9-5: -06 motor i en -00?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Glevi-900S
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 19 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 454
Sted: Eidsvoll/Oslo

9-5: -06 motor i en -00?

Legg inn av Glevi-900S » 21 mar 2010, 22:08

Dersom man har en 9-5 -98-01 modell, kan man da montere motor fra en 9-5 modell 2006--> ?
Eller går ikke dette om hverandre lenger? Evt inn med helt nytt ledningsnett osv? Eller er motorfester osv også anderledes?
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: 9-5: -06 motor i en -00?

Legg inn av Andrew N1328 » 22 mar 2010, 06:49

Mener det var i 06 de byttet til samme motorer som er i 9-3SS/SC, isåfall er det en helt annen motor og kan ikke byttes direkte. Tror det kom med faceliften på den tida, men som sagt, veldig usikker...

EDIT:
Ut i fra dette bildet så stemmer ikke det jeg sa, men kanskje den kom med begge motorene?
Bilde
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: 9-5: -06 motor i en -00?

Legg inn av Anders N1660 » 22 mar 2010, 09:45

9-5 har ikke samme motor som 9-3 ss/sc. hverken før eller etter 06.

T7 motor hele veien der.

anders
2012 BMW X3

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5: -06 motor i en -00?

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mar 2010, 11:06

Jada, bare å bytte det, jeg har en M06 spec motor i min 98 mod, men husk software :wink:

Du må også bytte motornett, ELLER montere gammel type trykkrør med tilhørende givere på den nye motoren og lage deg en overgang mellom ny type innsugsmanifold og gammel type MAP-sensor. På M01 så sitter det ny type innsug med riktige dyser og MAP-sensor (samt på M00 Aero). I tillegg må du ha to lambdasonder, mens eksosrøret på de eldre er forberedt for en.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar