Hei igjen!
Takker for god informasjon etter (oil-sludge) sjokk med nyinnkjøpt 99 mod 9-5, 2.0t. Bilen ble rep i Østersund med utskifting av alt av deler i register, veivhuslufting oppgradert, renset oljesil og ny montert ny vannpumpe. Nå maler den atter som en katt..., til en pris på ca 12 000 norske.
Er det noe mer jeg bør gjøre for å sikre levetiden til motor og turbo?
mvh
Alf
Oil-sludge igjen!
Moderator: Moderatorer
Re: Oil-sludge igjen!
ikke noe annet enn å bytte olje minst hver 10000 evnt 2 ganger i året, helt etter hva som kommer først.(muligens litt oftere i begynnelsen hvis den har litt gjenværende sludge i oljekanalene)
Jeg kan forøvrig på det sterkeste anbefalle valvoline, har ikke noe annet enn posetive erfaringer.
Jeg kan forøvrig på det sterkeste anbefalle valvoline, har ikke noe annet enn posetive erfaringer.
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Oil-sludge igjen!
Kjører du i tillegg innvendig motorvask en gang i året er du ekstra sikker.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Oil-sludge igjen!
La motoren få kjøle seg et minutt eller to før du skrur den av, etter at du har kjørt den hardt. mindre koksing i turboen= lenger levetid på turboen.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Oil-sludge igjen!
Det å kjøre rolig og ikke dra den noe på turtall før motor er driftsvarm, sparer motoren mye. Driftsvarm motor vil være når olja er blitt ordentlig varm, ikke kjølevannet. Olja bruker noe lengre tid på å bli varm. Så en driftsvarm motor har du litt etter at temperaturmåleren i dash'n har kommet dit den skal stå.
Hvis du i tillegg til dette bytter olje og filter hver 10k km, innvendig motorvask, og lar bilen stå litt på tomgang før du stopper, så vil nok motoren din ha det greit.
Turbo er nok en slitedel, den ryker etterhvert uansett, så vær forbredt ihvertfall.
Her kan du jo vurdere å oppgradere til TD04, da denne holder lengre enn den som sitter orginalt i bilen din. Men det må du nesten vurdere selv.
Et annet tips kan være å montere motorvarmer. Da blir motor fortere driftsvarm og kaldstart sliter mindre.

Hvis du i tillegg til dette bytter olje og filter hver 10k km, innvendig motorvask, og lar bilen stå litt på tomgang før du stopper, så vil nok motoren din ha det greit.
Turbo er nok en slitedel, den ryker etterhvert uansett, så vær forbredt ihvertfall.
Her kan du jo vurdere å oppgradere til TD04, da denne holder lengre enn den som sitter orginalt i bilen din. Men det må du nesten vurdere selv.
Et annet tips kan være å montere motorvarmer. Da blir motor fortere driftsvarm og kaldstart sliter mindre.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
Re: Oil-sludge igjen!
Sett på et større oljefilter neste gang du skifter olje.Tecneco ol 40 el.tilsvarende med mye bedre filtrering.Se forøvrig link her på forumet tidligere.Mye finere olje på min 9-5 ved bruk av større filter.VAG,Volvo bruker mye større filter enn denne fjerten som Saab har.Et tips jeg hørte i dag er å montere en grovere sil i bunnpanna slik at eventuellt koks blir sugd opp og deretter filtreres i stedet for å bli sugd opp i silen ved kjøring og så dette ned i bunnpanna igjen når motoren stoppes.Dette vart gjort på merkeverksted og fungerte.