Gearkasser???

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Gearkasser???

Legg inn av skilpaddaN287 » 21 sep 2004, 15:50

Har hørt at gearkassene på de siste og900 er forsterket i forhold til de gamle. Mener også at en 557 kasse skal tåle mere juling enn en 457. Betyr dette at en `91 456 er kraftigere,like kraftig eller svakere enn en `86 557???
Hva er forskjellen på serie 4 og serie 5?
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 21 sep 2004, 16:34

4 har opprinnese i en I, 5 har opprinnelse i en turbo. Mener det ikke er noen forskjell mellom dem.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 21 sep 2004, 16:41

Kassene fra 89-90 (91?) har den sterkeste drevsatsen. 92 og 93 modeller har noe "finere" drev kassa for å minske transmisjonsstøy. Samtidig har 92-93 modellene en bedre gearoverføring + gearspak.

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 21 sep 2004, 21:11

Min 900s(ltt) `91 har 456 kasse og denne nye girspakutførelsen. Fin å gire med. Det jeg lurer på er om girkassen er svakere enn aero `86 557 kassen. Jeg synes bilen er lavt giret og vurderer å bytte over primæren fra aerokassen, men hvis kassen er svakere kan jeg jo bytte hele kassen (noe mere jobb).
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

kasser

Legg inn av Petter 900 T » 22 sep 2004, 06:33

Gatebilen har gått med orginalkasser i hele år, ikkeno problem.

Hvis du girer som folk går det bra...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Re: kasser

Legg inn av Kristian N70 » 22 sep 2004, 07:20

Petter 900 T skrev: Hvis du girer som folk går det bra...
Petter
Det trodde jeg også Petter, helt til det smalt....
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Re: kasser

Legg inn av skilpaddaN287 » 22 sep 2004, 18:40

Petter 900 T skrev:Gatebilen har gått med orginalkasser i hele år, ikkeno problem.

Hvis du girer som folk går det bra...

Petter
Er originalkassen en 4 eller 5 serie?

Er jo uansett bare et spørsmål om jeg skal bytte girkasse før eller etter havari :lol:
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 23 sep 2004, 09:12

Jeg har kjørt med bare 4 kasser og de har holdt forholdshvis bra de. Jeg regner med at den første kassa som gikk føyken var en tretthetssak. Den hadde jo gått 300000 og med trim den siste tia.. Det var en 456-14 kasse. Etter den kjørte jeg med en 87 modell 456-10 kasse. Den er hel enda, men jeg bytta den ut med en nyere når jeg bytta motor. Da satt jeg i en 456-14 kasse igjen, og den holder fint enda.

Og det med at 4'er kasser kommer fra I og 5'er kasser fra turbo er litt rart da det satt 4'er kasse i min turbo originalt... Den 456-10 kassa var også en original turbo kasse (1987 T8)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 23 sep 2004, 13:33

http://www.900.aero.com

Gå til "TECH" og "Gearbox data"

:)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 23 sep 2004, 14:30

Retter`n opp jeg: http://www.900aero.com/
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 23 sep 2004, 16:57

Børre N17 skrev:http://www.900.aero.com

Gå til "TECH" og "Gearbox data"

:)
Ikke for å være kverrulant, men på det skjemaet står det jo både 4'er og 5'er kasser på I og turbo...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Gjest

Legg inn av Gjest » 23 sep 2004, 17:37

Hva jeg har hørt (tror det var fra Jørgen E) er at det første sifferet er så banalt som antall dører på bilen!, dvs 3= 3 dørs CC, 4= 4 dørs sedan , 5= 5 dørs CC
Andre siffer = antall gir fremover (4 eller 5, 3 på automat)
tredje siffer = primærdrevets utveksling. (4,5,6,7 eller 8, 8 finnes ikke org. på det nordiske markedet)
fjerde og femte siffer: utviklingsnr, er ikke sikker på hva dette betyr.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 23 sep 2004, 17:39

Hva jeg har hørt (tror det var fra Jørgen E) er at det første sifferet er så banalt som antall dører på bilen!, dvs 3= 3 dørs CC, 4= 4 dørs sedan , 5= 5 dørs CC
Andre siffer = antall gir fremover (4 eller 5, 3 på automat)
tredje siffer = primærdrevets utveksling. (4,5,6,7 eller 8, 8 finnes ikke org. på det nordiske markedet)
fjerde og femte siffer: utviklingsnr, er ikke sikker på hva dette betyr.
Glemte å logge inn

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 23 sep 2004, 21:57

Tror ikke no på dette med dører. Caben(2 dørs) har 557, aeron(3 dørs) har 557, 900s`en(5 dørs) har 456
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 24 sep 2004, 12:05

Det er mulig jeg tar feil (der også :lol: ) Fant denne på nettet: http://68.18.143.89/transmission_folder/900pn.htm

Sier jo noe. Uansett tror jeg ei -86 aero kasse ikke er noe sterkere enn ei kasse fra -91. 91 kassene har i hvert fall større/kraftigere pinionlagerhus enn de føre -88. Når jørgen E bygger 5 trinns kasser bygger han på modeller nyere enn 88 pga dette. Ellers kan man jo renovere selv og kjøpe deler her:http://www.thesaabsite.com/900old/C900manualtrans.htm

Utifra delene på denne siden er det ingen forskjeller på turbo/ikke-turbo eller serie 4 og 5 kasser.

Svar