saab 9-3 2.0i eller 2.0t
Moderator: Moderatorer
saab 9-3 2.0i eller 2.0t
Skal gå til innkjøp av en brukt Saab 9-3 til rundt 100 000kr.
Lurer på hvilken type jeg burde velge i den forbindelse, så jeg har noen spørsmål
Kan jeg regne med å få olje sludge problemer med 2.0t, da min forståelse er at den har T7 motor hvor dette ofte forekommer?
Er det "sikrere å velge 2.0i med T5 motoren, eller er det andre problemer med den?
Ellers så er det vel noen ganger pixel feil i displayet og tillegg kan det være problemer med AC. Dette er vel noe jeg kanskje kan utbedre selv slik at det ikke burde koste allverden?
Hva kostnadene ved "normale" servicer (en pr. år)?
Er veldig takknemlig for alle svar...
Ps. Mitt første innlegg, men regner med å poste regelmessig etter jeg har fått kjøpt bil.
Lurer på hvilken type jeg burde velge i den forbindelse, så jeg har noen spørsmål
Kan jeg regne med å få olje sludge problemer med 2.0t, da min forståelse er at den har T7 motor hvor dette ofte forekommer?
Er det "sikrere å velge 2.0i med T5 motoren, eller er det andre problemer med den?
Ellers så er det vel noen ganger pixel feil i displayet og tillegg kan det være problemer med AC. Dette er vel noe jeg kanskje kan utbedre selv slik at det ikke burde koste allverden?
Hva kostnadene ved "normale" servicer (en pr. år)?
Er veldig takknemlig for alle svar...
Ps. Mitt første innlegg, men regner med å poste regelmessig etter jeg har fått kjøpt bil.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: saab 9-3 2.0i eller 2.0t
Velkommen.
9-3 2001-2002 mod med 2,0t motor har T7 styresystem og den sk B205 motoren, som kan være utsatt for oil sludge. Selv om dette er mere vanlig på 9-5 modellene
9-3 1998-2000 med 2,0t motor har T5 styresystem og B204 motor. Denne motoren har ikke de samme problemene med oil sludge, men du får jo da en eldre bil.
Ellers vil jo jeg påstå at en 9-5 er en mye bedre bil, jeg har en av hver.
Pixelfeil og dårlig AC forekommer, men det du kanskje bør se nøye etter ved kjøp av 9-3 er rust på fjærbeina. DYRT å utbedre, pga fjærbein og spindel i samme enhet, og ganske vanlig at det ruster friskt i overkant av fjærbeinet.
9-3 2001-2002 mod med 2,0t motor har T7 styresystem og den sk B205 motoren, som kan være utsatt for oil sludge. Selv om dette er mere vanlig på 9-5 modellene
9-3 1998-2000 med 2,0t motor har T5 styresystem og B204 motor. Denne motoren har ikke de samme problemene med oil sludge, men du får jo da en eldre bil.
Ellers vil jo jeg påstå at en 9-5 er en mye bedre bil, jeg har en av hver.
Pixelfeil og dårlig AC forekommer, men det du kanskje bør se nøye etter ved kjøp av 9-3 er rust på fjærbeina. DYRT å utbedre, pga fjærbein og spindel i samme enhet, og ganske vanlig at det ruster friskt i overkant av fjærbeinet.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Re: saab 9-3 2.0i eller 2.0t
og se opp for vann i bagasjen!!!
mange 9-3er som sliter med det
mange 9-3er som sliter med det
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
Re: saab 9-3 2.0i eller 2.0t
Takk for raske svar...
Visste ikke om rustproblemene så det var fint å få med seg:-)
Har vært litt "redd" for å kjøpe 9-5 da jeg har lest mye om oljeproblemene med den. Er dette overdrevet eller finnes det modeller som unngår det? Vil nødig overstige 100000kr, så det begrenser mulighetene mine betraktelig. Blir da 98-99 mod som har rundt 15000mil på baken. Risikerer jeg da også feil med turboen etterhvert og er det ikke samme rustproblemer med 9-5?
Visste ikke om rustproblemene så det var fint å få med seg:-)
Har vært litt "redd" for å kjøpe 9-5 da jeg har lest mye om oljeproblemene med den. Er dette overdrevet eller finnes det modeller som unngår det? Vil nødig overstige 100000kr, så det begrenser mulighetene mine betraktelig. Blir da 98-99 mod som har rundt 15000mil på baken. Risikerer jeg da også feil med turboen etterhvert og er det ikke samme rustproblemer med 9-5?
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: saab 9-3 2.0i eller 2.0t
9-5 ruster ikke spesielt mye.
Rustne fjærbein er spesielt på 9-3, men lite på 9-5.
Om turboen må byttes eller ikke kommer heeeelt ann på hvordan forrige eier(e) kjørte med den, om oilsludge problemet har gått litt ut over den, langkjøring eller bykjøring osv osv.
Turbo er en slitedel som man må bytte av og til, som mye annet på bilen.
Rustne fjærbein er spesielt på 9-3, men lite på 9-5.
Om turboen må byttes eller ikke kommer heeeelt ann på hvordan forrige eier(e) kjørte med den, om oilsludge problemet har gått litt ut over den, langkjøring eller bykjøring osv osv.
Turbo er en slitedel som man må bytte av og til, som mye annet på bilen.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
Re: saab 9-3 2.0i eller 2.0t
Så det jeg burde sjekke med en 9-5 er om veivhusventilasjonen er byttet? Andre feil er mere vanlige som du finner på alle type biler?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: saab 9-3 2.0i eller 2.0t
Det er viktig med veivhusventilasjonen ja. Ev snakk med tidligere eier om det virker som om han er interessert/ har peiling på biler. "Entusiasten" bytter olje litt oftere enn serviceheftet sier, og mange 9-5 eiere er litt over middels bilinteressert. Ved kjøp av 9-5 kan det være en fordel å velge en 2001mod eller nyere, da disse har bedre stempler(kryssbolten), ex denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null
Enda bedre er jo fra 2004 og fremover, men da forsvinner jo 100.000 perspektivet.
Enda bedre er jo fra 2004 og fremover, men da forsvinner jo 100.000 perspektivet.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: saab 9-3 2.0i eller 2.0t
Hmm, den virker ikke dum nei... Det burde uansett være et såpass kjent problem at de fleste saab eiere har utbedret det hvis de har fulgt servicer(håper jeg:-)).
Er det noen andre problemer utenom det som allerede er nevnt jeg kan regne med med 9-5'en og hvordan er service utgiftene i Sverige kontra Norge (bor i Oslo så tenkte å ta servicen over grensa)?
Er det noen andre problemer utenom det som allerede er nevnt jeg kan regne med med 9-5'en og hvordan er service utgiftene i Sverige kontra Norge (bor i Oslo så tenkte å ta servicen over grensa)?
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2026
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: saab 9-3 2.0i eller 2.0t
Du sparer fort tusenlapper på ett Sverige besøk.andyace skrev:Hmm, den virker ikke dum nei... Det burde uansett være et såpass kjent problem at de fleste saab eiere har utbedret det hvis de har fulgt servicer(håper jeg:-)).
Er det noen andre problemer utenom det som allerede er nevnt jeg kan regne med med 9-5'en og hvordan er service utgiftene i Sverige kontra Norge (bor i Oslo så tenkte å ta servicen over grensa)?
Nordmarkens Bil, som ofte har annonser under Leverandør annonser, har avdeling i Årjäng og Arvika.
Jeg har brukt Årjäng ved ett par anledninger. http://www.nordmarkensmotor.se/
Sparte mye da jeg byttet tennkassett og SID på min 9-5.
http://www.nordmarkensmotor.se/
"Alt" fra totakt til turbo
- Dumpvalve N1692
- 0.7 bar
- Innlegg: 155
- Registrert: 19 apr 2009, 17:45
- Medlemsnummer: N1692
- Navn: Tomas
- Bil: Saab 9-3 1,8t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: saab 9-3 2.0i eller 2.0t
Å dra over grensen å ta servicer sparer du en del på, det gjør hvertfall jeg på ng9-3en min. Tok hovedservicen på 120 000km. Den kostet i overkant av 10 000 NOK her hjemme, mens over grensa ble det ca 5000 SEK.
Mye å spare der
Mye å spare der
2008 Ford Focus ST 2,5 Turbo [225HP]
2006 Peugeot Expert 2,0 HDI (Arbeidsbil)
2003 Saab 9-3 1,8t "Aero" [150HP] Solgt
1997 Ford Mondeo 2,0i [132HP] Solgt
1997 Chrysler Neon 2,0i [132HP] Solgt
2006 Peugeot Expert 2,0 HDI (Arbeidsbil)
2003 Saab 9-3 1,8t "Aero" [150HP] Solgt
1997 Ford Mondeo 2,0i [132HP] Solgt
1997 Chrysler Neon 2,0i [132HP] Solgt