Amul, adapsjon, multiplikativ osv.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Amul, adapsjon, multiplikativ osv.

Legg inn av Kristian N70 » 01 okt 2010, 08:22

Ser det har blitt "populært" å snakke om dette i mange tråder, men har ikke funnet noen god forklaring på hva alle disse flotte ordene betyr.

Noen som kan utdype dette litt for en nyskjerrig sjel?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Amul, adapsjon, multiplikativ osv.

Legg inn av Aleks_ » 02 okt 2010, 16:11

Adapsjon er at programvaren tilpasser(adapterer) seg ytre faktorer som påvirker motorens effekt.
Si feks at du har en liten lekkasje mellom turbo og spjeld. Da vil sensorer merke at du ikke vil få den gitte luftmengden turboen vanligvis ville gitt i et liknende tilfelle(ut ifra turtall, ladetrykk osv osv osv), og programvaren vil dermed adaptere seg, tilpasse seg, dette og dermed kompansere for denne lekkasjen og dermed gi motoren den effekten den opprinnelig skal ha, til tross for lekkasjen. Om motoren leverer den effekten den skal gi blir blant annet målt av lambda.

At adapsjonen er på null vil være bra. Da fungerer ting som de skulle når bilen rulla fra samlebåndet. Om adapsjonen blir for høy, eller for lav, vil Check Engine lampa komme opp, og du må begynne å feilsøke.

Multiplikativ adapsjon er rett og slett at hele mappen blir ganget med feks 1,10 for å få en økning over hele mappet på 10%. Om da dette feks gjelder fuel-mappet, så vil det si en økning på 10% fuel over hele registeret. Programvaren tilpasser seg. :)
I tillegg så har man noe som heter additiv adapsjon, som vil si å legge til en gitt verdi til mappet.

Amul er jeg mer usikker på.

Mulig dette ble tidenes mest uoversiktlige og knotete svar, men da får de som kan forklare dette bedre stø til :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Svar