Har problemer om vinteren med at ABS lampen begynner å lyse om jeg er for ivrig med brekket.
Lampen skrur seg av igjen vanligvis om jeg stopper motoren, og starter igjen. Noen ganger må jeg stoppe og starte et par ganger før den slukker. Bør jeg koble ut ABS`en helt når jeg skal brekke, eller kobler den seg ut selv, og aktiviseres ikke igjen før jeg restarter bilen. Tar ABS`en skade av brekkingen på noen måte?
(Bilene er Saab 9-5 2,0T fra -98, og 2003 modell 9-5 2,2TiD).
ABS lambe ved brekking
Moderator: Moderatorer
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Du ødelegger ikke sensorene, det er bare hjernen som stusser når den oppdager at to av hjulene ikke lenger gir fra seg signaler.. (altså står stille) Den får fortsatt signaler fra forhjulene noe som gjør at ABS hjernen vet den er i bevegelse. Når to hjul da står stille vil den tro noe er galt og lampa begynner å lyse for å si i fra at her har det skjedd noe.
Jeg har ABS på min 1992 900 og det skjer det samme der. Eneste forskjellen er vel at lampa mi slukker av seg selv når den finner ut at bakhjula går rundt igjen
Jeg har ABS på min 1992 900 og det skjer det samme der. Eneste forskjellen er vel at lampa mi slukker av seg selv når den finner ut at bakhjula går rundt igjen

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18