Hej
Kopplade in mitt DI88-system i min 900 S 1991 nu i helgen, och det fungerar nästan.
Felet som uppstår är som följer:
1. Motorn startar snällt och fint med tomgång.
2. Det går bra under några testkörningar.
3. Sen börjar tomgången krångla för att tillslut försvinna helt.
4. Genom att koppla ur Lucas-boxen under några minuter återfår jag tomgången.
Vad beror detta på?
Det verkar som om DI-systemet stör Lucas-boxen så att tomgångstyrningen lägger av. Men hur?
Eftersom varvtalssignalen är den enda signal från DI-systemet som går in i Lucas-boxen verkar det ganska sannolikt att det är den som stör.
Men varför?
Ser varvtalssignalerna olika ut beroende på om man får dom från fördelaren eller DI-boxen?
Eller är det så att jag valt dåliga inkopplingspunkter för DI-systemet?
Skulle bra gärna vilja veta.
//Patrik Öhrström (som inte lyckats registrera sig på STCN trots flera försök).
Lucas insprutningssystem och Saab DI
Moderator: Moderatorer
-
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Kanskje et litt dumt spørsmål fra meg her, men har du koblet fra den originale tennings styringen? Den kan kanskje sørge for vanskeligheter.
Jeg har ikke prøvd med Lucas, men har to og900 med LH2.4 som går med hhv DI og DI/APC. Ikke vært noe tull der. Signalet er jo det samme, så det skulle ikke ha noe å si hvilket insp.system som benyttes.
Jeg har ikke prøvd med Lucas, men har to og900 med LH2.4 som går med hhv DI og DI/APC. Ikke vært noe tull der. Signalet er jo det samme, så det skulle ikke ha noe å si hvilket insp.system som benyttes.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
Jo, jag har kopplat bort :
1. Tändspole
2. Fördelare
3. Tändförstärkare (den som är skruvad i innerskärmen vid vänster hjulhus).
Har jag glömt något?
Jag har ej dragit ur tändsystemets säkring då denna behövs för att min immobilizer inte ska börja blinka när man kör (jag provade detta innan det började krångla).
Varvtalssignalen borde vara densamma, eller hur?
Frågan är om jag valt rätt inkopplingspunkter, jag har lagt allt i vänster framskärm och då var det enklast att koppla in kablarna direkt i säkringsboxen.
Varvtalssignalen kopplade jag till varvtalskabeln som går till testuttaget.
//Patrik Ö
1. Tändspole
2. Fördelare
3. Tändförstärkare (den som är skruvad i innerskärmen vid vänster hjulhus).
Har jag glömt något?
Jag har ej dragit ur tändsystemets säkring då denna behövs för att min immobilizer inte ska börja blinka när man kör (jag provade detta innan det började krångla).
Varvtalssignalen borde vara densamma, eller hur?
Frågan är om jag valt rätt inkopplingspunkter, jag har lagt allt i vänster framskärm och då var det enklast att koppla in kablarna direkt i säkringsboxen.
Varvtalssignalen kopplade jag till varvtalskabeln som går till testuttaget.
//Patrik Ö
DI-kassetten är nyköpt för ett och ett halvt år sedan, så den borde vara ok.
Ska ta och koppla om varvtalssignalen till ett bättre ställe, t ex i närheten av Lucas-boxen.
När jag hade grejorna i den gamla Aeron hade jag faktiskt kopplat in varvtalssignalen precis vid LH-boxen.
Frågan är hur jordanslutningspunkterna spelar in.
//Patrik Ö
Ska ta och koppla om varvtalssignalen till ett bättre ställe, t ex i närheten av Lucas-boxen.
När jag hade grejorna i den gamla Aeron hade jag faktiskt kopplat in varvtalssignalen precis vid LH-boxen.
Frågan är hur jordanslutningspunkterna spelar in.
//Patrik Ö
Felet är löst.
Varvtalssignalens utseende skiljer mellan fördelare och DI.
1. Fördelarens varvtalssignal har en duty cycle på 30%
2. DI-systemets varvtalssignal har en duty cycle på 80%
Nu kör jag med fördelaren för att få varvtalssignalen och med DI för at få tändningen.
Uppenbarligen klarar inte Lucas av varvtalssignalen såsom den ser ut från DI.
Varvtalssignalens utseende skiljer mellan fördelare och DI.
1. Fördelarens varvtalssignal har en duty cycle på 30%
2. DI-systemets varvtalssignal har en duty cycle på 80%
Nu kör jag med fördelaren för att få varvtalssignalen och med DI för at få tändningen.
Uppenbarligen klarar inte Lucas av varvtalssignalen såsom den ser ut från DI.