Rusla nedover en lang bakke (ikke bratt) og lot tredjegiret holde igjen kjærra i 50 km/t da det plutselig begynte å lyse Check Engine. Svingte til siden, skrudde av motor og startet igjen, så var lampa slukket. Kjørte hjem og så ikke noe mer til lampa.
Hva kan det være? Noe jeg bør sjekke opp? Det er en 2,0i. Noen tips fra turbogutta selv om det ikke er noen turbokjærre?
Hjelp! Check Engine GM900
Moderator: Moderatorer
- Christian N076
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 21 apr 2003, 01:00
- Sted: 1406 SKI
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Det är som regel lambdan, ja.....
Det den reagerar på är för snål bränsle/luft blandning....
Jag har fått det flera gånger när en av skruvarna som håller exosrøret mot turbon lossnat lite....
Men som sagt åk till Saab så hämtar dom ut det med Tech2.
Hoppas det inte är nått annat!
Anders
Det den reagerar på är för snål bränsle/luft blandning....
Jag har fått det flera gånger när en av skruvarna som håller exosrøret mot turbon lossnat lite....
Men som sagt åk till Saab så hämtar dom ut det med Tech2.
Hoppas det inte är nått annat!
Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

Men er det da selve lamdaen som er gåen, eller er det noe mer alvorlig som ligger bak som gjør at den reagerer med Check Engine? Lamdaen er vel grei og billig å skifte, men er det mer alvorlige greier må jeg kanskje forberede bankkontoen på heavy overload...?
Takk for hjelpen, karer. Fint å ha et sted for oss nolduser å få litt hjelp, så det er synd dere stenger forumet.
Takk for hjelpen, karer. Fint å ha et sted for oss nolduser å få litt hjelp, så det er synd dere stenger forumet.
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Tror inte du behöver skifte lambda.
Det som sker är när du motorbromsar långt så släpper du ju gasen, ikke sant? Då ger motorstyrningen(ECU) ingen bensin till cylindrarna.
Eftersom ingen bensin förbränns så tror lambdan att motorn får för lite bensin, det talar den om för ECU'n och den tänker "aj,aj,aj, här är det nått galet! Bäst att be han fyren om att checka motorn sin". Och därmed tänder ECU'n "Check engine".
Men, åk till Saab så dom får hämta ut felkoden med Tech2 så du verkligen vet att det var det felet!
Hoppas du förstår......
Lycka till!
Anders
Det som sker är när du motorbromsar långt så släpper du ju gasen, ikke sant? Då ger motorstyrningen(ECU) ingen bensin till cylindrarna.
Eftersom ingen bensin förbränns så tror lambdan att motorn får för lite bensin, det talar den om för ECU'n och den tänker "aj,aj,aj, här är det nått galet! Bäst att be han fyren om att checka motorn sin". Och därmed tänder ECU'n "Check engine".
Men, åk till Saab så dom får hämta ut felkoden med Tech2 så du verkligen vet att det var det felet!
Hoppas du förstår......

Lycka till!
Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

Aha! Jeg forstår! Hadde håpet at det hadde noe med motorbremsingen å gjøre, ja, men jeg skal dra og få Saab til å hente noen feilkoder. Takk skal du ha!
Utrolig bra dette forumet! Takk for verdifull innsikt! Utrolig synd at dere stenger forumet. Har fått noen fine svar her inne, og antakelig ungått å bli lurt av grådige verksteder fordi jeg har kunne komme med noen meldinger som har fått de til å tro at jeg kan noe om bil. Men, men. Penger spart kan kanskje gå til et medlemskap. Går ut fra at ikke-turbo-eiere er velkommen?
Utrolig bra dette forumet! Takk for verdifull innsikt! Utrolig synd at dere stenger forumet. Har fått noen fine svar her inne, og antakelig ungått å bli lurt av grådige verksteder fordi jeg har kunne komme med noen meldinger som har fått de til å tro at jeg kan noe om bil. Men, men. Penger spart kan kanskje gå til et medlemskap. Går ut fra at ikke-turbo-eiere er velkommen?
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
- HappyCamper
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 51
- Registrert: 23 aug 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
På ng900 T5 kan man lese av feilkodene selv ved å skru på tenninga og telle antall blink i CE lampa. Etter at jeg selv fikk problemer med lamdasonden og begynte å forske litt, har jeg oppdaget at jeg slettes ikke er alene om å plages med dette. Ligger mange innlegg på svenskeforumet om dette temaet med forslag til løsninger osv. Dersom det ikke nytter å skifte lambdasonde, kan feilen ligge i tenningssystemet eller at det er lekkasje mellom turbo og downpipe. Lambdasonden kan også gi feil verdier dersom den ikke får tilstrekkelig med jord. Løsningen på det er å strekke en egen kabel med jord til eksos-systemet.
Jeg var selv å fikk avlest koder på min lokale Saab forhandler. Det tok verkstedet 50 sekunder og kostet meg 250 kr
onkelalkohole
ng 900 SE Turbo
Jeg var selv å fikk avlest koder på min lokale Saab forhandler. Det tok verkstedet 50 sekunder og kostet meg 250 kr

onkelalkohole

ng 900 SE Turbo