Hei,
det finnes mange triks og råd om "gjør det selv" spissing, her er min metode:
1) Etter store jobber et det kjekt med grovjustering:
tynt tau/hyssing festes i hengerfestet eller lignede, strekk hyssingen stamt forbi bakdekket (midt på), rundt forhjulet, under støtfangeren, rundt neste forhjul og tilslutt rundt siste bakhjul. Deretter knyter man hyssingen. Spissingen justeres slik at fordekket, på siden i bak-kant, akkurat ikke subber mot den stramme hyssingen.
2) Fin justering, etter grovjustering kjører du til parkeringsplass med god utsikt, typisk kai ved sjøen eller en parkeringsplass oppe i høyden med god utsikt.
Parker på en flatt parti med fronten mot "horisonten", finn frem en rett 2tomm4 eller lignende plankebit. Legg denne mot forhjulet på den ene siden (midt på) og sikt etter denne, merk deg hvor den treffer i det fjerne (bør være noen kilometer unna, et tre, hus eller lignede). Gå til andre siden og sikt på samme måte. Etterjuster til begge hjulene treffer på samme plass og da har du 0mm spissing. Skru deretter ut 1mm og vipps du har 2mm toe-in (spissing).
0.5mm ut gir 1mm spissing.
1.5mm ut gir 3mm spissing.
Kravet er 2mm +/-1mm
Kommentar:
med en 2x4 tomms bjelke som settes på "høykant" mot dekket bygger ca. 10cm i bredden. Ved å justere direkte på oppmålt avstand så måtte avstanden til treffpunkt vært et sted mellom 400m til 700m (1mm til 3mm spissing), upraktisk å finne en plass hvor avstander kan måles opp på forhånd.
Noen som praktiserer andre metoder?
OG900 og hjemme-justering av spissing
Moderator: Moderatorer