Legg inn
av EdHunter N815 » 04 sep 2009, 20:42
Jeg bruker et tilsvarende sett som det fra biltema på jobb daglig, og det fungerer fjell på så og si alt av skruer og bolter. Får du dette på plass skikkelig kan du skru til du vrir av hele skrutrekkeren som er laget i herdet stål eller noe slikt, uten at det drar rundt i bolten. Helt sykt hvor godt dette griper. Nå skal jeg ikke si noe om kvaliteten på biltema sitt sett, men om det er noe i nærheten av det vi har kan jeg garantere deg at bolten kommer ut!
Trikset er å borre seg så langt inn som mulig, ellers risikerer du å dra rundt i hullet. Ved å bruke hylsen er du sikker på å borre rett inn, og jeg ville i alle fall borret meg minst 5mm inn, gjerne et par til. Har du først dratt det rundt sliter du med å få grep igjen selv med å borre videre inn, så best å få det skikkelig med en gang.
Så banker du skrutrekkeren så bent som mulig inn med en hammer (IKKE gummiklubbe eller lignende), du merker tydelig når den er helt i bunn. Prøv å slå med bestemte, harde slag, driver du og dunker på den for lenge slår du den bare skjevt. Sett innpå mutteren og bruk en stor skiftenøkkel på den når du skrur slik at du får et jevnere moment. Om skruen sitter hardt risikerer du å dra skrutrekkeren skjevt i hullet om du tar hardt i med en liten nøkkel.
Varme er selvsagt et grunnleggende triks om du merker at den sitter for hardt. Varm heller godt opp først enn å ta i til noe knekker.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1