F?rste milj?bil fra SAAB...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
SAABCrus
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 105
Registrert: 02 aug 2004, 01:00
Sted: Oslo

Første miljøbil fra SAAB...

Legg inn av SAABCrus » 23 sep 2004, 12:48

Mer info på: http://www1.nyteknik.se/art/36404

Jo mer som kan redde fabrikken jo bedre, bare dette ikke blir et tapssluk det også og enda mer vann på møllen for GM...

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 23 sep 2004, 13:46

Når bilen går på etanol har den 180 hk !!, og på bensin 150. Det som er intresant er hva som skjer med avgjiftene i Norge. Hvis man får en 2,0t billigere fordi man kan kjøre den på etanol og få 30 hk mere ut av motoren er dette et bra konsept !!. Men kjenner jeg myndighetene rett må vi vel betale toll for 180hk og for det meste kjøre med 150hk for etanol pumper finnes det ikke mange av her i landet
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 23 sep 2004, 14:08

Øyvind skrev:Når bilen går på etanol har den 180 hk !!, og på bensin 150. Det som er intresant er hva som skjer med avgjiftene i Norge. Hvis man får en 2,0t billigere fordi man kan kjøre den på etanol og få 30 hk mere ut av motoren er dette et bra konsept !!. Men kjenner jeg myndighetene rett må vi vel betale toll for 180hk og for det meste kjøre med 150hk for etanol pumper finnes det ikke mange av her i landet
Korrekt.
Då får vi sjå kor mykje miljøsnakket til politikarane såpelar inn. Du ser også den hybirdbilen til Toyota, med el.motor og bensinmotor, bilen brukar ein halvliter eller so på mila, men avgiftsreduksjon er det ikkje snakk om... Der er det slik at den Hybirdbilen er for spesiellt intereserte, og det fryktar eg vert med 9-5en også.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 24 sep 2004, 08:27

Første miljøbil er det vel ikke, men rimelig i drift nå så
mye billig sprit som er i omløp etter metanolsaken.

Totakterne går jo på parafin hvis en kjører dem varme på
bensin først. Har forresten også sett en propandrevet 9-5
i Sverige.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 24 sep 2004, 09:56

Men det går jo endel 9-5 og 9-3 med ettermontert gassanlegg da.. Bla. endel drosjer++



Jippi, 1000 innlegg! 8)
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 24 sep 2004, 10:07

Ja det er litt interesant med LNG ( gass). Er det noen som vet hvordan effektuttaket på en turbobil blir med etermontert gassanlegg ??
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Svar