Kjøp av 01 9-5
Moderator: Moderatorer
Kjøp av 01 9-5
Er på vei til å bli Saab eier for første gang, har en 2001 mod. 9-5 på hånden. Er det noen spesielle ting man bør være oppmerksom på her, vanlige feil og mangler? Andre ting det må tas høyde for?
- Aleks_
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: 01 9-5
Sjekk servicehefte, spør om registerkjede er byttet, siste versjon av veivhusventilasjon bør være installert(versjon 6, mener jeg), se etter blårøyk ved oppstart(kaldstart), Pixelfeil i SID(infodisplay over radio) og ACC panel(display under radio).
Noe av det jeg kom på i farta.
Er serviceheftet komplett, så skal siste veivhusventilasjon være påmontert. Men sjekk for sikkerhetsskyld, det er ikke alltid det er fulgt. Mener versjon 6 skal ha en slange gående ut ifra oljepåfyllingsrøret, mens de eldre versjonene ikke har dette.
Om registerkjedet ikke er byttet, og bilen har gått et stykke, så er det ikke umulig at dette bør byttes. Det er en utgift på 15 000,- kr eller mer. Dette pga at motor må ut.
Blårøyk ved oppstart skyldes som oftest sliten turbo. Dette er heller ikke det billigste å bytte.
Kan også merkes ved ustabilt turbotrykk.
Ved testkjøring, kjenn etter slark i drivverk, ulyder i forstilling eller bakstilling. Jevnt drag i motor, at clutch løser ut jevnt og fint er også kjekt å sjekke.
Sikkert flere her som kan utdype enda mer.
Lykke til med kjøpet
Noe av det jeg kom på i farta.
Er serviceheftet komplett, så skal siste veivhusventilasjon være påmontert. Men sjekk for sikkerhetsskyld, det er ikke alltid det er fulgt. Mener versjon 6 skal ha en slange gående ut ifra oljepåfyllingsrøret, mens de eldre versjonene ikke har dette.
Om registerkjedet ikke er byttet, og bilen har gått et stykke, så er det ikke umulig at dette bør byttes. Det er en utgift på 15 000,- kr eller mer. Dette pga at motor må ut.
Blårøyk ved oppstart skyldes som oftest sliten turbo. Dette er heller ikke det billigste å bytte.
Kan også merkes ved ustabilt turbotrykk.
Ved testkjøring, kjenn etter slark i drivverk, ulyder i forstilling eller bakstilling. Jevnt drag i motor, at clutch løser ut jevnt og fint er også kjekt å sjekke.
Sikkert flere her som kan utdype enda mer.
Lykke til med kjøpet

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
x 1997 Saab 900S
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjøp av 01 9-5
Hei, og velkommen hit!
Søk på oilsludge her på forumet, så har du lesestoff. Det er også masse "kjøpstråder" om 9-5 du kan søke opp, det er masse spørsmål om dette.
F. eks denne tråden, der har du en kar som kjøpte en 2002 modell:
viewtopic.php?f=12&t=29861&hilit=oilsludge
Finner du en 9-5 der du vet motoren er bra, så er det en veldig god bil. Men jeg vil anbefale deg å finne en 2002-modell eller nyere, mye bedre styrerespons på disse da forstillingen ble endret i 2002, samt at bilen fikk facelift det året.
I tillegg til dette og det som Aleks nevner, så sjekk støtdempere (spesielt estate) og foringer i bakhjulsopphenget, begge deler er gjerne klar for bytte relativt tidlig og da blir det som å kjøre vannseng.
Søk på oilsludge her på forumet, så har du lesestoff. Det er også masse "kjøpstråder" om 9-5 du kan søke opp, det er masse spørsmål om dette.
F. eks denne tråden, der har du en kar som kjøpte en 2002 modell:
viewtopic.php?f=12&t=29861&hilit=oilsludge
Finner du en 9-5 der du vet motoren er bra, så er det en veldig god bil. Men jeg vil anbefale deg å finne en 2002-modell eller nyere, mye bedre styrerespons på disse da forstillingen ble endret i 2002, samt at bilen fikk facelift det året.
I tillegg til dette og det som Aleks nevner, så sjekk støtdempere (spesielt estate) og foringer i bakhjulsopphenget, begge deler er gjerne klar for bytte relativt tidlig og da blir det som å kjøre vannseng.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Aleks_
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Kjøp av 01 9-5
Noe som kan være greit å sjekke, som jeg glemte i første svaret mitt, er antallet nøkler du får med ved kjøpet.
Skru på tenninga, og trykk på bagasjeluke knappen på nøkkelen. Da får du opp antallet nøkler bilen ble levert med.
Skru på tenninga, og trykk på bagasjeluke knappen på nøkkelen. Da får du opp antallet nøkler bilen ble levert med.
N1025
x 1997 Saab 900S
x 1997 Saab 900S