Hei
Har søkt rundt inne på forumet her for å prøve å finne svar på mitt spørsmål uten å lykkes.
Jeg har akkurat kjøpt en brukt 900 og plutselig en dag ville den ikke starte. Jeg har sprutet startgass inn i luft kanalen fra filteret, og da starter den og går på startgassen. Antageligvis skyldes problemet bensintilførselen.
Er det noen som vet hvor jeg kommer til bensinpumpe på denne modellen? Evt vet hvor relet/sikring sittter, og hvilket nummer. Har ikke instruksjonsbok...
Visst pumpa må byttes, hvor anbefales det å kjøpe ny? Har sett at Mekonomen ikke virker så bra...
På forhånd takk for hjelp
SAAB 900 2.0 SE 1995 modell - Startproblemer
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: SAAB 900 2.0 SE 1995 modell - Startproblemer
På den bilen så må du ned med tanken for å komme til pumpa.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: SAAB 900 2.0 SE 1995 modell - Startproblemer
Ok. Er det noen som vet hvordan man kommer seg ned i tanken? Ligger det en luke under baksetet man kan skru av for å komme ned i tanken?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: SAAB 900 2.0 SE 1995 modell - Startproblemer
Les det forrige svaret mitt en gang til duWelix skrev:Ok. Er det noen som vet hvordan man kommer seg ned i tanken? Ligger det en luke under baksetet man kan skru av for å komme ned i tanken?

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: SAAB 900 2.0 SE 1995 modell - Startproblemer
Er også en mulighet å være stygg og brutal da. Klippe med blekksaks fra den nevnte innspeksjonsluka og brette opp, pensle på Owatrololje så det ikke ruster etterpå da selvfølgelig. Speedparts påsto at det er det de ofte gjør, uten at jeg har sett at de gjør det da 

Re: SAAB 900 2.0 SE 1995 modell - Startproblemer
Takk for alle svar
Re: SAAB 900 2.0 SE 1995 modell - Bytte bensinpumpe
Hei.
Da har jeg kommet til lokket som sitter oppå tanken hvor bensinpumpen sitter. Men det lokket sitter bom fast. Er det noen som har noen tips om hvordan det går an å få løs (gjenger?). Begge bensinslangene sitter fremdeles på. Skal de av eller sitte på. Isåfall noen triks der, for de sitter også bom fast.
På forhånd takk for hjelp!
Da har jeg kommet til lokket som sitter oppå tanken hvor bensinpumpen sitter. Men det lokket sitter bom fast. Er det noen som har noen tips om hvordan det går an å få løs (gjenger?). Begge bensinslangene sitter fremdeles på. Skal de av eller sitte på. Isåfall noen triks der, for de sitter også bom fast.
På forhånd takk for hjelp!

- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: SAAB 900 2.0 SE 1995 modell - Startproblemer
Spray med litt CRC eller silicon/teflonspray og la det virke. Vær ekstra forsiktig med niplene til bensinrørene da de har en lei tendens til å knekke og da er de ikke enkle å skifte. Tålmodighet og lirking er det som skal til.
Selve ringen kan sitte godt, jeg har et spesialverktøy for å løsne denne ringen men det jeg bruker når jeg av og til må skifte uten å ha dette for hånden er å bruke ei vanlig vannpumpetang. Tar og setter håndtaket på denne på hver side av ringen så tar jeg et stort skrujern eller noe lignende å stikker gjennom kjeften på tanga og vrir rundt, bruker å fungere fint... Men som sagt spray gjerne på noe smøring også.
Selve ringen kan sitte godt, jeg har et spesialverktøy for å løsne denne ringen men det jeg bruker når jeg av og til må skifte uten å ha dette for hånden er å bruke ei vanlig vannpumpetang. Tar og setter håndtaket på denne på hver side av ringen så tar jeg et stort skrujern eller noe lignende å stikker gjennom kjeften på tanga og vrir rundt, bruker å fungere fint... Men som sagt spray gjerne på noe smøring også.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor