Gl?dende turbo!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 17 nov 2004, 10:11

Oops - autoinnlogging?!?

Brukeravatar
JP
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Sted: Akershus
Kontakt:

Legg inn av JP » 17 nov 2004, 15:04

Det er vel ikke farlig med glødene turbo. Men som sagt før, er det lurt å la motoren gå slik at turbo'n får olje. :wink:

Det er jo utrolig stilig med glødene turbo! 8) Veit at Angry på forumet her "stekte" pøser på sin, smakte ekstra godt med pølser varmet på SAAB turbo + kalde pils! 8) :thumbsup: :lol: :absolute:
Saab 9000CSE 2,3T "Aero" :D
Saab 900 giriffin

Fikser det meste med øl og en skrutrekker!

Brukeravatar
9000tic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 80
Registrert: 31 okt 2004, 01:00
Bil: 9-5 TID og 900 CAB
Sted: Son

Legg inn av 9000tic » 17 nov 2004, 16:23

Du kan trygt sette på 3" frontrør uten at det gir noen store utslag iht motorstyring. Det vil fungere bedre enn det gjør nå, og det vil bli bedre flow. Må også nevne at det i utgangspunktet er fy, fy og stramme på WG staget. :D

Hvorfor er d fy fy å stramme WG staget ?? :?
SAAB SAAB SAAB

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 666
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 17 nov 2004, 17:32

9000tic skrev:Du kan trygt sette på 3" frontrør uten at det gir noen store utslag iht motorstyring. Det vil fungere bedre enn det gjør nå, og det vil bli bedre flow. Må også nevne at det i utgangspunktet er fy, fy og stramme på WG staget. :D

Hvorfor er d fy fy å stramme WG staget ?? :?
:D <---- I dette tilfelle viser dette at det er ironi :wink:
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 nov 2004, 18:33

Frode N220, det er nok desverre ikkje Scania som har lastebilmotoren som leverar mest hk orginalt. Scania sin største 16-liter er på 580hk, Volvo sin 16-liter vert levert med 610hk, og eg meinar på Cat har ein motor som leverar 630hk som vert brukt i Sisu sine bilar.

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 17 nov 2004, 20:03

Vel vel, la oss ikke glemme Peterbilt 370X! Kan leveres med 650hk. King of the road..... 8)
Ikke det at jeg ikke liker Scania, men sammenlignet med Peterbilt blir jo Scania'n ganske liten....
Bilde

Brukeravatar
9000tic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 80
Registrert: 31 okt 2004, 01:00
Bil: 9-5 TID og 900 CAB
Sted: Son

Legg inn av 9000tic » 17 nov 2004, 21:51

Hmmmm åssen ble dette et lastebil diskusjons forum a :lol: :lol: :lol:
SAAB SAAB SAAB

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 nov 2004, 22:37

Angry_Saab: Tilgongen på slike jänkare er då relativt liten her til lands, er vel nokre få som spesialimporterar slikt, men det er ugunstig å køyre slike snutebilar her grunne lengdebestemmelsane.

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 27 nov 2004, 14:42

ArntR N315 skrev:
9000tic skrev:Noen som har satt på 3" anlegg og tuta og kjørt etterpå uten å gjøre noe med motor styringer?
Jeg satte 3" pluss at jeg fjernet originaladapter og sveiste på adapteret som fulgte med turboen (T28BB)... (komplett 3" ferrita m/racekat og 4" enderør :D )
Før adapteret kom på plass, "slo" turboen seg inn først ved ca. 1500 omdreininger..
Etter at eksosen fikk mer "fri" passasje, har jeg et vanvittig pådrag fra ca. 1000-1100 omdreininger.. Noe jeg merket var ganske "daff" før.. nå spinner jeg bare... 8) Ikke morsomt for dekka.. men høyrefoten har klart seg utmerket å tilvenne forskjellen..

En annen ting var at turboen "kutta" rundt 4500-5000 rpm, ved noen anledninger... hvorpå jeg nok bør justere ladetrykket noe ned....

I tillegg jobber turboen lettere, noe som gir økt levetid?? Samt at bensinforbruket gikk noe ned... ifølge Sid'en da..

Angrer jeg på å bytte til 3"?? Nei!!!
Kom på noe her.... T28-turboen hadde større "høl" enn hullet på 2,5" -røret, noe som gjorde at man måtte bruke adapter for å kunne bruke original frontrør. Mitt nye 3"'ers framrør måtte utvides og sveises fast i kransen som egentlig hører til snurra... Dette gjør at når eksosen går ut, så har den fri passasje.. absolutt ingen hindringer i veien, annet enn diameteren på frontrøret... og bøyen da :P

Det er vel dette som gjør at turboen slår inn tidligere... og ikke full så varm turbo heller:D
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Svar