Bytte av startmotor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Drammen
Kontakt:

Bytte av startmotor

Legg inn av iden » 25 nov 2004, 14:58

Hei og hå, en stund siden jeg har vært innom...

Her om dagen så fikk jeg plutselig ikke start på bilen og måtte dytte den i gang, lurte litt på hva det var og fikk vite at det var startmotoren som var gåen...
Jeg dro på Mekonomen i dag og handlet meg en splitter ny en til 2537,-
Altså jeg kunne sikkert funnet en på et eller annet huggeri, men jeg trenger bilen sårt, så da kjøper jeg det første og beste, men var det dyrt?

Uansett, er det noe jævlig til jobb å få byttet den?
Må jeg røske av bunnplate og alt? Og hvor ligger den?
Jeg finner den sikkert, men finnes det ikke noen guide til å gjøre det? slik at jeg får gjort det riktig lissom...

Jeg har den svenske saab 9000 boken en eller annen plass, men finner den jo ikke, så da velger jeg å spørre dere heller...

og så har jeg handlet meg ny vinter-termostat på 88grader og må vel ha meg en ny lambdasonde snart... siden den lever sitt eget liv..heh..
men jeg synes en tusenlapp for en lambdasonde av litt mye? eller?
hos mekonomen altså...

Men om noen kan komme opp med noe linker og tips til hva jeg skal gjøre, så hadde det vært utmerket!!

tacker och bucker...heh..

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 25 nov 2004, 15:23

Starteren sitter melloom torpedoveggen og motoren under innsuget, så her er det trangt. Det går ann å nå den fra undersiden, her er det fordel å ha bilen på bokk, men ikke nødvendig. Starteren er festet med to bolter inn i girkassen. Den øverste bolten fester også et stag som går opp til gasspjeldet, og dette bør løsnes for å forenkle prosessen. Du kommer bedre till hvis du tar deg bryet med å ta av luft røret inn på gassspjeldet.

Ellers er det bare å bite seg merke i hvor den lille ledningen er festet på starteren, og å huske å feste den feite ledningen :)

Enkel jobb, men trangt som f..
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 25 nov 2004, 17:00

Jeg gjorde dette på min 9000, tok den litt fra undersiden og litt fra oppsiden... Fjernet luftrøret som ligger over der,nederste bolt fra undersiden og resten fra oppsiden. Tok ut hele starteren før jeg tok av ledningene, går greit oppimellom, men litt mikking for ikke å dra ut andre ledninger. Går forresten å bruke 900 starter også..
Styrer med DAB og AUX

Svar