forskjeller lettrykks turbo h?ytrykks turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Angry Saab

forskjeller lettrykks turbo høytrykks turbo

Legg inn av Angry Saab » 24 okt 2004, 23:14

Hva er forskjellene på en lettrykks turbo og høytrykks turbo på en og900
er det bare noe chip eller er det mere?

Gjest

Legg inn av Gjest » 25 okt 2004, 07:56

Det er forskjell på chippen, turboen og LTT'en har ikke APC computer som styrer turbotrykket. LTT kjører på grunnladetrykk.

Fulltrykk har en Garrett turbo mens LTT har en Mitsubishi turbo.
Fulltrykk har Bosch LH styresystem, LTT har Lucas. De siste fulltrykk hadde vel Lucas de og.
Fulltrykk har 0,85bar ladetrykk, LTT har 0,45bar

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 25 okt 2004, 09:15

Og LTT mangler magnetventil. Men det går greit å bygge om.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 okt 2004, 13:11

Trond N47 skrev:Og LTT mangler magnetventil. Men det går greit å bygge om.
Det var vel forrige talar inne på, altså at LTT mangla APC-systemet.
MV er då ein del av APC...

I tilegg manglar LTT intercooler.
So om en då set på APC-system og intercooler har en i prinsippet ein bil som går betre enn ein vanlig fulltrykkar, alt medan turbo-en freg ifrå lavare turtal på LTT-en.
Enkelte likar også å sete på eit ekstra bensinchip når dei bygg om, men det er vel for vidare ladding... :)
Popeye på STCS-forumet har foressten skrive ein liten guide på dette med ombygging til fulltrykks-turbo, den finn du her: http://popeye.rty.nu/2002/apc_S.htm

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 25 okt 2004, 16:33

Gjest skrev:Fulltrykk har en Garrett turbo mens LTT har en Mitsubishi turbo.
Tja ikke helt rett, de siste 900T16, fulltrykkturbo har samme turbo som 900s (lettrykk). Faktum er at mitsubishiturboen, TE05-12b, har større kapasitet enn Garretturboen, TB03.

Svar