Hjelp! Check Engine GM900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Gjest

Hjelp! Check Engine GM900

Legg inn av Gjest » 25 okt 2004, 13:20

Rusla nedover en lang bakke (ikke bratt) og lot tredjegiret holde igjen kjærra i 50 km/t da det plutselig begynte å lyse Check Engine. Svingte til siden, skrudde av motor og startet igjen, så var lampa slukket. Kjørte hjem og så ikke noe mer til lampa.

Hva kan det være? Noe jeg bør sjekke opp? Det er en 2,0i. Noen tips fra turbogutta selv om det ikke er noen turbokjærre?

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 25 okt 2004, 14:13

Min forrige GM900 turbo fikk samme signal. Lamen kom, slukket, og kom igjen for å bli.

Viste seg å være lambda-sonde.
Ta den på merkeverksted, så kan de
lese av en feilkode som gir svar.
Christian N076.
2002 95 Vector

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 25 okt 2004, 15:37

Det är som regel lambdan, ja.....
Det den reagerar på är för snål bränsle/luft blandning....
Jag har fått det flera gånger när en av skruvarna som håller exosrøret mot turbon lossnat lite....
Men som sagt åk till Saab så hämtar dom ut det med Tech2.
Hoppas det inte är nått annat!

Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Gjest

Legg inn av Gjest » 25 okt 2004, 17:58

Men er det da selve lamdaen som er gåen, eller er det noe mer alvorlig som ligger bak som gjør at den reagerer med Check Engine? Lamdaen er vel grei og billig å skifte, men er det mer alvorlige greier må jeg kanskje forberede bankkontoen på heavy overload...?
Takk for hjelpen, karer. Fint å ha et sted for oss nolduser å få litt hjelp, så det er synd dere stenger forumet.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 26 okt 2004, 12:46

Tror inte du behöver skifte lambda.
Det som sker är när du motorbromsar långt så släpper du ju gasen, ikke sant? Då ger motorstyrningen(ECU) ingen bensin till cylindrarna.
Eftersom ingen bensin förbränns så tror lambdan att motorn får för lite bensin, det talar den om för ECU'n och den tänker "aj,aj,aj, här är det nått galet! Bäst att be han fyren om att checka motorn sin". Och därmed tänder ECU'n "Check engine".
Men, åk till Saab så dom får hämta ut felkoden med Tech2 så du verkligen vet att det var det felet!
Hoppas du förstår...... :D

Lycka till!

Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Gjest

Legg inn av Gjest » 26 okt 2004, 17:19

Aha! Jeg forstår! Hadde håpet at det hadde noe med motorbremsingen å gjøre, ja, men jeg skal dra og få Saab til å hente noen feilkoder. Takk skal du ha!

Utrolig bra dette forumet! Takk for verdifull innsikt! Utrolig synd at dere stenger forumet. Har fått noen fine svar her inne, og antakelig ungått å bli lurt av grådige verksteder fordi jeg har kunne komme med noen meldinger som har fått de til å tro at jeg kan noe om bil. Men, men. Penger spart kan kanskje gå til et medlemskap. Går ut fra at ikke-turbo-eiere er velkommen?

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 26 okt 2004, 18:09

Såklart er ikketurbomedlemmer velkomne.. de fleste i STCN har Saab Turbo, men det er ikke et kråv... jeg fikk iallefall fullført betalinga og medlemskort i posten.. ;D

mvh
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
HappyCamper
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Tromsø

Legg inn av HappyCamper » 27 okt 2004, 11:42

På ng900 T5 kan man lese av feilkodene selv ved å skru på tenninga og telle antall blink i CE lampa. Etter at jeg selv fikk problemer med lamdasonden og begynte å forske litt, har jeg oppdaget at jeg slettes ikke er alene om å plages med dette. Ligger mange innlegg på svenskeforumet om dette temaet med forslag til løsninger osv. Dersom det ikke nytter å skifte lambdasonde, kan feilen ligge i tenningssystemet eller at det er lekkasje mellom turbo og downpipe. Lambdasonden kan også gi feil verdier dersom den ikke får tilstrekkelig med jord. Løsningen på det er å strekke en egen kabel med jord til eksos-systemet.
Jeg var selv å fikk avlest koder på min lokale Saab forhandler. Det tok verkstedet 50 sekunder og kostet meg 250 kr Bilde

onkelalkohole Bilde
ng 900 SE Turbo

Svar