9000 B234L turbotrykk problem!
Moderator: Moderatorer
9000 B234L turbotrykk problem!
God kveld!
Har egentlig hatt dette problemet litt nå, bare ikke hatt tid til å spørre her inne!
Men, når jeg gir bånn gass så kommer trykket opp på en bar så faller det ned til 0.4bar ganske så kjapt.
da lugger bilen og går ikke fortere framover.
Av og til kommer den ikke over 0.4 - 0.6 bar.
Hva kommer dette av?
Har tatt av alle slanger utenom 1, og den så veldig fin ut. samt rengjort de innvendig og strammet alle klemmer.
Turboen har jeg og sjekket og var i VELDIG god stand!
Men uten bedring.
Deffekt cooler?
Isåfall, hvor skaffe helt grei cooler til en billig penge? som ikke må moddes så jævlig for å passe.
Mvh
Jim R Laugen
Har egentlig hatt dette problemet litt nå, bare ikke hatt tid til å spørre her inne!
Men, når jeg gir bånn gass så kommer trykket opp på en bar så faller det ned til 0.4bar ganske så kjapt.
da lugger bilen og går ikke fortere framover.
Av og til kommer den ikke over 0.4 - 0.6 bar.
Hva kommer dette av?
Har tatt av alle slanger utenom 1, og den så veldig fin ut. samt rengjort de innvendig og strammet alle klemmer.
Turboen har jeg og sjekket og var i VELDIG god stand!
Men uten bedring.
Deffekt cooler?
Isåfall, hvor skaffe helt grei cooler til en billig penge? som ikke må moddes så jævlig for å passe.
Mvh
Jim R Laugen
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK
B234L - 230HK
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
For å finne ut om det er intercooleren som er ødelagt så må du jo trykksette systemet og se om det lekker da
Men når det er sagt så er det nok ikke det som er feilen. Om du sier at den lader med 0.4 så betyr det nok at bilen går på GLT (Grunnladetrykk), dette gjør den om noe er feil, bremselys er på eller om magnetventilen er gåen. Det kan også skje om du har lekkasjer på noen av vacumslangene til magnetventilen (MV'n).
Men når det er sagt så er det nok ikke det som er feilen. Om du sier at den lader med 0.4 så betyr det nok at bilen går på GLT (Grunnladetrykk), dette gjør den om noe er feil, bremselys er på eller om magnetventilen er gåen. Det kan også skje om du har lekkasjer på noen av vacumslangene til magnetventilen (MV'n).
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Bremselys er ikke på, dette skimter veldig godt fra vingen og inn i coupen nemlig.
Men, magnet ventilen.. hvor sitter den?
Check engine lampen kommer opp av og til, men faller bort av og til og.
Men bilen kan jo være helt normal plutselig også av og til, men er oftere fjusking..
Men når jeg skal trykkteste systemet med vanlig kompressor.
Hva er best og gjøre da?
Beklager alle teite spm, første gang jeg har eid turbobil.
Men, magnet ventilen.. hvor sitter den?
Check engine lampen kommer opp av og til, men faller bort av og til og.
Men bilen kan jo være helt normal plutselig også av og til, men er oftere fjusking..
Men når jeg skal trykkteste systemet med vanlig kompressor.
Hva er best og gjøre da?
Beklager alle teite spm, første gang jeg har eid turbobil.
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK
B234L - 230HK
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Hvis CE-lampa kommer opp så bør du begynne med å finne årsaken til at den lyser, bilen kan nemlig gå i GLT pga dette også. Stikk deg en tur til nærmeste Saabforhandler og få lest ut feilkodene.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Trondheims tur i helgen da, er der så og si hver helg så det skal gå fint!Tor N12 skrev:Hvis CE-lampa kommer opp så bør du begynne med å finne årsaken til at den lyser, bilen kan nemlig gå i GLT pga dette også. Stikk deg en tur til nærmeste Saabforhandler og få lest ut feilkodene.
Men skal prøve og trykk teste på noen slags vis i morgen jeg.
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK
B234L - 230HK
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Unødvendig og lage ny tråd for dette så poster det her jeg.
Hvilken bil har jeg?
9000 CC? 9000 CD? Skjønner ikke forskjellene..
Og ja, bilen er skittete. forbanna dårlig vaskehall.
Skal bestille eksos, derfor jeg lurer!
Og, har betale medlemmer rabatt på eksos til SPEEDPARTS? er 3" JT jeg skal ha, og har bestilt medlemskap.
Hvilken bil har jeg?
9000 CC? 9000 CD? Skjønner ikke forskjellene..
Og ja, bilen er skittete. forbanna dårlig vaskehall.
Skal bestille eksos, derfor jeg lurer!
Og, har betale medlemmer rabatt på eksos til SPEEDPARTS? er 3" JT jeg skal ha, og har bestilt medlemskap.
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK
B234L - 230HK
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Du har en CC (Combi Cupe) CD er en sedan
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
http://www.youtube.com/watch?v=ixrNxlhx4uw
Dårlig film av hvordan den er.. irriterende med tanke på at den skal lade 1bar orginalt!
full gass fra trykket begynner og stige.
Tok av kontakten til magnetventilen, da steg bare turbotrykket til 1.5bar..
Dårlig film av hvordan den er.. irriterende med tanke på at den skal lade 1bar orginalt!
full gass fra trykket begynner og stige.
Tok av kontakten til magnetventilen, da steg bare turbotrykket til 1.5bar..
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK
B234L - 230HK
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Feilkoblet da kanskje, evt er MV defekt.
Sjekk at slangene går dit de skal, MV er merket med bokstaver. W skal til wastegate, C til turboen og R til røret mellom luftfilteret og turboen. Ta av slangene så ser du bokstavene.
Sjekk at slangene går dit de skal, MV er merket med bokstaver. W skal til wastegate, C til turboen og R til røret mellom luftfilteret og turboen. Ta av slangene så ser du bokstavene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
ok, stikker og sjekker nå!
Og legger ut dette bildet her med det samme, da begynte jeg og lure litt selv faktisk.
HVORFOR har en eller annen person satt en slangeklemme over her?
var ganske stram, men ikke så stram at lufta ikke gikk igjennom. prøvde og ta den bort men ingen forskjell.
Var på midterste slange til MV.
Og legger ut dette bildet her med det samme, da begynte jeg og lure litt selv faktisk.
HVORFOR har en eller annen person satt en slangeklemme over her?
var ganske stram, men ikke så stram at lufta ikke gikk igjennom. prøvde og ta den bort men ingen forskjell.
Var på midterste slange til MV.
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK
B234L - 230HK
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Så ikke så veldig godt da jeg sto ute i regnet nå, men så veldig rett ut egentlig. R var ivertfall til luftfilter slangen.
W var i midten og C var øverst på MV..
Så slangeklemmen sto på slangen fra wastegate til MV.
W var i midten og C var øverst på MV..
Så slangeklemmen sto på slangen fra wastegate til MV.
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK
B234L - 230HK
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 610
- Registrert: 25 apr 2009, 10:15
- Medlemsnummer: N1676
- Navn: Marius Bruheim Stavne
- Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
- Sted: Sunndalsøra
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Kan det ikke være wasegaten som begynner og bli dårlig da?
Min lader 1.45 eller noe slikt når jeg gir bånn gass, så går den ned til 0-8-0.9 når den har kommet på 1.45.
Jeg fikk stremt opp wasegate staget litt. å nå går den ned til ca 1.25 eller noe.
Men var en rar patent på den slangen der, er det et skøytestykke under der? Kan den fungere som en "struping"?
Håper du får fikset på problemet
Pen bil hadde du ijallefall
MVH Marius
Min lader 1.45 eller noe slikt når jeg gir bånn gass, så går den ned til 0-8-0.9 når den har kommet på 1.45.
Jeg fikk stremt opp wasegate staget litt. å nå går den ned til ca 1.25 eller noe.
Men var en rar patent på den slangen der, er det et skøytestykke under der? Kan den fungere som en "struping"?
Håper du får fikset på problemet
Pen bil hadde du ijallefall
MVH Marius
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch "
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Den slangeklemma kan du bare fjerne. Sikkert et forsøk på å fikse problemet med ladetrykket.
Det som er rart på din bil er at du får 1,5 bar med kontakten til MV bortkoblet. Det er da du skal få 0,4 bar (GLT).
Med kontakten til MV bortkoblet skal C-W være åpen for gjennomstrømming. Prøv å blåse gjennom MV og se hva du finner ut.
Det som er rart på din bil er at du får 1,5 bar med kontakten til MV bortkoblet. Det er da du skal få 0,4 bar (GLT).
Med kontakten til MV bortkoblet skal C-W være åpen for gjennomstrømming. Prøv å blåse gjennom MV og se hva du finner ut.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Skal gå greit å prøve og blåse igjennom, stikker ut å PRØVER og blir litt klokere nå.
Men, hvor skal jeg blåse i MV? kommer til å blåse flere slanger nå. samt bilder og rapport kommer jeg tilbake med!
Flere lokale som mener det er intercooler til meg, har enda ikke fått trykktestet den. ikke tenkt på noen god måte og gjøre det på nemlig, og ser ut for at det ikke er bare bare og ta ut cooler.
Er jo radiator til AC, oljekjøler OG vanlig radiator der i tilleg og.
Btw, kjente på turbo her forleden.. og den var i veldig god stand! ryker ikke av den i det hele tatt!
Går jo litt høyt på tomgang og, 1200rpm ca.. noe som tyder på lekasje..
Men, hvor skal jeg blåse i MV? kommer til å blåse flere slanger nå. samt bilder og rapport kommer jeg tilbake med!
Flere lokale som mener det er intercooler til meg, har enda ikke fått trykktestet den. ikke tenkt på noen god måte og gjøre det på nemlig, og ser ut for at det ikke er bare bare og ta ut cooler.
Er jo radiator til AC, oljekjøler OG vanlig radiator der i tilleg og.
Btw, kjente på turbo her forleden.. og den var i veldig god stand! ryker ikke av den i det hele tatt!
Går jo litt høyt på tomgang og, 1200rpm ca.. noe som tyder på lekasje..
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK
B234L - 230HK