Tegning/Virkemåte Magnetventil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
holtn
Innlegg: 20
Registrert: 02 apr 2007, 14:16
Sted: Gausdal

Tegning/Virkemåte Magnetventil

Legg inn av holtn » 11 sep 2010, 15:13

Hei, er det noen som har et bilde eller en tegning/gjennomskjæring av magnetventilen som styrer turbotrykket?
M96 9000 cse 2.3T

Marius N1698
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 28 apr 2008, 19:27
Medlemsnummer: N1698
Navn: Marius Husnes
Bil: 1998 Saab 9-5
Sted: Mo i Rana

Re: Tegning/Virkemåte Magnetventil

Legg inn av Marius N1698 » 11 sep 2010, 15:18

Eneste jeg noengang har sett er anvisningen som Speedparts har
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... l_alla.pdf
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS

holtn
Innlegg: 20
Registrert: 02 apr 2007, 14:16
Sted: Gausdal

Re: Tegning/Virkemåte Magnetventil

Legg inn av holtn » 11 sep 2010, 15:25

Nei, har ikke sett det jeg heller. Skulle hatt en tegning der du kan se hva som skjer når du strømsetter MV`n og hvordan lufta da går.
M96 9000 cse 2.3T

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Tegning/Virkemåte Magnetventil

Legg inn av EdHunter N815 » 12 sep 2010, 23:41

Magnetventilen er egentlig en ganske enkel sak, kan prøve å forklare det kort. Ventilen består av en magnetstyrt "klaff" som veksler mellom å åpne for trykk fra C til W og fra C til R. C kobles til kompressorhus, W til wastegate og R til innløpssiden av turboen.

Når motoren er stoppet eller går på tomgang så skal R være stengt mens det skal være fri passasje mellom C og W. Når motoren går på tomgang holder magnetventilen dermed åpent for trykk fra kompressorhus til wastegate, og dette overtrykket holder igjen wastegaten åpen. Når denne er åpen har man som sikkert kjent grunnladetrykk som kan justeres ved å skru på WG-staget.

Med en gang man gir gass vil magnetventilen lukke mellom C og W, og wastegaten stenges. Dermed bygger turboen opp trykk helt til motorstyringen registrerer at ønsket verdi er oppnådd, og magnetventilen begynner å stenge og åpne med en gitt frekvens. På den måten vil wastegaten holdes delvis åpen for å begrense maxtrykket. Pulsbredden (altså hvor lenge ventilen er åpen/stengt for hver puls) bestemmer dermed trykket i wastegate som igjen bestemmer ladetrykket. Korte pulser gir lavere trykk i WG og høyere ladetrykk, og omvendt.

R har, om jeg har forstått alt rett, som eneste funksjon å være "avløp" slik at det ikke blir for høyt trykk inni ventilen og slangene når W er stengt. Når ventilen stenger til W så åpnes den tilsvarende til R som slipper trykket ut til innløpssiden av turboen.

Mer detaljer om dette kan leses her og her.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar