Ekstern Wastegate!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
AEROJIMMY
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: ARENDAL
Kontakt:

Ekstern Wastegate!

Legg inn av AEROJIMMY » 30 nov 2004, 09:53

lurer på om det går an å monterer ekstern wastegate på og900aero 16v. hva gjør en slik ting og gir den noe effekt i det hele tatt. er ikke det som er interresant men at det gir noe form for "feit lyd". har dumpventil men om det er mulig å få sånn wastegate lyd. fetteren min har det i audi s2 sin. først kom wastegatelyden og så dumpventil. ganske tøff lyd da men feil bilvalg selvfølgelig. hilsen jimmy

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 30 nov 2004, 10:01

En wastegate slipper ut trykk, og de integrerte holder trykket mer enn godt nok. En ekstern wastegate fører vel bare eksos forbi turboen og inn på eksosrøret på samme måte som en integrert. Tror ikke det skal gi spesiell lyd. De første 99 turbo hadde ekstern wastegate.

Hvorfor er alle så opptatt av lyden? Jeg synes det er best at bilen akselererer raskere enn en F16 som tar av, uten at det høres mer enn en liten summing fra motoren. Hvis dere ikke greier å bli lagt merke til i trafikken uten tøff lyd, så bør dere vurdere å legge om kjørestilen i agressiv retning. Kjører aldri en tur uten at folk knytter never etter meg, og det greier jeg godt uten noen "puselyd".
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av Øyvind » 30 nov 2004, 10:55

Turboer med intern WG har generelt litt større motstand en turboer uten WG. Derfor er det mange trimmere som bruker turboer med uten WG og setter på en ekstern. Men om det gir noe lyd vet jeg ikke noe om.

Men hvis det er lyd du vil ha er det jo bare å koble ut resirkuleringen på dumpventilen og slippe trykket rett ut. Selv om dette gir en viss effektreduksjon.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

ralle

Legg inn av ralle » 30 nov 2004, 12:03

hvis du vil ha lyd ut av en ekstern vastegate så må du ha den eldre typen der den står på ladetrykksiden.... går turboen med stengt org vastegate og du slipper ut overtrykket som turboen lager.... dettet funker jo sikkert... den første turbosaaben hadde foresten ikke noen retur tilbake i eksosannlegget så den eksosen den slapp ut ble slippet ut rett i motorrommet..... det var vel ikke brannfarlig vel?? stikkflammer i motorrommet..... det var riktigok en del av disse som brandt...

Gjest

Legg inn av Gjest » 30 nov 2004, 12:05

ja okey.takk for tips og råd trond og øyvind. jeg har hvertfall ikke noe problem å bli lagt merke til for å si det sånn. til og med en gammel dame med stokk(sannsynligvis tunghørt) snudde seg i byen da jeg dro på og slapp gassen....altså...pysjjjjjjjjjj. hehe. :batman:

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 30 nov 2004, 18:19

ralle skrev:hvis du vil ha lyd ut av en ekstern vastegate så må du ha den eldre typen der den står på ladetrykksiden.... går turboen med stengt org vastegate og du slipper ut overtrykket som turboen lager.... dettet funker jo sikkert...
gamletypen wastgate som er på trykksiden?
og moderne eksterne wastegater lager lyd! bare å ha nokk trykk det :wink: ingen som har hørt biler ekstern wg før ? Jeg har i alle fall, for flere av kompisene mine kjører med nye eksterne wastegater, som f.eks turbonetics wg på turbokonvertert golf g60, og funker det på den så tror jeg jammen det skal funke på saab også!

tenker det er den søtre "prrrrrrr" du sikter til ;) kjøp en liten sexy deltagate ( ? ) eller noe sånt, koster vel rundt tre lapper, monter den på samme sted som 900 enduro hadde sin WG (på den unyttige blendede uttaket på manifoilen), så får du lyden! men finnes sikkert andre rimelige WG ;) for å få mer info fra folk som faktisk har peiling på ekster WG, anbefaler jeg at du besøker et cosworth forum... :roll:
Sist redigert av Jon Magnus N251 den 24 jul 2006, 11:49, redigert 3 ganger totalt.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av Johnny » 01 des 2004, 07:29

Kjører aldri en tur uten at folk knytter never etter meg, og det greier jeg godt uten noen "puselyd".
Fiiine! :lol:
Jeg skjønner heller ikke hvorfor bilen skal plystre og pipe som en overanstrengt asmatiker!

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Hello_Kitty
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Oslo (vest)
Kontakt:

Legg inn av Hello_Kitty » 01 des 2004, 15:27

Synes det er små harry med plystre-lyder. Blir nesten litt redd når jeg hører det.....
-M93 Saab 900 turbo cab!

When I’m bad I’m very good.
But when I’m good, I’m fantastic!

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av Øyvind » 01 des 2004, 15:59

gamletypen wastgate som er på trykksiden? hvor i hel**** skulle du ha en wastgate om det ikke var på trykksiden????
TruboTaf du må ikke være så tøff i trynet. For som alle Saab elskere med historiekunskapen i orden vet at i turboens barndom før WG og dumpventilen ble funnet opp var det nettop slik. De hadde en overtrykksventil på trykksiden av kompressoren som slapp ut turbotrykket, dermed ladet kompressoren maks hele tiden med en vanvittig lyd. Dette funket så klart ikke i lengden, noe som BMW fant ut på sin 2002 Turbo. Men så kom SAAB med en god ide å sette en ventil på eksossiden av turboen (WG). Dette funket så bra at de kunne selge en masse turbobiler, som i gjen ledet til at vi har en egen klubb for disse bilene i Norge !
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 01 des 2004, 16:52

skal ærlig inrømme at jeg mangler historiekunskaper på det området der, da saab bynte med resirk dump omtrent samtidig som jeg ble født... :oops: og det er jo seff på ekssossiden jeg mente, ikke trykksiden! ;)
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Gjest

Legg inn av Gjest » 01 des 2004, 19:14

er enig med de som ikke liker at det høres ut som du smeller av en 200liters trykktank hver gang en slipper gassen....
det hadde vert helt greit hadde en kjørt med responssystem.... men det er vel ikke veldig mange som gjør det på gatebilen vel.....

Svar