Trøblete 9000 Cse 1994 Turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Trym N1290
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 752
Registrert: 05 sep 2007, 22:02
Medlemsnummer: N1290
Navn: Trym Antoniusen(Han andre Trym ;-)...)
Bil: 03 Saab 9-5 vector 2.3t
Sted: Drammen
Kontakt:

Trøblete 9000 Cse 1994 Turbo

Legg inn av Trym N1290 » 01 sep 2009, 22:28

Hei,
I dag startet H****** for fult. En stund har lade trykket vandret litt opp og ned. kunne gå en hel dag på 0,5 bar og en annen dag helt fint. (1bar-1,1bar)

Men idag dro jeg på speedparts og kjøpte meg magnetventil og satte i gang å bytte den. Testet bilen og bilen ladet lett 1,2-1,3 bar som skremte meg, etter det ble den bare værre og begynte å kutte da den fikk ALT for mye trykk.

Så ungikk å gi ordentlig gass for syntes ikke dette var noe bra, Fikk målt at grunnlade trykket er på 0,4-0,45ca som er greit. Etter å ha byttet magnet ventilen la jeg merke til at bremselys lampene bak lyste en stund før det ga seg, det tilfellet har sluttet men hva betyr det? (nei det er ikke bremse test funksjonen, og lysene fungerte)

Er en 2,3liter med Aero hjerne og TD-04 turbo.
Orginalt luftfilter men åpen dump.
3toms JT eksos uten Kat og 2 dempere.
Leste litt om at uten kat så fikk en dårlig baktrykk og kunne skape kødd med wastgate klokka? Opplevde at turbotrykket jagde opp og ned som en sinus kurve noen ganger ved full gass.

Nå kan jeg ikke gi full gass for da gir den alt for mye ladetrykk og bilen kutter, Wg staget er urørt. kun byttet magneventil.

Takker og bukker for alle svar og tips :worry: , skal gå over vakumslanger og litt sånt i morgen.

Mvh Trym :worry:
Sist redigert av Trym N1290 den 02 sep 2009, 20:18, redigert 1 gang totalt.
2016 Subaru Levorg
2003 Saab 9-5 2.3t vector

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Tråblete 9000 Cse 1994 Turbo

Legg inn av Tor N12 » 01 sep 2009, 22:53

Kjøpte du orginal Saab magnetventil eller den kopien fra ScanParts da?

Du bør også ta strømmen på bilen etter å ha skiftet ventilen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Tråblete 9000 Cse 1994 Turbo

Legg inn av Edward N812 » 02 sep 2009, 05:39

du fikk målt GLT ETTER at du bytta magnetventil? om ikke så kan det høres ut som du ikke har fått på W-slangen helt.
dra frem et multimeter og mål motstanden mellom pinne 1 og 2, og mellom pinne 2 og 3 på magnetventilen. er det noe særlig mer enn 3 komma litt så er den ødelagt.

kan også ha en defekt magnetventil uten at denne testen gir noe utslag.

dette skulle du jo dessuten gjort med den forrige magnetventilen din, FØR du bare bytta den, for å slippe å risikere at du ødelegger en ny magnetventil hver gang du bytter. er APC sikringa hel forresten?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Trym N1290
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 752
Registrert: 05 sep 2007, 22:02
Medlemsnummer: N1290
Navn: Trym Antoniusen(Han andre Trym ;-)...)
Bil: 03 Saab 9-5 vector 2.3t
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Tråblete 9000 Cse 1994 Turbo

Legg inn av Trym N1290 » 02 sep 2009, 05:43

Kjøpte fra Speedparts. Skal prøve å ta strømmen etterpå for å resette, Gjorde det i går mens vi leita litt, da ble den bedre en kort stund så tilbake.
2016 Subaru Levorg
2003 Saab 9-5 2.3t vector

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Tråblete 9000 Cse 1994 Turbo

Legg inn av Edward N812 » 02 sep 2009, 05:48

du kunne kommet innom meg en dag i fremtida.. har transistorer, fungerende magnetventil, loddebolt og multimeter så vi kunne funnet ut av det..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Trym N1290
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 752
Registrert: 05 sep 2007, 22:02
Medlemsnummer: N1290
Navn: Trym Antoniusen(Han andre Trym ;-)...)
Bil: 03 Saab 9-5 vector 2.3t
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Tråblete 9000 Cse 1994 Turbo

Legg inn av Trym N1290 » 02 sep 2009, 15:02

Edward N812 skrev:du fikk målt GLT ETTER at du bytta magnetventil? om ikke så kan det høres ut som du ikke har fått på W-slangen helt.
dra frem et multimeter og mål motstanden mellom pinne 1 og 2, og mellom pinne 2 og 3 på magnetventilen. er det noe særlig mer enn 3 komma litt så er den ødelagt.

kan også ha en defekt magnetventil uten at denne testen gir noe utslag.

dette skulle du jo dessuten gjort med den forrige magnetventilen din, FØR du bare bytta den, for å slippe å risikere at du ødelegger en ny magnetventil hver gang du bytter. er APC sikringa hel forresten?

Takker for svar:

Grunn ladetrykket var ok før jeg byttet og etter jeg byttet. Men jeg skal gå ut og måle magnetventilen og sjekke sikringen til APC'n nå......... Etter at jeg resatte så har jeg ikke gitt full gass, men ved jevnt pådrag oppover så går lade trykket opp til 1 bar så ned til 0,5 så opp til 1 bar og ned igjen. sånn holder den på og fucker selv om jeg har samme gassen.


Edward:
Tusen takk, skal se litt mer først bare. Setter STOR pris på at du ønsker å hjelpe meg, kan nok hende jeg kontakter deg snart. :worship:
2016 Subaru Levorg
2003 Saab 9-5 2.3t vector

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Tråblete 9000 Cse 1994 Turbo

Legg inn av Tor N12 » 02 sep 2009, 15:23

Sp selger både orginal mv samt den kopien fra ScanParts... personlig så har jeg i allefall opplevd at mange slike ScanParts-ventiler ryker så jeg kjøper kun orginale nå men dette trenger jo selvfølgelig ikke å være årsaken til dine problemer.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Trym N1290
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 752
Registrert: 05 sep 2007, 22:02
Medlemsnummer: N1290
Navn: Trym Antoniusen(Han andre Trym ;-)...)
Bil: 03 Saab 9-5 vector 2.3t
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Tråblete 9000 Cse 1994 Turbo

Legg inn av Trym N1290 » 02 sep 2009, 16:42

Apc sikringen er ok. skal bytte tilbake til den gammle magnetventilen for å se, Har glemt igjen multimeteret mitt på jobben så får ikke målt #-o
2016 Subaru Levorg
2003 Saab 9-5 2.3t vector

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Re: Tråblete 9000 Cse 1994 Turbo

Legg inn av Kjell N1179 » 02 sep 2009, 16:47

da tar du på deg skone og går ned til Tommy å låner et! :wink: :mrgreen:
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Trym N1290
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 752
Registrert: 05 sep 2007, 22:02
Medlemsnummer: N1290
Navn: Trym Antoniusen(Han andre Trym ;-)...)
Bil: 03 Saab 9-5 vector 2.3t
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Tråblete 9000 Cse 1994 Turbo

Legg inn av Trym N1290 » 02 sep 2009, 17:47

hehe god ide, skal ringe og høre om han er hjemme. Men har nå byttet tilbake til den magnetventilen om sto i før jeg byttet. Bilen driver ikke å kødder med lade trykket mer, men den gir meg ikke det jeg skal ha. den går rett og slett dårlig i forhold, noen ganger er den villig til å gi eg 0,9bar men andre ganger bare 0,5-0,6.... #-o men den holder seg stabil der i hvertfall da, og trenger ikke være redd for at den plutselig skal banke opp i 1,5bar og kutte. AAh. Lurer på om jeg får igjen pengene for magnetventilen jeg kjøpte hos speedparts, håper det. Får ringe og høre i morgen.
2016 Subaru Levorg
2003 Saab 9-5 2.3t vector

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Tråblete 9000 Cse 1994 Turbo

Legg inn av Morten N88 » 02 sep 2009, 19:53

Du bør få målt opp drivsteget i Trionicboksen før du bytter magnetventil. Hvis det er gåent, vil den knekke neste magnetventil også. Tror det ligger en FAQ på stcs på hvordan dette gjøres.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Trym N1290
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 752
Registrert: 05 sep 2007, 22:02
Medlemsnummer: N1290
Navn: Trym Antoniusen(Han andre Trym ;-)...)
Bil: 03 Saab 9-5 vector 2.3t
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Tråblete 9000 Cse 1994 Turbo

Legg inn av Trym N1290 » 02 sep 2009, 20:11

Takk, er jo ikke noe grunn til ikke å sjekke.
Fant ut siden på stcs.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=491200951326P7df6
2016 Subaru Levorg
2003 Saab 9-5 2.3t vector

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Trøblete 9000 Cse 1994 Turbo

Legg inn av Edward N812 » 03 sep 2009, 08:03

jeg bytta ut en magnetventil som gjorde at jeg fikk grunnladetrykk til stadighet, men ikke alltid.. kameraten min trengte ny magnetventil her om dagen, så vi rensa den jeg bytta ut for lenge siden og satte i bilen hans.. nå får han trykk igjen, men det justerer seg altfor langt ned utover turtallsregisteret, ganske likt som hos deg?

så sånn sett kan det høres ut som trøblete magnetventil, som er litt usannsynlig pga at den er splitter ny, men igjen, Scan Parts magnetventiler kan være trøblete, har erfart det selv. og speedparts er IKKE veldig villig til å bytte dem (noe jeg IKKE kritiserer, for det skyldes hovedsakelig brukerfeil at magnetventiler går føyka ved første installasjon), men jeg fikk diskutert meg til det en gang jeg fikk bevist klart og tydelig at den splitter nye magnetventilen jeg kjøpte der bare fikk bilen til å gå på GLT, mens en jeg lånte av en annen fikk den til å gå på fullt trykk igjen.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

Re: Trøblete 9000 Cse 1994 Turbo

Legg inn av reggestad vettu » 04 sep 2009, 15:53

sliter faktisk med det problemet selv kan enten lade 0.5 eller1.5bar har selv trudde det kunne være denne manetventil men har også blitt fortalt at det kan være wg fjøra men synes det er usannsynelig når den kan lade mer enn den egentlig skal? correct me if i'm wrong=)

Svar