Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

leary84
Innlegg: 6
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Legg inn av leary84 » 24 mai 2010, 18:58

Hei!

Kjøpte en 9-5 2000 modell 2.0T av forhandler for litt over 3 uker siden, den ble solgt med tilstandsrapport, og alt er utbedret av det som var på rapporten. Blant annet en oljelekkasje.
Idag oppdaget jeg plutselig en sterk lukt i bilen og masse røyk fra motorrommet etter jeg hadde kjørt en liten tur. På denne turen hadde jeg tidvis klampen i bånn, som f.eks. i forbikjøringer.
Jeg åpnet panseret på bilen for å se hvor røyken kom fra og om jeg kunne se noen synlige skader. Da oppdaget jeg masse olje på brannveggen og under motoren. Det var til og med olje i hjulbuene og på hele nedre del av karroseri (rundt hele bilen). Jeg lukta på oljen som hadde spruta ut og det lukta olje og bensin/eksos av den. Peila oljen samtidig og denne lukta helt normalt, men hadde sunket helt ned til "min" merket.
Det virker ikke som denne "lekkasjen" har vært et problem ved rolig og normal kjøring, med ved gasspådrag og litt hard kjøring spruter det ut. Noen som har peiling på hva det kan være? Det virker som det er en ganske alvorlig lekkasje når det var så mye olje som hadde kommet ut...

Edit: Bilen er ikke chippet eller trimmet på noe vis..

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Legg inn av Morti » 24 mai 2010, 22:15

Jeg er ingen ekspert på den motoren, men her lukter det trøbbel med veivhusventilasjon som gjør at den kaster ut olje når du drar litt turtall på motoren.. kan også noen ganger ha en sammenheng med dårlige stempelringer som gjør at den skyter kompresjon ned i bunnpanne og ut igjennon veivhusventilasjonen..

Regner med det er flere her inne som kan gi et mer detaljert svar ang dette problemet :)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Legg inn av Ingvar N629 » 24 mai 2010, 22:22

Tett veivhusventilasjon eller sprekk i stempel... Men om den ellers går normalt så er tett veivhusventilasjon det første du bør sjekke, og det bør gjøres raskt, da det er svært lite gunstig at denne ikke fungerer som den skal.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Legg inn av 9-5Terje » 25 mai 2010, 03:41

sjekk oljetrykksgiveren, dersom den ikke er tett vil det komme en del olje ut fra den. Det skjedde hos meg. Får håpe det for din skyld at det bare er den:)

leary84
Innlegg: 6
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Legg inn av leary84 » 25 mai 2010, 07:50

Den går helt normalt ellers, ingen ulyder eller noe, så da tyder jo ting på at det er trøbbel med veivhusventilasjonen. Skal ned til verksted om en liten halvtime for å få det fikset.
Enda godt man har garanti..

variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Legg inn av variator » 25 mai 2010, 17:05

Det er ikke tettingen mellom trykkrøret og trottle-huset da, ser min har svettet litt der etter en langtur med frisk kjøring? Har du lokalisert hvor oljelekasjen har sitt utspring?

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Legg inn av Paul N1176 » 25 mai 2010, 17:24

variator skrev:Det er ikke tettingen mellom trykkrøret og trottle-huset da, ser min har svettet litt der etter en langtur med frisk kjøring? Har du lokalisert hvor oljelekasjen har sitt utspring?
skal vel godt gjøres att det kan sprute olje der da....
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Legg inn av variator » 25 mai 2010, 17:28

Paul N1176 skrev:
variator skrev:Det er ikke tettingen mellom trykkrøret og trottle-huset da, ser min har svettet litt der etter en langtur med frisk kjøring? Har du lokalisert hvor oljelekasjen har sitt utspring?
skal vel godt gjøres att det kan sprute olje der da....
Enig i det, da er det nok noe annet galt i tillegg. Men ikke uvanlig med litt svetting der. Men hvis olja SPRUTER så vil nok eksosen være temmelig blå også!

leary84
Innlegg: 6
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Legg inn av leary84 » 26 mai 2010, 08:05

Leverte den inn på verksted igår, fikk låne en annen bil til de har funnet ut hva som er feil og fikset det.

Den har ikke svetta olje..det har SPRUTA ut. Det dryppet av hele brannveggen og understell når jeg parkerte. I tillegg til at det var olje i hjulbuene, som igjen hadde spruta til karosseri. Virker jo som halvparten av oljen som var i motoren har frøsa ut på en gang.
De skulle sjekke veivhusventilasjonen, selv om de mente at alle biler som var påvirket av den feilen skal ha byttet dette tidligere.
De finner nok helt sikkert utav det :)

leary84
Innlegg: 6
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Legg inn av leary84 » 28 mai 2010, 14:13

Det var en slang til veivhusventilasjon som hadde tatt kveld, verre var det ikke :)

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Legg inn av 9-5Terje » 29 mai 2010, 11:18

Så bra!:)

barenstaden
Innlegg: 15
Registrert: 12 feb 2010, 11:43

Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Legg inn av barenstaden » 31 mai 2010, 21:53

Ahh, deilig! Jeg håper også for min egen skyld at det gjelder det samme på min 9000 2,3 liter. Multireima røk på lørdagen, midt på natta, midt inni Oslo, kjørte den hjem (reiv ut reima først) og satt den på verksted i dag hvor jeg bytta et løpehjul med slakk i, og reima. Motoren har svettet en del olje før, pga. oljetrykksgiver som hadde skrudd seg ut. Den fikk jeg byttet pakning på, og skrudd inn igjen, men nå kunne man faktisk ikke stå over motoren, fordi det rant olje på multireima som igjen bare kastet det rundt overalt! Orket ikke heise opp bilen igjen ettersom jeg nettop hadde stått en god stund og plukka ut rester av reim...

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Legg inn av Tor N12 » 31 mai 2010, 22:16

Jeg håper du ikke kjørte langt uten reima?? Husk at du da ikke har drift av vannpumpa [-X
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

barenstaden
Innlegg: 15
Registrert: 12 feb 2010, 11:43

Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Legg inn av barenstaden » 01 jun 2010, 18:27

For seint å håpe, men kjørte en 2-3 mil uten reim, som gikk strålende da jeg trillet ned alle bakker, og fylte på med kaldt vann ganske ofte :) Fikk vasket hele motoren i dag med bremserens, og viste seg at det mest sansynlig er gammel olje som har blanda seg med kjøleveske! Så tror nok det er i orden :D Og siden jeg ble så glad når jeg fant det ut, strammet jeg opp dumpventilen så jeg får lyden av turbosurge :D
Saab 9-5 2.0t, 2000.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jun 2010, 20:10

Jaja det var den turboen...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar