Slapp Saab 9000 2,0t 1997

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Dan-Roger
Innlegg: 8
Registrert: 11 feb 2008, 14:37

Slapp Saab 9000 2,0t 1997

Legg inn av Dan-Roger » 10 jul 2009, 08:27

Trenger litt hjelp... Rett over tennkassetten, dvs rett over S-en i Saab - møtes to slanger. Oppdaget i går at dette festet sitter veldig løst, samtidig som det svetter en del. Jeg kunne lett løsne denne, og mens bilen gikk surklet det noe. Kan noe si meg hva dette er?

Grunnet til at jeg begynte å utforske litt er at bilen har virket veldig slapp i det siste. Skulle dra en liten tilhenger for noen dager siden, og da skulle man tro den var flere tonn... Bilen er også fått noe ujevnere giring på automatgiret, samt at den har ikke draget lenger :) Skiftet plugger og luftfilter i går, uten at dette hjalp nevneverdig... Tips mottas med begeistring.

Mvh DR.Nerdal
Mo i Rana
1997 - 9000 2,0t CSE
2005 - 9-5 2,0t Vector stv

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Slapp Saab 9000 2,0t 1997

Legg inn av Eirik N396 » 10 jul 2009, 08:58

Det er pluggen til veivhusventilasjonen. Om denne sitter løst er det vel foringen som må byttes. Denne koster nok ikke mye :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Slapp Saab 9000 2,0t 1997

Legg inn av Tor N12 » 10 jul 2009, 10:06

Er det en orginal 150-hester du har ?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Dan-Roger
Innlegg: 8
Registrert: 11 feb 2008, 14:37

Re: Slapp Saab 9000 2,0t 1997

Legg inn av Dan-Roger » 10 jul 2009, 10:09

Ja, den er original.
Mo i Rana
1997 - 9000 2,0t CSE
2005 - 9-5 2,0t Vector stv

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Slapp Saab 9000 2,0t 1997

Legg inn av Tor N12 » 10 jul 2009, 10:47

Da er det jo ikke så mye som kan gjøre at den går dårligere men du bør vel sjekke disse tingene:
Bensinpumpe, de lønner det seg å skifte fra ca 150.000 km men de kan også bli dårlige før den tid. Husk å skift bensinfilter samtidig.
Turbo, sjekk for unormal slitasje/slakke, sjekk også at den har rett GLT (grunnladetrykk)
Eksos, på 9000 så er det ikke helt uvanlig at innmaten i eksospotta går tett.
Sjekk også den enveisventilen som sitter ved den gummiforinga som du sier svetter, bytt selvfølgelig også den foringa.
Sjekk også alle vakumslanger.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Dan-Roger
Innlegg: 8
Registrert: 11 feb 2008, 14:37

Re: Slapp Saab 9000 2,0t 1997

Legg inn av Dan-Roger » 10 jul 2009, 10:54

Takk for nyttige svar. Nå har jeg noe å pjuske med i helga.
Mo i Rana
1997 - 9000 2,0t CSE
2005 - 9-5 2,0t Vector stv

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Slapp Saab 9000 2,0t 1997

Legg inn av Ingvar N629 » 10 jul 2009, 11:02

Som Tor sier, samt en veldig enkel ting som du uansett ville ha funnet ut når du sjekker grunnladetrykket, nemlig at staget mellom wastegate og trykklokka på turboen kan ha hoppet av.

Slangene du prater om er til veivhusventilasjonen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar