Lavt ladetrykk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kenneth N1766
Innlegg: 9
Registrert: 25 aug 2009, 15:42
Navn: Kenneth Norum
Bil: 01' Saab 9-3 turbo
Sted: Nes, Akershus

Lavt ladetrykk

Legg inn av Kenneth N1766 » 11 mar 2010, 17:37

Hei!
Har en 2001 -modell 9-3 turbo 150hk T7.
Sliter litt med lavt ladetrykk på den..Før ha den ladet ca 0.7 bar problemfritt..Nå lader den 0.7 ved Start, men så fort motoren blir varm går den ned til 0.55 ca..Er det noen her som kjenner til dette problemet? Har gått over de mest vanlige tingene, sjekket etter lekasjer, testa magnet ventil...Forslag mottas med takk!=)
Bilen er forøvrig utrimmet...

Mvh
Kenneth

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Lavt ladetrykk

Legg inn av Tor N12 » 11 mar 2010, 18:13

Den bilen har ikke noe fast ladetrykk. Den etterspør en gitt luftmengde, mao så får du lavere ladetrykk nå på vinteren enn det du får på sommeren når lufta er varmere.
Hvis du mener den går dårligere enn tidligere så må du nesten ha Tech2 for å stille rett diagnose men du kan evt begynne med å sjekke enveisventilene da disse har en tendens til å ryke.
Søker du på enveisventiler oppe til venstre så finner du flere som har hatt det problemet tidligere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Kenneth N1766
Innlegg: 9
Registrert: 25 aug 2009, 15:42
Navn: Kenneth Norum
Bil: 01' Saab 9-3 turbo
Sted: Nes, Akershus

Re: Lavt ladetrykk

Legg inn av Kenneth N1766 » 11 mar 2010, 18:28

Har fått konstatert at enveisventilene er i orden;) hmm, ja kanskje sant det..men har da kjørt den en vinter før på 0.7 i ladetrykk, så skjønner ikke hvorfor den skal krangle om det nå når det er plussgrader ute..uansett, mange takk for det=) om den går dårligere? Tja, jeg er usikker jeg altså, kan vel ikke si den går så veldig mye dårligere..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lavt ladetrykk

Legg inn av Ingvar N629 » 11 mar 2010, 18:35

Om det er en 150-hester så skal den ikke lade så mye som 0,7 bar!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kenneth N1766
Innlegg: 9
Registrert: 25 aug 2009, 15:42
Navn: Kenneth Norum
Bil: 01' Saab 9-3 turbo
Sted: Nes, Akershus

Re: Lavt ladetrykk

Legg inn av Kenneth N1766 » 11 mar 2010, 18:40

Jeg og en kamerat har helt identiske biler! Lader 0.7 begge to..Eller gjorde i allefall=) men om du mener det så sier takk for det også=) Hvor mye skal den egentlig lade da? Hvis du mener den ikke skal lade 0.7 mener jeg

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lavt ladetrykk

Legg inn av Ingvar N629 » 11 mar 2010, 18:43

Hvor har du kobla inn ladetrykksmåleren din?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kenneth N1766
Innlegg: 9
Registrert: 25 aug 2009, 15:42
Navn: Kenneth Norum
Bil: 01' Saab 9-3 turbo
Sted: Nes, Akershus

Re: Lavt ladetrykk

Legg inn av Kenneth N1766 » 11 mar 2010, 19:25

Den er koblet til med ett t-stykke på vakumslangen som går til resirkuleringsventilen..Har hørt det er mest kurant. Men for min del ville jeg tro at det var best å ta den på vakumslangen som kommer rett i fra innsuget..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lavt ladetrykk

Legg inn av Ingvar N629 » 11 mar 2010, 19:44

Da vil den jo måle i hytt og pine...

På bilen din er det en egen ventil som styrer når avlastningsventilen skal åpne, så det der blir feil. Du må koble deg på en slange som går rett på manifolden, ETTER spjeldet da spjeldet styres elektronisk, og slett ikke trenger å åpne helt selv om du gir full gass. Det kan med andre ord være bra trykkfall over spjeldet.

Du kan sette T-stykket f eks på slangen til bensintrykksregulatoren på fuelrailen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kenneth N1766
Innlegg: 9
Registrert: 25 aug 2009, 15:42
Navn: Kenneth Norum
Bil: 01' Saab 9-3 turbo
Sted: Nes, Akershus

Re: Lavt ladetrykk

Legg inn av Kenneth N1766 » 11 mar 2010, 20:47

Ok, mange tusen takk for hjelp!

Svar