Død veivakselgiver.
Moderator: Moderatorer
Død veivakselgiver.
Tidligere Tittel: Og så døde saaben...
Heissan.
Etter å ha søkt litt rundt her, så har jeg en liten formening om hva som kan være galt. Idag stoppet nemlig 9-5en min mens jeg kjørte på ring 3 i Oslo. Fikk trillet inn på Hydro Texaco ved Storo, der jeg fikk samlet tankene og gikk over bilen så best jeg kunne. Det var ingen tenning. Absolutt ingen, men startmotoren dro rundt greit. Ingen feil i SID, og heller ikke check engine lampe.
Alle sikringer ble verifisert OK, og Viking ble ringt. De hadde 2 timer ventetid, så jeg ringte Falck. Like etter å ha ringt så forsøkte jeg igjen, og da startet den som om ingenting hadde skjedd. Ingen feil noe sted. Alt så helt flott ut.
Jeg gjorde to tabber da dette skjedde. Jeg la ikke merke til om turtelleren falt ned på null mens jeg fremdeles hang på giret (har sluromat desverre). Hadde jeg sett det så kunne jeg vel verifisert om det var veivaksel-giver? Turtelleren gav heller ingen indikasjon når starteren gikk, men det går kanskje for sakte rundt til at man skal se noe da?
Den andre tabben min var at jeg ikke luktet om det var bensinlukt ut fra eksosen mens starteren gikk. Da kunne jeg kanskje verifisert at det var bensinpumpa.
Jeg står slik jeg ser det med tre muligheter. Bensinpumpe, veivakselgiver og tennkassett.
Har det noe fore seg å ta en tur til SAAB og lese ut feilkoder?
Pleier ikke check engine å lyse hvis det er noe så viktig?
Lukter det alltid svidd av tennkassetten når den dør?
Hender det at den livner til når ting kjøler seg ned igjen?
Hvis det var høy varme som var årsaken, så burde jo tilbaketuren endt like ille. Jeg lot også motoren gå på tomgang, og ruste den litt frem til vifta startet uten at noe hendte. Virker helt OK igjen.
Lurer litt på hva jeg bør gjøre nå. Håper noen her kan komme med gode tips.
mvh
Morgan
Heissan.
Etter å ha søkt litt rundt her, så har jeg en liten formening om hva som kan være galt. Idag stoppet nemlig 9-5en min mens jeg kjørte på ring 3 i Oslo. Fikk trillet inn på Hydro Texaco ved Storo, der jeg fikk samlet tankene og gikk over bilen så best jeg kunne. Det var ingen tenning. Absolutt ingen, men startmotoren dro rundt greit. Ingen feil i SID, og heller ikke check engine lampe.
Alle sikringer ble verifisert OK, og Viking ble ringt. De hadde 2 timer ventetid, så jeg ringte Falck. Like etter å ha ringt så forsøkte jeg igjen, og da startet den som om ingenting hadde skjedd. Ingen feil noe sted. Alt så helt flott ut.
Jeg gjorde to tabber da dette skjedde. Jeg la ikke merke til om turtelleren falt ned på null mens jeg fremdeles hang på giret (har sluromat desverre). Hadde jeg sett det så kunne jeg vel verifisert om det var veivaksel-giver? Turtelleren gav heller ingen indikasjon når starteren gikk, men det går kanskje for sakte rundt til at man skal se noe da?
Den andre tabben min var at jeg ikke luktet om det var bensinlukt ut fra eksosen mens starteren gikk. Da kunne jeg kanskje verifisert at det var bensinpumpa.
Jeg står slik jeg ser det med tre muligheter. Bensinpumpe, veivakselgiver og tennkassett.
Har det noe fore seg å ta en tur til SAAB og lese ut feilkoder?
Pleier ikke check engine å lyse hvis det er noe så viktig?
Lukter det alltid svidd av tennkassetten når den dør?
Hender det at den livner til når ting kjøler seg ned igjen?
Hvis det var høy varme som var årsaken, så burde jo tilbaketuren endt like ille. Jeg lot også motoren gå på tomgang, og ruste den litt frem til vifta startet uten at noe hendte. Virker helt OK igjen.
Lurer litt på hva jeg bør gjøre nå. Håper noen her kan komme med gode tips.
mvh
Morgan
Sist redigert av ko_dez den 06 sep 2006, 14:52, redigert 1 gang totalt.
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Akkurat. Da vurderer jeg å bytte denne. Skal til Tyskland etterhvert, og er ikke veldig keen på å bli stående langs autobahn. Hva koster slikt? Er det greit å satse på å kjøpe dette brukt (om det er dyrt)?
Jeg synes det høres ut som at jeg kan skifte denne selv. Jeg er jo litt fingernem, har bytta topp-pakning noen ganger på min forrige bil, og det burde jo ikke være vanskeligere enn det =)
Takker så hjertligst for svar.
-Morgan-
Jeg synes det høres ut som at jeg kan skifte denne selv. Jeg er jo litt fingernem, har bytta topp-pakning noen ganger på min forrige bil, og det burde jo ikke være vanskeligere enn det =)
Takker så hjertligst for svar.

-Morgan-
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Lett å bytte. Koster litt over 2000. Mulig du kan få en ny gratis, det er oppdaget at noen serier tennkassetter er dårlige, du får dra på Saab og høre.
Skal du på europatur hadde jeg satset på å ta med en tennkassett i reserve.
Skal du på europatur hadde jeg satset på å ta med en tennkassett i reserve.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Ja, det trodde de med min bil også. Så veivakselføleren ble skiftet, men da ble det ikke noe bedre. Men så var det vistnok en seriefeil med tennkassetten som satt i min bil, så den ble skiftet gratis og da ble alt bra igjensaab9000aero skrev:tipper på svinghjulsføler.for er det tennkasett på T7 motorene så virker den eller så virker den ikke

Spør om det først du!
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Hei igjen.
Da har jeg vært hos saab. Ikke noen feilkoder. Han sjekket tenn-kassetten, og byttet denne gratis. Da han skulle teste om alt var i orden så var bilen død. Den rakk altså til saab, men ikke lenger. Litt hell i uhell kan man jo si.
Det ble sagt at det 90% sikkert er veivaksel-giver siden det ikke kom indikasjon på turtall når starteren gikk.
Det heldige for meg her er at matrox betaler halve regninga for veivaksel-giveren
Neida matrox, du skal få slippe unna denne gang. Takker for all hjelp og innspill.
-Morgan-
Da har jeg vært hos saab. Ikke noen feilkoder. Han sjekket tenn-kassetten, og byttet denne gratis. Da han skulle teste om alt var i orden så var bilen død. Den rakk altså til saab, men ikke lenger. Litt hell i uhell kan man jo si.
Det ble sagt at det 90% sikkert er veivaksel-giver siden det ikke kom indikasjon på turtall når starteren gikk.
Det heldige for meg her er at matrox betaler halve regninga for veivaksel-giveren

Neida matrox, du skal få slippe unna denne gang. Takker for all hjelp og innspill.
-Morgan-
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten



Jaja, bedre lykke neste gang? De jævla bilene skulle man ha holdt seg borte fra.

Mystisk at det var AKKURAT samme symtom hos meg, men det var tennkassetten sin skyld på min bil...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
Da er Saaben tilbake i gode hender =)
Det ble gjordt noen småting i tillegg til veivakselgiver, så det endte på 6k totalt, hvorav 2k var for veivakselgiver og 1100(!!!) var for oljeskift. Det siste der syntes jeg var drøyt, spesielt siden jeg ikke hadde behov for oljeskift, siden det var gjort bare 2500km (6 mnd) tidligere. Men så fikk jeg etterfylling på AC gratis da, så jeg klager vel egentlig ikke
Forandret topic slik at andre kanskje vil finne denne tråden litt lettere dersom de har samme problem.
-Morgan-
Det ble gjordt noen småting i tillegg til veivakselgiver, så det endte på 6k totalt, hvorav 2k var for veivakselgiver og 1100(!!!) var for oljeskift. Det siste der syntes jeg var drøyt, spesielt siden jeg ikke hadde behov for oljeskift, siden det var gjort bare 2500km (6 mnd) tidligere. Men så fikk jeg etterfylling på AC gratis da, så jeg klager vel egentlig ikke

Forandret topic slik at andre kanskje vil finne denne tråden litt lettere dersom de har samme problem.
-Morgan-
- petter900
- Innlegg: 13
- Registrert: 21 des 2009, 14:49
- Navn: Petter Jenssen
- Bil: Saab 900
- Sted: Tønsberg
Re: Død veivakselgiver.
hvis man ikke har turtallsmåler, kan man da på en annen måte finne ut om veivakselgiver er defekt? 
Har nemlig samme problem med min ng 900. Bare stoppet plutselig langs veien. Bensinpumpa går, byttet tenningsdeler (fordelerlokk, rotor, plugger, kabler)
Så da var jeg inne på tanken om at kanskje veivakselgiver eller tennkassett var gåent. Er ikke tilfeldigvis noen i tønsberg området som jeg kunne lånt og testet med? Hadde jeg satt stor pris på.

Har nemlig samme problem med min ng 900. Bare stoppet plutselig langs veien. Bensinpumpa går, byttet tenningsdeler (fordelerlokk, rotor, plugger, kabler)
Så da var jeg inne på tanken om at kanskje veivakselgiver eller tennkassett var gåent. Er ikke tilfeldigvis noen i tønsberg området som jeg kunne lånt og testet med? Hadde jeg satt stor pris på.

Re: Død veivakselgiver.
Hvis du har fordeler og pluggledninger har du ikke tennkasett og veivakselgiver.
Så det må nok være noe annet!
Så det må nok være noe annet!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550