Blårøyk ved oppstart

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
SaTriX
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 17 feb 2010, 08:53

Blårøyk ved oppstart

Legg inn av SaTriX » 01 aug 2010, 20:25

Heisann, ved oppstart har jeg en kraftig blå røyk fra eksos. Denne forsvinner etter par sekunder.
Har jeg en veldig sliten turbo eller defekte ventiltetninger? :shock:

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Blårøyk ved oppstart

Legg inn av Paradigm N558 » 01 aug 2010, 20:42

sanssynligvis turbo.
Ta av eksos eller innsugssiden og kjenn på den om det er slakke i turbinen i noen rettninger.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Re: Blårøyk ved oppstart

Legg inn av Terra N837 » 02 aug 2010, 04:37

Paradigm N558 skrev:sanssynligvis turbo.
Ta av eksos eller innsugssiden og kjenn på den om det er slakke i turbinen i noen rettninger.
Det trenger ikke være slakk i turboen for å få blårøk. Den kan lekke olje innvendig , det gjorde min. :mrgreen:
Mazda 6
VW Polo

Thomas ll N14
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 01 aug 2007, 15:24
Medlemsnummer: N14
Navn: Thomas
Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
Sted: Kløfta

Re: Blårøyk ved oppstart

Legg inn av Thomas ll N14 » 03 aug 2010, 20:06

Skal selv bytte turbo på min av samme grunn.
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi :sprint:
Saab 96 2-takt 1964mod

Zipperno
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 30 nov 2008, 14:48
Navn: Tom Ivar Johansen
Bil: 2001 saab 9.5 2,0t

Re: Blårøyk ved oppstart

Legg inn av Zipperno » 03 aug 2010, 20:46

Koster ikke mange kronene for repsett til turboen. Sålenge turboen er i ok stand funker det å bytte lager og tetninger selv. Trenger ikke balanserers sålenge man får montert delene slik de var.
2001 Saab 9-5 2,0t Stv BSR ppc steg 1.
2000 Omega B 2.0 16vTurbo 345hk/480nm på hjula...
1995 Omega B 2.0 16vTurbo 700hk/780nm på hjula...
2008 Yamaha Nytro MTX Impulseturbo...

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Blårøyk ved oppstart

Legg inn av Tor N12 » 03 aug 2010, 20:57

Zipperno skrev:Koster ikke mange kronene for repsett til turboen. Sålenge turboen er i ok stand funker det å bytte lager og tetninger selv. Trenger ikke balanserers sålenge man får montert delene slik de var.
Hehe, tja..
Funker SJELDEN på Garett men med Mitsubishi-snurrene så funker det stort sett okei om man er NØYE med rengjøring og montering.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Thomas ll N14
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 01 aug 2007, 15:24
Medlemsnummer: N14
Navn: Thomas
Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
Sted: Kløfta

Re: Blårøyk ved oppstart

Legg inn av Thomas ll N14 » 03 aug 2010, 21:09

Men ingen ting slår nytt! (anser butte turbo for ny)
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi :sprint:
Saab 96 2-takt 1964mod

Zipperno
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 30 nov 2008, 14:48
Navn: Tom Ivar Johansen
Bil: 2001 saab 9.5 2,0t

Re: Blårøyk ved oppstart

Legg inn av Zipperno » 04 aug 2010, 01:37

Tor N12 skrev:
Zipperno skrev:Koster ikke mange kronene for repsett til turboen. Sålenge turboen er i ok stand funker det å bytte lager og tetninger selv. Trenger ikke balanserers sålenge man får montert delene slik de var.
Hehe, tja..
Funker SJELDEN på Garett men med Mitsubishi-snurrene så funker det stort sett okei om man er NØYE med rengjøring og montering.
Har du prøvd??

Har overhalt flere Garrett T3 turboer med godt resultat. Hadde vært greit om det gikk på gt17 også..... [-o<

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Blårøyk ved oppstart

Legg inn av Tor N12 » 04 aug 2010, 06:07

Zipperno skrev:
Har du prøvd??

Har overhalt flere Garrett T3 turboer med godt resultat. Hadde vært greit om det gikk på gt17 også..... [-o<
Jepp, har prøvd ;)

Altså, man får de jo til å funke men levetiden etterpå blir enda dårligere og den er jo ikke akkurat noen höjdare fra før.
Har sett slike som bare har holdt noen få mil.. da er det jo ikke verd arbeidet
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Zipperno
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 30 nov 2008, 14:48
Navn: Tom Ivar Johansen
Bil: 2001 saab 9.5 2,0t

Re: Blårøyk ved oppstart

Legg inn av Zipperno » 04 aug 2010, 17:18

Tor N12 skrev:
Zipperno skrev:
Har du prøvd??

Har overhalt flere Garrett T3 turboer med godt resultat. Hadde vært greit om det gikk på gt17 også..... [-o<
Jepp, har prøvd ;)

Altså, man får de jo til å funke men levetiden etterpå blir enda dårligere og den er jo ikke akkurat noen höjdare fra før.
Har sett slike som bare har holdt noen få mil.. da er det jo ikke verd arbeidet
Hmmm. Syns da levetiden på turboen er bra. Min har gått 260k på orginal turbo, men ryker litt blått ved oppstart nå.

Har liggende rep. sett så blir å prøve så får vi se.....
2001 Saab 9-5 2,0t Stv BSR ppc steg 1.
2000 Omega B 2.0 16vTurbo 345hk/480nm på hjula...
1995 Omega B 2.0 16vTurbo 700hk/780nm på hjula...
2008 Yamaha Nytro MTX Impulseturbo...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Blårøyk ved oppstart

Legg inn av Ingvar N629 » 05 aug 2010, 10:38

Før du handler deg turbo, så sjekk at veivhusventilasjonen er i orden, bytt til siste utgave om du ikke alt har den, og sjekk at alle enveisventiler er tette den veien de skal være det.

Hadde en 9-5 Aero delebil i fjor, den røyk ganske voldsomt ved oppstart dersom den ble startet kald. Turboen var helt fin, men det viste seg at det var en defekt enveisventil i veivhusventilasjonen. At det er det hos deg er jo slett ikke sikkert, men å sjekke det er helt gratis.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Blårøyk ved oppstart

Legg inn av Bent N208 » 05 aug 2010, 11:12

SaTriX skrev:Heisann, ved oppstart har jeg en kraftig blå røyk fra eksos. Denne forsvinner etter par sekunder.
Har jeg en veldig sliten turbo eller defekte ventiltetninger? :shock:
Hei.

Kan vel med stor sikkerhet si at her må du bytte turbo :cry: Bytt også veivhusvent når ny turbo monteres :!:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

SaTriX
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 17 feb 2010, 08:53

Re: Blårøyk ved oppstart

Legg inn av SaTriX » 06 aug 2010, 11:11

takker for svar, blir vell ny turbo siden jeg for ca en måned siden byttet til oppgraderingsettet til veivhusvent. fra speedparts. byttet da også envevisventil. bilen er gått 150k nå, noen som vett sånn ca levetid på garretturboene? :D

Brukeravatar
Glevi-900S
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 19 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 454
Sted: Eidsvoll/Oslo

Re: Blårøyk ved oppstart

Legg inn av Glevi-900S » 06 aug 2010, 11:16

Min forrige 9-5 hadde 175k km bak seg da turboen røyk, men 70k av de var med trim, noe jeg anslår vil senke levetiden noe.
Fadern har en -01 med snart 230k km bak seg, og såvidt meg bekjent er det ikke byttet turbo i den siden ny...

Finnes sikkert biler som har rullet det dobblete og det halve flr turbohavari.
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Blårøyk ved oppstart

Legg inn av Bent N208 » 06 aug 2010, 11:39

SaTriX skrev:takker for svar, blir vell ny turbo siden jeg for ca en måned siden byttet til oppgraderingsettet til veivhusvent. fra speedparts. byttet da også envevisventil. bilen er gått 150k nå, noen som vett sånn ca levetid på garretturboene? :D
Hei

Det er nok ingen mal/fasit på hvor lenge GT1752 turbo varer :| Men det selges mange av disse kan jeg bekrefte :!:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Svar