Dersom man har en 9-5 -98-01 modell, kan man da montere motor fra en 9-5 modell 2006--> ?
Eller går ikke dette om hverandre lenger? Evt inn med helt nytt ledningsnett osv? Eller er motorfester osv også anderledes?
9-5: -06 motor i en -00?
Moderator: Moderatorer
- Glevi-900S
- 1.2 bar
- Innlegg: 250
- Registrert: 19 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 454
- Sted: Eidsvoll/Oslo
9-5: -06 motor i en -00?
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: 9-5: -06 motor i en -00?
Mener det var i 06 de byttet til samme motorer som er i 9-3SS/SC, isåfall er det en helt annen motor og kan ikke byttes direkte. Tror det kom med faceliften på den tida, men som sagt, veldig usikker...
EDIT:
Ut i fra dette bildet så stemmer ikke det jeg sa, men kanskje den kom med begge motorene?
![Bilde](http://forum.saabturboclub.net/images/ext/ffaacecae8e09a03e41ea273c471c687)
EDIT:
Ut i fra dette bildet så stemmer ikke det jeg sa, men kanskje den kom med begge motorene?
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 179
- Registrert: 23 sep 2008, 19:01
- Medlemsnummer: 1660
- Navn: Anders Meisingset
- Bil: 12 BMW x3
- Sted: romsdal
Re: 9-5: -06 motor i en -00?
9-5 har ikke samme motor som 9-3 ss/sc. hverken før eller etter 06.
T7 motor hele veien der.
anders
T7 motor hele veien der.
anders
2012 BMW X3
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5: -06 motor i en -00?
Jada, bare å bytte det, jeg har en M06 spec motor i min 98 mod, men husk software
Du må også bytte motornett, ELLER montere gammel type trykkrør med tilhørende givere på den nye motoren og lage deg en overgang mellom ny type innsugsmanifold og gammel type MAP-sensor. På M01 så sitter det ny type innsug med riktige dyser og MAP-sensor (samt på M00 Aero). I tillegg må du ha to lambdasonder, mens eksosrøret på de eldre er forberedt for en.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Du må også bytte motornett, ELLER montere gammel type trykkrør med tilhørende givere på den nye motoren og lage deg en overgang mellom ny type innsugsmanifold og gammel type MAP-sensor. På M01 så sitter det ny type innsug med riktige dyser og MAP-sensor (samt på M00 Aero). I tillegg må du ha to lambdasonder, mens eksosrøret på de eldre er forberedt for en.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan