Priser??+Trim r?d!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Reaper
Innlegg: 7
Registrert: 10 okt 2004, 01:00
Sted: Nannestad

Priser??+Trim råd!

Legg inn av Reaper » 25 nov 2004, 11:49

Jeg lurte på om noen kunne (veit) noen ca priser på dette?
Har en 900 85m 2.0 gasser.. Som jeg vil ha til og gå litt bedre!:p Hva slaks gassere bør jeg evnt bruke hvis jeg setter på Dobbele?

-Trimkam
-Effektanlegg
-K&N filter
-Gassere, med manifold (weber\strømberg?) Noen tips gjerne!


Hvis noen har noen tips si gjerne ifra :wink:

Mvh Thomas

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 25 nov 2004, 12:47

Har ingen konkrete råd til deg utover det du selv har sagt, men jeg tror det vil koste deg en god del mer enn det smaker.
En gammel forgassersuger skal det vel forholdsvis mye arbeid til for å få den store effekten.

Da vil det være bedre å legge de penga i en turbomotor eller turbobil. (synes jeg da...)

Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 25 nov 2004, 13:08

Filter og sportsavgass hjelper alltid litt. Doble gassere fra SAAB var såvidt jeg husker alltid dårlig synkroniserte og kranglete, samt at de brukte mye bensin. Ville derfor seriøst vurdert å bygge om til injection. Ikke så skremmende mye arbeid og bra resultater. 118 hk, 125 med sportfilter og -eksos, bedre bunndrag, bedre kaldstart, lavere forbruk.

Ville heller gått for en Weber enn doble forgassere. Vet om endel med Volvo som bytter til Weber på 2- og 700 med godt resultat. Forgasserne er ganske like og en 2,3 liters Volvo trimmes fra 112 til 140 hk med Weber. Mulig du må ha nytt innsug som passer. Trimkam er vel litt overkill på en slik bil, da bytter du heller til en T8 motor og får mye mer moro. Sugemotorer suger!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 25 nov 2004, 13:27

Trond N47 skrev:Sugemotorer suger!
Word! :above: :idea:
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 25 nov 2004, 13:29

Det går ann å få tak i en del brukte deler fra Sverige, der borte driver de og trimmer litt fro bilkross.
Feks. http://www.blocket.se/view/3529946.htm? ... c=1&city=0
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

cirkus saab

Legg inn av cirkus saab » 25 nov 2004, 15:36

er det mye jobb og bygge om til injection fra en sugemotor?

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 25 nov 2004, 15:37

Hvis den 900-en du har er et bra objekt, ville jeg ha kjøpt meg en komplett turbobil fra Sverige(evt. Norge) og bygd om. Trimmet bil er ålreit det, men du får mer valuta med turbo. Dessuten så kommer du ganske sikkert billigere ut av det.

NB: Det aller greieste kan gjerne være å kjøpe seg en fiks ferdig turbobil!
:wink:

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 26 nov 2004, 12:49

Ombygging til i krever nytt innsug mm og ny bensintank. Ikke så mye jobb, og deler får du ta i på skroten. Sørg for å finne en i som har gått kort og krasjet pent. Ta gjerne kontakt for hjelp og tips!

Ombygging til turbo krever også ny motor, og da kan du komme bedre ut av det med å bytte til en turbobil. Du får jo tak i gamle turboer til under 10' kr.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Gjest

Legg inn av Gjest » 26 nov 2004, 13:28

for å få noe nevneverdig mer ut av en sugemotor må du nok til med porting og øking av kompresjon+trimmkam..... avbalangsering er også noe en bør tenke på når en trimmer... problemet med sugemotor når man skal trimme er ofte det at man kan ende opp med en bil som er nesten umulig eller veldig "krevende" å kjøre.... i tilleg så koster det så mange penger å bygge en sugemotor at en får billigere hester ved og bygge om til turbo.... ihvertfall hvis en skal ha noe mer enn 5 hk......
når en trimmer en sugemotor vil også bensinforbruket som oftest gå opp kraftig.....

tenk på dette før du begynner å trimme....

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 26 nov 2004, 20:53

ville byttet til en turbomotor!!!

men hvis ikke du vil det, ville jeg satset på en trimkam. Selv om det koster mer enn det smaker

avbalansering trenger du ikke.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Gjest

Legg inn av Gjest » 28 nov 2004, 23:31

:alex_ander3@hotmail.com: avbalangsering trenger du ikke.
liker du at det er en ca 20-30kg som vil prøve og komme seg ut av motoren din ved 6000rpm du a? liker ikke jeg...
avbalangserer du hjula dine foressten?
Hvor for det i tilfellet?

Svar