sliping av veiv, ng900 2.0i

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

sliping av veiv, ng900 2.0i

Legg inn av Edward N812 » 17 aug 2009, 18:33

har fått et oppdrag av en type. han sier han skal få slipt veiva si, etter at han kjørte bilen tom for olje som et resultat av knust bånnpanne.

jobben blir jo ikke no problem, og skal selvsagt sende avgårde veiva til sliping, og bytte veivlager og alt som hører med. MEN, jeg har ikke vært borti dette med sliping av veiv før, kan man sette på originale veivlagre etter det? tenker på om det forsvinner mye eller lite gods.

jeg bare gjør som jeg blir bedt om, heldigvis. synes nesten det er litt rart at typen har knust bånnpanna, kjørt motor tom for olje, kjørte rett og slett til det ikke ville gå mer, og eneste diagnosen er at den trenger sliping av veiva... hmmmm
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: sliping av veiv, ng900 2.0i

Legg inn av doo-kie » 17 aug 2009, 20:00

Kommer vel helt ann på hvor mye de må slipe den! Dette å du spørre de som sliper dem om og måle den. Du må selvsakt prøvemontere lagerskålene. Sjekk at du har rett linje at de ikke må linjebores.
Men at han har knusk bunnpanna, må da være at han har truffet noe i veibanen slik at olja har runnet ut??
Eller er den knust av motorhavariet? da må det nesten vere en rådelagerbukk som har slitt seg og kommet ut.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: sliping av veiv, ng900 2.0i

Legg inn av Edward N812 » 17 aug 2009, 20:05

doo-kie skrev:Kommer vel helt ann på hvor mye de må slipe den! Dette å du spørre de som sliper dem om og måle den. Du må selvsakt prøvemontere lagerskålene. Sjekk at du har rett linje at de ikke må linjebores.
Men at han har knusk bunnpanna, må da være at han har truffet noe i veibanen slik at olja har runnet ut??
Eller er den knust av motorhavariet? da må det nesten vere en rådelagerbukk som har slitt seg og kommet ut.
ja, er fordi olja har rent ut at "havariet" har skjedd. jaja, får håpe for hans del at det stemmer da, at ikke sylindre har begynt å varmskjære seg eller noe også.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: sliping av veiv, ng900 2.0i

Legg inn av Vegars » 17 aug 2009, 21:41

Ville prøvd å fått tak i en byttemotor jeg!
Sikkert noen på forumet som har en liggende...
Sikkert billiger det, og heller ikke så mye mer arbeid tenker jeg!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: sliping av veiv, ng900 2.0i

Legg inn av Ingvar N629 » 17 aug 2009, 22:11

Eller veiv... veiv til 2,0 kortmotor har iallfall vi overskudd av...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: sliping av veiv, ng900 2.0i

Legg inn av Edward N812 » 17 aug 2009, 22:21

så dette er i utgangspunktet en vanlig kortmotor? hmmmm. kan jeg jo også lufte for typen.

spørsmålet er om jeg kommer til å synes det er så drittjobb at det ikke er verdt den ekstra belønninga for det ekstra arbeidet (kontra motorbytte ;) )
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar