Oil-sludge igjen!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
alfegutt
Innlegg: 5
Registrert: 30 aug 2010, 20:32

Oil-sludge igjen!

Legg inn av alfegutt » 31 okt 2010, 22:04

Hei igjen!
Takker for god informasjon etter (oil-sludge) sjokk med nyinnkjøpt 99 mod 9-5, 2.0t. Bilen ble rep i Østersund med utskifting av alt av deler i register, veivhuslufting oppgradert, renset oljesil og ny montert ny vannpumpe. Nå maler den atter som en katt..., til en pris på ca 12 000 norske.
Er det noe mer jeg bør gjøre for å sikre levetiden til motor og turbo?

mvh

Alf

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Oil-sludge igjen!

Legg inn av freddy85 » 01 nov 2010, 00:16

ikke noe annet enn å bytte olje minst hver 10000 evnt 2 ganger i året, helt etter hva som kommer først.(muligens litt oftere i begynnelsen hvis den har litt gjenværende sludge i oljekanalene)

Jeg kan forøvrig på det sterkeste anbefalle valvoline, har ikke noe annet enn posetive erfaringer.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Oil-sludge igjen!

Legg inn av Stalfa » 01 nov 2010, 08:48

Kjører du i tillegg innvendig motorvask en gang i året er du ekstra sikker.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Oil-sludge igjen!

Legg inn av Dopus » 01 nov 2010, 12:49

La motoren få kjøle seg et minutt eller to før du skrur den av, etter at du har kjørt den hardt. mindre koksing i turboen= lenger levetid på turboen.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Oil-sludge igjen!

Legg inn av Aleks_ » 01 nov 2010, 16:19

Det å kjøre rolig og ikke dra den noe på turtall før motor er driftsvarm, sparer motoren mye. Driftsvarm motor vil være når olja er blitt ordentlig varm, ikke kjølevannet. Olja bruker noe lengre tid på å bli varm. Så en driftsvarm motor har du litt etter at temperaturmåleren i dash'n har kommet dit den skal stå. :)

Hvis du i tillegg til dette bytter olje og filter hver 10k km, innvendig motorvask, og lar bilen stå litt på tomgang før du stopper, så vil nok motoren din ha det greit.
Turbo er nok en slitedel, den ryker etterhvert uansett, så vær forbredt ihvertfall.
Her kan du jo vurdere å oppgradere til TD04, da denne holder lengre enn den som sitter orginalt i bilen din. Men det må du nesten vurdere selv.

Et annet tips kan være å montere motorvarmer. Da blir motor fortere driftsvarm og kaldstart sliter mindre.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: Oil-sludge igjen!

Legg inn av saaero » 01 nov 2010, 20:18

Sett på et større oljefilter neste gang du skifter olje.Tecneco ol 40 el.tilsvarende med mye bedre filtrering.Se forøvrig link her på forumet tidligere.Mye finere olje på min 9-5 ved bruk av større filter.VAG,Volvo bruker mye større filter enn denne fjerten som Saab har.Et tips jeg hørte i dag er å montere en grovere sil i bunnpanna slik at eventuellt koks blir sugd opp og deretter filtreres i stedet for å bli sugd opp i silen ved kjøring og så dette ned i bunnpanna igjen når motoren stoppes.Dette vart gjort på merkeverksted og fungerte.

Svar