Tegning/Virkemåte Magnetventil
Moderator: Moderatorer
Tegning/Virkemåte Magnetventil
Hei, er det noen som har et bilde eller en tegning/gjennomskjæring av magnetventilen som styrer turbotrykket?
M96 9000 cse 2.3T
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Re: Tegning/Virkemåte Magnetventil
Eneste jeg noengang har sett er anvisningen som Speedparts har
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... l_alla.pdf
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... l_alla.pdf
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
Re: Tegning/Virkemåte Magnetventil
Nei, har ikke sett det jeg heller. Skulle hatt en tegning der du kan se hva som skjer når du strømsetter MV`n og hvordan lufta da går.
M96 9000 cse 2.3T
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Tegning/Virkemåte Magnetventil
Magnetventilen er egentlig en ganske enkel sak, kan prøve å forklare det kort. Ventilen består av en magnetstyrt "klaff" som veksler mellom å åpne for trykk fra C til W og fra C til R. C kobles til kompressorhus, W til wastegate og R til innløpssiden av turboen.
Når motoren er stoppet eller går på tomgang så skal R være stengt mens det skal være fri passasje mellom C og W. Når motoren går på tomgang holder magnetventilen dermed åpent for trykk fra kompressorhus til wastegate, og dette overtrykket holder igjen wastegaten åpen. Når denne er åpen har man som sikkert kjent grunnladetrykk som kan justeres ved å skru på WG-staget.
Med en gang man gir gass vil magnetventilen lukke mellom C og W, og wastegaten stenges. Dermed bygger turboen opp trykk helt til motorstyringen registrerer at ønsket verdi er oppnådd, og magnetventilen begynner å stenge og åpne med en gitt frekvens. På den måten vil wastegaten holdes delvis åpen for å begrense maxtrykket. Pulsbredden (altså hvor lenge ventilen er åpen/stengt for hver puls) bestemmer dermed trykket i wastegate som igjen bestemmer ladetrykket. Korte pulser gir lavere trykk i WG og høyere ladetrykk, og omvendt.
R har, om jeg har forstått alt rett, som eneste funksjon å være "avløp" slik at det ikke blir for høyt trykk inni ventilen og slangene når W er stengt. Når ventilen stenger til W så åpnes den tilsvarende til R som slipper trykket ut til innløpssiden av turboen.
Mer detaljer om dette kan leses her og her.
Når motoren er stoppet eller går på tomgang så skal R være stengt mens det skal være fri passasje mellom C og W. Når motoren går på tomgang holder magnetventilen dermed åpent for trykk fra kompressorhus til wastegate, og dette overtrykket holder igjen wastegaten åpen. Når denne er åpen har man som sikkert kjent grunnladetrykk som kan justeres ved å skru på WG-staget.
Med en gang man gir gass vil magnetventilen lukke mellom C og W, og wastegaten stenges. Dermed bygger turboen opp trykk helt til motorstyringen registrerer at ønsket verdi er oppnådd, og magnetventilen begynner å stenge og åpne med en gitt frekvens. På den måten vil wastegaten holdes delvis åpen for å begrense maxtrykket. Pulsbredden (altså hvor lenge ventilen er åpen/stengt for hver puls) bestemmer dermed trykket i wastegate som igjen bestemmer ladetrykket. Korte pulser gir lavere trykk i WG og høyere ladetrykk, og omvendt.
R har, om jeg har forstått alt rett, som eneste funksjon å være "avløp" slik at det ikke blir for høyt trykk inni ventilen og slangene når W er stengt. Når ventilen stenger til W så åpnes den tilsvarende til R som slipper trykket ut til innløpssiden av turboen.
Mer detaljer om dette kan leses her og her.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1