Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 04 feb 2010, 08:07
Ingvar N629 skrev:
EDIT: Nå har jeg latt denne ligge, men vi får vel vurdere om denne tråden bør ligge i trim-forumet.
Hvorfor det? Skal alle biler som er trimmet og får feil, postes i trim-forumet, så burde moderatorne lage en innføring på dette.
Uansett, blåkran er synonymt med større problemer, motorras og ekstraomkostninger, la vær.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Anders91
- Innlegg: 19
- Registrert: 03 jun 2009, 23:16
- Navn: Anders
- Bil: 9-3 -00 2.0t 154hp
- Sted: Ålgård, (Sandnes)
Legg inn
av Anders91 » 04 feb 2010, 14:46
Ingvar N629 skrev:
Den går ikke magert noen steder, for den er aldri over lambda 1.
Siden du kjører på full last så vil den ligge utenfor lambdaregulert område, i tillegg til turtall så spiller jo last inn (full blås regner jeg med). Fra AFR-kurven begynner å falle til 4250 ligger lambda på 0,82, litt lavt men det er normalt at den ligger under 1 da du ikke er i lambdaregulert område og dermed går den etter mappede punkter. Deretter detter lambda til 0,7. Dersom du har høy adapsjon så kan det være en grunn til at den ligger lavt i lambda. Om du har en høy adapsjonsverdi så finn ut hvorfor. I tillegg kan styreenheten legge på mer bensin pga tenningsbank for å kjøle. Det trenger heller ikke være likt ute på veien som på rulla, det skal store vifter til for å gjenskape fartsvinden.
For å finne ut hvordan dette ser ut i forhold til hvordan det er tenkt, så må du nok kontakte din trimleverandør.
Jeg skjønte ikke helt det med full last og adapsjon, hva er adapsjon?
Og som du sa at turboen er for liten til og lade som den skal ved høyt turtall, hvorfor lader den over 1.4bar på over 4000rpm når den får lade fritt. uten wastegateslangen koblet til?

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 05 feb 2010, 11:37
Anders91 skrev:
Jeg skjønte ikke helt det med full last og adapsjon, hva er adapsjon?
Og som du sa at turboen er for liten til og lade som den skal ved høyt turtall, hvorfor lader den over 1.4bar på over 4000rpm når den får lade fritt. uten wastegateslangen koblet til?

Adapsjon er en korreksjon fra styreenheten i forhold til mappede verdier som styreenheten "lærer seg". F eks kan lekkasjer av luft, vakuum eller eksos før lambdasonde, bensintrykk osv gi grunnlag for adapsjon. Kort sagt alt av feilkilder eller endrede forutsetninger.
Greit at turboen din klarer å mate 1,4 bar ved 4000 rpm, men hva er da temperaturen på den lufta, hvilken virkningsgrad har snurra, den er neppe høy og det blir bare varme av alt sammen. Og ikke minst hvilket turtall har turbinen, den lever ikke lenge under slike forhold.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan