Bygge om fra T8 til T16 900.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Bygge om fra T8 til T16 900.

Legg inn av Doc'en N1586 » 08 mar 2010, 10:29

Hei hei, da lyder spørsmålet som følger : er det noe problem og bygge om en T8 900 0g til T16 fra en 900 Og ? Passer motoren rett i?
Hvordan er det med ledningsnett osv ?
Er det mulig og få godkjent ombygd?

Tusen takk for svar
Mvh
Doc'en
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bygge om fra T8 til T16 900.

Legg inn av Eirik N396 » 08 mar 2010, 11:00

Doc'en N1586 skrev:Hei hei, da lyder spørsmålet som følger : er det noe problem og bygge om en T8 900 0g til T16 fra en 900 Og ? Passer motoren rett i?
Hvordan er det med ledningsnett osv ?
Er det mulig og få godkjent ombygd?

Tusen takk for svar
Mvh
Doc'en
Motor passer rett i, men du må bruke venstre motorfeste fra T16-motoren. Litt jobb er det jo, men noen store problemer skal det ikke være. Du må ha komplett ledningsnett til innsprøytninga fra T16, altså LH2.2 ledningsnett med komponenter og hjerne. Ledningsnettet skal ikke være så å bekymre seg for, det er stort sett plug&play.

Det er mulig å få ombyggingen godkjent, men det vil koste noen kroner og blir litt arbeid. Du må kontakte Saab, og få papirer for ombygging av din bil. Prisen varierer litt men ser ut til å ligge på rundt 2000. Så må du gjøre alt som står nevnt der, for deretter å vise bilen ved ditt Saab-verksted som signerer på at alt er gjort i henhold til papirene. Deretter må du til Biltilsynet og vise papirene og bilen.

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: Bygge om fra T8 til T16 900.

Legg inn av Doc'en N1586 » 08 mar 2010, 11:25

Okei, tusen takk for veldig utfyllende svar =)

Ja vet hva det inneberer og bytte om, så det skal gå greit. Med eventuel donor bil så burde jo tingene gå greit.

Men med tanke på bremser osv. T8'en min har EBC sportsbremser fra speedparts, som er slissede og greenstuff klosser. Blir dette godkjent også, eller er det like greit og bare montere bremser fra T16 bilen ?

Tusen takk for svar.

Mvh
Doc'en
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bygge om fra T8 til T16 900.

Legg inn av Eirik N396 » 08 mar 2010, 11:35

Doc'en N1586 skrev:Okei, tusen takk for veldig utfyllende svar =)

Ja vet hva det inneberer og bytte om, så det skal gå greit. Med eventuel donor bil så burde jo tingene gå greit.

Men med tanke på bremser osv. T8'en min har EBC sportsbremser fra speedparts, som er slissede og greenstuff klosser. Blir dette godkjent også, eller er det like greit og bare montere bremser fra T16 bilen ?

Tusen takk for svar.

Mvh
Doc'en
Det beste er å ha en komplett delebil å ta av ja, da slipper du å plutselig stå der og mangle deler.

Jeg er ikke sikker når det gjelder bremsene, men jeg tror desverre ikke du får godkjent med de bremsene. Dette fordi det i papirene fra Saab pleier å stå at du må ha originalklosser med *** artikkelnummer montert. Dette kan du jo bare spørre om før du går igang da, så vet du det på forhånd.
Ellers er det ingen grunn til å ta bremser fra en bil med T16, det er ikke noen forskjell på bremser for T8 og T16. Men det kom andre bremser i 1988 på alle og900, så dersom T16'en skulle være nyere enn '88 og T8'en eldre, kan det være lurt å bytte.

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: Bygge om fra T8 til T16 900.

Legg inn av Doc'en N1586 » 08 mar 2010, 11:41

Det beste er å ha en komplett delebil å ta av ja, da slipper du å plutselig stå der og mangle deler.

Jeg er ikke sikker når det gjelder bremsene, men jeg tror desverre ikke du får godkjent med de bremsene. Dette fordi det i papirene fra Saab pleier å stå at du må ha originalklosser med *** artikkelnummer montert. Dette kan du jo bare spørre om før du går igang da, så vet du det på forhånd.
Ellers er det ingen grunn til å ta bremser fra en bil med T16, det er ikke noen forskjell på bremser for T8 og T16. Men det kom andre bremser i 1988 på alle og900, så dersom T16'en skulle være nyere enn '88 og T8'en eldre, kan det være lurt å bytte.

Men da får jeg vel ta meg ett besøk hos saab og høre ut :)

Men EL nettet, må jeg ut med hele el nettet fra T8 og erstatte med T16 ? og er det samme kontakter osv, når det gjelder Instrumenter , knapper og slikt?
Saab 93 Aero - 02

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Bygge om fra T8 til T16 900.

Legg inn av Ronny_N169 » 08 mar 2010, 12:01

Ledningsnettet er lett, om man har koblet litt før. Bensinpumpe rele/ hovedrele er vel den største utfordringen. Når det gjelder T8 vs T16, så er det vel ikke forbudt å bytte motor så lenge man ikke øker effekten, dvs vis bilen uten intercooler og frakoblet magnetventil på EU kontrollen.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bygge om fra T8 til T16 900.

Legg inn av Eirik N396 » 08 mar 2010, 12:27

Doc'en N1586 skrev:Men EL nettet, må jeg ut med hele el nettet fra T8 og erstatte med T16 ? og er det samme kontakter osv, når det gjelder Instrumenter , knapper og slikt?
Du trenger ikke bytte hele ledningsnett, du kan bruke det aller meste av bilens originale. Du må bare få tak i ledningsnettet som går på akkurat dette med innsprøytninga, altså det som er koblet til innsprøytningshjernen. Det går en tykk kabel fra hjernen, som inneholder ledninger til dyser, LMM, TPS osv. Dette ledningsnettet må du få tak i, så kan du enkelt flytte dette rett over i din bil ;) I tillegg er det nok noen småting som må kobles, uten at jeg husker dette. Bensinpumpe er som Ronny sier en av disse.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Bygge om fra T8 til T16 900.

Legg inn av Frode N073 » 08 mar 2010, 14:47

T16 har vel ventilerte skiver framme mens T8 har solide.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bygge om fra T8 til T16 900.

Legg inn av Eirik N396 » 08 mar 2010, 14:58

Frode N073 skrev:T16 har vel ventilerte skiver framme mens T8 har solide.
Tror ikke det, både jeg og Ottar hadde ihvertfall ventilerte skiver foran på våre 900i 8v.
Men jeg sjekket kjapt på SP sin oversikt, og må visst rette litt på meg selv også. Ser ut som ventilerte skiver foran kom på T16 i 86, mens alle bilene fikk ventilerte foran da bremsene ble oppgradert i 1988.

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Bygge om fra T8 til T16 900.

Legg inn av Atzz » 08 mar 2010, 15:52

Jeg har i alle fall ventilerte skiver på min 900i M88(uten turbo).

Brukeravatar
Holger N1591
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 369
Registrert: 13 aug 2008, 21:16
Medlemsnummer: N1591
Navn: Holger Undlien
Bil: toyota
Sted: Melhus

Re: Bygge om fra T8 til T16 900.

Legg inn av Holger N1591 » 08 mar 2010, 17:54

selve motorbytte tar ikke veldig stor tid, men ledningsnettet kan du bli litt rar i hode av om du ikke har stort mye peil på ledningsnett fra før da, ble hvertfall jeg! :lol:

Her er en svensk side som det står det meste om ombygging og diverse til og900 http://popeye.rty.nu/eltips.htm (linker rett til ledningsnett biten) :)
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...

x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo

Svar