Jon Arne N1372 skrev:Dette høres ut som det samme som skjedde med min 9000 i fjor sommer. Der var det spjeldmotoren som var gåen. Den hengte seg plutselig opp på max varme uansett temp-innstilling. Hørte noe tikking fra bak klimapanelet, akkurat som et tannhjul som hoppa over da jeg prøvde å endre temperaturen, og den klarte ikke å dra med seg vaieren til spjeldet som styrer varm/kald-luft. Bytta spjeldmotor og problemet ble løst.
Hm, har vært nede og "feilsøkt" litt nå. Poden satt og byttet mellom AUTO og ECO på klimaanlegget, mens jeg sto framme ved motorrommet og hørte etter inn/utkobling av clutch på kompressoren. Hørte ingen klikkelyder, men av og til startet det noe som hørtes ut som en pumpe eller kraftig vifte der framme (tror ikke det var kjøleviftene til radiatoren) Det var ikke helt konsistent med av/på-slåingen av kompressoren, men jeg gjetter allikevel på at det var den jeg hørte (?).
Satte meg deretter inn i bilen og hørte etter tikke/skurrelyder. Faktisk kommer det av og til noen skurrende lyder der innefra, men ikke hver gang jeg justerer temp. Det vi imidlertid har hørt en del i det siste, og som jeg hørte også i dag, er en tikkelyd som høres ut som tikkingen fra en vekkeklokke. Denne forsvant når jeg justerte tempen opp. Etter å ha justert temp opp til HIGH hørtes det plutselig ut som det skjedde noe med luftstrømmen der inne, og når jeg nå justerte ned til LOW igjen, kom det faktisk kaldluft. Kjørte meg en lang tur for å kjøre motoren varm, for å være sikker på at det ikke var manglende varme derfra som forårsaket den kalde lufta, men joda: den kalde lufta vedvarte, selv om den ikke var så *veldig* kald da (men mye mer behagelig enn hårtørrer-lufta jeg opplevde i går).
Men hvor lenge var Adam i Eva? Justerte opp til HIGH igjen, deretter ned til 17 grader, og der var hårtørreren igjen ja. Etter å ha stoppet bilen og justert litt opp og ned igjen var "kald"lufta tilbake igjen.
Så jeg begynner å tro på at det er den servo-motoren som er gåen hos meg også. Hvor mye koster det å få skiftet noe slikt da? Dette er vel neppe lagervare, og det lokale SAAB-verkstedet får vel neppe tatt det på morran i morgen, men vi skal nedover til vestlandet, og der har de jo også SAAB-verksted, kan jo evt. bestille time hos dem.
En annen ting er jo at den kalde lufta ikke er så veldig kald, burde vel etterfylle kjølevæske på klimaanlegget igjen. Hvem i Trondheim gjør slikt da? Har hørt at feks. SnapDrive (og sikkert også Din Bil) får utført slike oppdrag hos eksterne.