T8 pleier å lekke ned i toppen, noe som ikke akkurat bedrer kaldstartegenskapene. hvis kaldstartdysa fungerer i tillegg blir det nok bensin ihvertfall.
Jeg har 8V med lh 2.2 fra en 16 v. funker som bare det. anbefales på det sterkeste!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
Supersaab
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 67
- Registrert: 24 feb 2004, 01:00
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Supersaab » 22 aug 2004, 21:47
Nå har saaben startet igjen....men vet faktisk ikke helt hva som var problemet. Jeg kobla på startkabler på batteriet, selv om jeg tror det var nok strøm på batteriet. Da starta den men gikk bare på to sylindre, tok deretter ut pluggene og de var ganske våte. Etter å ha pussa pluggene starta bilen uten startkabler, og har gått helt fint i hele dag

Har en mistanke om at pluggene er klare for å byttes ut
Kan jo legge til at bilen ikke starta når jeg prøvde å dytte den igang igår.
Og når den er "varm", eller har vært brukt tidligere på dagen så har jeg ikke hatt noen problemer med å starte den. Har kun vært problem når den er kald...
00 Saab 9-5 AERO
87 Saab 900 T8
88 Saab 900i
-
Petter_N261
- 0.7 bar

- Innlegg: 179
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 261
- Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
- Sted: Tønsberg
Legg inn
av Petter_N261 » 23 aug 2004, 20:40
Hjelle, N6 skrev:Er det forskjell på kald og "varm"-start?
Ja, det er verst når bilen er kald, men faktisk hakket verre når det er varmt i været.
Petter
N261
2001 9-5 2.0T
-
Petter_N261
- 0.7 bar

- Innlegg: 179
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 261
- Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
- Sted: Tønsberg
Legg inn
av Petter_N261 » 19 sep 2004, 09:08
Det var bensinpumpereléet som var synderen.
Takk til Skien Automobilverksted. De kan Saab!
Petter
N261
2001 9-5 2.0T