T5 motor pisser kjølevann!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

T5 motor pisser kjølevann!!

Legg inn av turboTruls N263 » 04 jul 2009, 19:13

Var på vei fra Bergen til Voss da motor begynnte å ryke og dampe voldsomt 50m fra stoppested for turen :D Åpner motorrom og ser en hard pissestråle stå ut mellom bunndel og topp, spruter ned på turbo og damper voldsomt. Toppen ble planslipt og gjennomgått for 10500.- på Saab verksted for 14mnd siden. Dette også ved toppakningsbrist.
Er det noe vitalt galt med noe eller kan dette komme normalt av høye utetempraturer og belastninger osv?
Bilen er en 94 900turbo med t5 motor. Motor er urørt med orginal program. Søkte litt om emne og fant litt om svank og bulning i blokk. men tviler litt på at det er så vanlig? Gleder meg til å hente biltralle i Bergen :evil:
Tempraturen ligger generelt alltid litt over halvt og motor har mistet cirka 0,5 liter kjølevann på 14mnd. avføringen er fast og fin, uten farge eller lukt. Kun litt hvit røyk i streng kulde.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: T5 motor pisser kjølevann!!

Legg inn av Timon » 05 jul 2009, 02:10

Hvis jeg forstår deg rett så røyk toppakningen for 14 mnd siden og så ble den reparert og planslipt på Saab-verksted for 10.500,- og så røyk toppakningen på nytt nå?

Hvor langt har du kjørt på de 14 mnd? Tror jeg ville prøvd å klage på verkstedjobben.

Men husk at toppakningen skal ettertrekkes en stund (husker ikke hvor lenge) etter bytte. Kanskje dette er et godt eksempel på hvorfor?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: T5 motor pisser kjølevann!!

Legg inn av stianj » 05 jul 2009, 05:23

Timon skrev:Hvis jeg forstår deg rett så røyk toppakningen for 14 mnd siden og så ble den reparert og planslipt på Saab-verksted for 10.500,- og så røyk toppakningen på nytt nå?

Hvor langt har du kjørt på de 14 mnd? Tror jeg ville prøvd å klage på verkstedjobben.

Men husk at toppakningen skal ettertrekkes en stund (husker ikke hvor lenge) etter bytte. Kanskje dette er et godt eksempel på hvorfor?
Er det sånn at det skal ettertrekkes på de motora/bolta som sitter der?
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: T5 motor pisser kjølevann!!

Legg inn av Skaten N671 » 05 jul 2009, 09:51

Skal ikkje ettertrekkes på B204'n
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: T5 motor pisser kjølevann!!

Legg inn av Bent N208 » 05 jul 2009, 10:40

stianj skrev:
Timon skrev:Hvis jeg forstår deg rett så røyk toppakningen for 14 mnd siden og så ble den reparert og planslipt på Saab-verksted for 10.500,- og så røyk toppakningen på nytt nå?

Hvor langt har du kjørt på de 14 mnd? Tror jeg ville prøvd å klage på verkstedjobben.

Men husk at toppakningen skal ettertrekkes en stund (husker ikke hvor lenge) etter bytte. Kanskje dette er et godt eksempel på hvorfor?
Er det sånn at det skal ettertrekkes på de motora/bolta som sitter der?
Hei , nei de skal ikke ettertrekkes :lol: Dra tilbake til SAAB forhandler du fikk jobben gjort hos, så ordner det seg helt sikkert :xd:

MVH
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: T5 motor pisser kjølevann!!

Legg inn av turboTruls N263 » 12 jul 2009, 20:24

Den har gått sirka 14.000km siden forrige bytte. Får høre med verkstedet som gjorde bytte, hva de har å si.
Har plukket ned motor nå. Toppakningen er revnet fra sylinderring og gjennom kjølekanalen. Selvsagt på syl.4
Har byttet toppakninger i fleng på langmotorer, da med kjede stripset til drev. Er det tilstrekkelig plass til dette på kortmotor? Virker veldig trangt. Evnt vanskelig å finne grader på svinghjul? Kjedestrammer stod 19mm ut. Går til 22mm regner da med at drev, kjede og sleider er modent for bytte? ikke nevneverdig rasling i det.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Svar