Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
freddy85
- 0.7 bar
- Innlegg: 157
- Registrert: 07 feb 2009, 01:07
- Medlemsnummer: N1631
Legg inn
av freddy85 » 07 apr 2010, 23:08
KMT skrev:Og der har du pm gett, doo-kie
Åpna toppdekselet no. Skal innrømme at eg blir litt lei meg når eg ser kor ille forrige eigar(ane) har mishandla motoren min
Veggane i området rundt kjedene er kraftig tilgrisa med sludge. Tipper noko av dette også er å finne i området rundt ventilane og ventilløftarane.
Ser forsåvidt bra ut ellers oppi der. Knipser eitt bilde eller to i morgon når sola kjem oppatt. Men, som Ingvar seier, det er ikkje mykje å sjå berre ved å ta av toppdekselet.
Toppdekselboltane satt heilt laust, skrudde dei ut for hånd. Får inderlig håpe at det var verkstedet i dag som har hatt det oppe, hvilket gjerne ikkje er usannsynlig når dei mistenkte at eine ventilen stod.
Kjipt når sånt skjer
ang toppdekslet skal ikke skruene sitte hardt, ellers så kommer du til ødelgge dekselet. har ikke peil på momentet på saab 9-5 men på den forrige bilen min var det 18nm noe som er ingenting
edit det er nok litt hardere enn man klarer smertefritt med hånd, men da vet du det til du skal skru det på igjen.
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 08 apr 2010, 00:32
grunnen ti att en ventil står kan jo være pga et heftig sammenstøt med div biter fra stempel?..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 08 apr 2010, 06:56
For å seie det slik; enkelte av skrue-hodene var ikkje i kontakt med godset eingang. Men, som nevnt, meget mulig det var verkstedet som gjorde dette i går tidlegare på dagen, hører med dei i dag.
Kan nok absolutt vere at biter fra stempelet har løsna, ja.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Kurt N597 » 08 apr 2010, 09:42
KMT skrev:-først kom 1 dempa dunk/smell frå motorrommet (skjedde ved tung belastning, bratt oppoverbakke med full oppakking)
Hvis du har en åpen innsugventil så er jeg 99% sikker på at det smellet du hørte var stemplet som traff ventilen.
Det er vel også en viss sjanse for at stemplet ikke var helt lengre da dette skjedde, fordi det er uvanlig at en ventil bare fastner på den måten.
Du må uansett av med toppen for å finne ut hvor stor skaden er.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
-
Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 08 apr 2010, 09:43
KMT skrev:Åpna toppdekselet no. Skal innrømme at eg blir litt lei meg når eg ser kor ille forrige eigar(ane) har mishandla motoren min
Veggane i området rundt kjedene er kraftig tilgrisa med sludge.
Motivasjonen om å prøve å redde motoren er kraftig redusert etter synet av griseriet i kjede-området. Det ser altså
skikkeleg ille ut. Har igrunnen ikkje lyst å poste bilder av synet,
så ille er det.
Vurdererer jo fortløpende, og som tidligere nevnt, fremdeles ny motor opp mot å prøve å redde stumpane sjølv. Har ikkje bestemt meg endeleg for hverken det eine eller andre. Vil gjerne ha ein løsning som varer, og ikkje som havarerer etter kun-kort-tid.
Avgjørelsen blir tatt i nær framtid.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Legg inn
av Dopus » 08 apr 2010, 10:34
Å ta av toppen er jo bare å løsne på atl som står i veien eller henger fast i toppen....Faktisk en god del ting. Merk det du tar av med tape hvor du skriver hva det er. Finn noen små poser eller engangs beger til å ha skruer og muttere i og skriv på hvert beger / pose hva dem hører til... Ting blir så mye enklere når en skal montere toppen igjen da.
For å skifte registerkjede trenger man ikke ta ut motoren...verken fra oversiden eller slippe ned subframe og ta det fra undersiden. Det går å ta det med motor i bil.....(ja jeg vet det tar lenger tid) og da trenger man ikke få justert forstillingen på nytt igjen. man løsner på motorfestene og skyver motoren så langt som over hode mulig mot fører siden. Derom man har vinsj eller motor løfter kan man tilte motoren mot fører siden. Jeg brukte en flaskejekk til å jekke opp passasjer siden av motoren. Det fungerte for meg. Det var jæ23¤"#¤%¤%ig trangt men det gikk.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 apr 2010, 11:35
Dopus skrev:.........Det var jæ23¤"#¤%¤%ig trangt men det gikk.
Ja ikke sant... jeg har prøvd den metoden. Jeg har også prøvd å slippe den ned, og å ta alt helt ut. Definitivt raskest og ikke minst myyyye bedre å jobbe med om man tar alt ut, og da kan også subframen sitte så man slipper å justere forstillinga etterpå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 10 apr 2010, 21:37
KMT skrev:KMT skrev:Vil gjerne ha ein løsning som varer, og ikkje som havarerer etter kun-kort-tid. Avgjørelsen blir tatt i nær framtid.
Så er avgjørelsen tatt; dette er ikke noe å prøve å redde, ny motor er bestilt.
Avslutter herved denne tråden da topic "innsugsventil står" ikke lenger på dagsorden.
EDIT:
For dei som ikkje kjenner historien på denne bilen forøvrig;
i tillegg til dette her var der eitt prekært behov for ny kjedesats + at bilen har gått med sludge over lenger tid. Dette er også bruksbilen vår, som me er avhengige av at fungerer ett hundre og ikkje havarer, f.eks. på ferietur med familie på 5 og full oppakking (på ein bil #2 kunne eg alltids ha prøvd å få det til sjøl).
Det er mao ut frå ei totalvurdering at eg bestiller ny maskin.
Sist redigert av
Karl N1641 den 12 apr 2010, 12:28, redigert 1 gang totalt.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Legg inn
av Vangen N622 » 11 apr 2010, 12:22
Jeg synes likevel at du skulle lagt ut bilder og dokumentert hvordan motoren ser ut, så andre kan sammenligne når de tar opp motorene sine en annen gang.
Saab er livet!
-
Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 12 apr 2010, 07:16
Prøver å vere flink til å dokumentere med bilder, men knipsa aldri bilder av dette. Bilen er forøvrig sendt bort, men synet kan beskrivast som følger;
3-4mm svart graps (antakelig etter oljedamp) på veggane rundt registerkjedet.
EDIT:
Ref svar #10 i flg tråd;
viewtopic.php?f=12&t=16221&p=115345#p112779
Ut frå bildene til Kurt her var hans motor nærmest strøken ift min (!), min var kraftig tilgrisa absolutt over alt rundt kjedene, ikkje "berre" litt på enkelte deler av området slik som på bildene her.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius