sjekke magnetventil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

sjekke magnetventil

Legg inn av reggestad vettu » 01 jul 2010, 20:05

heisann lurer på hvordan det var å sjekke magnetventilen jeg jeg kan suge luft imellom 2 av de tre stussene på mv
husker ikke hvordan dette var igjen

mvh espen

Brukeravatar
Holger N1591
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 369
Registrert: 13 aug 2008, 21:16
Medlemsnummer: N1591
Navn: Holger Undlien
Bil: toyota
Sted: Melhus

Re: sjekke magnetventil

Legg inn av Holger N1591 » 01 jul 2010, 21:27

Blåse inn den øverste, så skal det komme ut i midten. Rett meg om det ble feil. :roll:
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...

x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: sjekke magnetventil

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jul 2010, 08:30

Du kan i tillegg ohme ventilen, nå skriver du jo ikke biltype/årsmodell, men snakker vi om T5 så skal du ha 3 +/-1 ohm mellom pinne 1 og 2 og mellom 2 og 3 på frakobla ventil. Mellom pinne 2 på kontakta og jord skal det være 12V med tenninga på. Du kan også måle opp drivsteget på selve boksen, har glemt pinnenr og verdier men det ligger en FAQ på STCS; "mäta drivsteg" eller noe sånt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: sjekke magnetventil

Legg inn av john n04 » 02 jul 2010, 12:13

Husk at blåsemetoden ikke er noen sikker metode å teste t5 ventilen, siden denne ikke er fjærbelastet.
Sansynligheten er meget stor for at du kan blåse gjennom. Skal du teste med blåsemetoden, så blås når den er elektrisk tilkoblet, og bilen er igang. Da er ventilen spenningssatt, og du vil få et korrekt resultat.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Svar