Ekstern Wastegate!
Moderator: Moderatorer
Ekstern Wastegate!
lurer på om det går an å monterer ekstern wastegate på og900aero 16v. hva gjør en slik ting og gir den noe effekt i det hele tatt. er ikke det som er interresant men at det gir noe form for "feit lyd". har dumpventil men om det er mulig å få sånn wastegate lyd. fetteren min har det i audi s2 sin. først kom wastegatelyden og så dumpventil. ganske tøff lyd da men feil bilvalg selvfølgelig. hilsen jimmy
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
En wastegate slipper ut trykk, og de integrerte holder trykket mer enn godt nok. En ekstern wastegate fører vel bare eksos forbi turboen og inn på eksosrøret på samme måte som en integrert. Tror ikke det skal gi spesiell lyd. De første 99 turbo hadde ekstern wastegate.
Hvorfor er alle så opptatt av lyden? Jeg synes det er best at bilen akselererer raskere enn en F16 som tar av, uten at det høres mer enn en liten summing fra motoren. Hvis dere ikke greier å bli lagt merke til i trafikken uten tøff lyd, så bør dere vurdere å legge om kjørestilen i agressiv retning. Kjører aldri en tur uten at folk knytter never etter meg, og det greier jeg godt uten noen "puselyd".
Hvorfor er alle så opptatt av lyden? Jeg synes det er best at bilen akselererer raskere enn en F16 som tar av, uten at det høres mer enn en liten summing fra motoren. Hvis dere ikke greier å bli lagt merke til i trafikken uten tøff lyd, så bør dere vurdere å legge om kjørestilen i agressiv retning. Kjører aldri en tur uten at folk knytter never etter meg, og det greier jeg godt uten noen "puselyd".
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Turboer med intern WG har generelt litt større motstand en turboer uten WG. Derfor er det mange trimmere som bruker turboer med uten WG og setter på en ekstern. Men om det gir noe lyd vet jeg ikke noe om.
Men hvis det er lyd du vil ha er det jo bare å koble ut resirkuleringen på dumpventilen og slippe trykket rett ut. Selv om dette gir en viss effektreduksjon.
Men hvis det er lyd du vil ha er det jo bare å koble ut resirkuleringen på dumpventilen og slippe trykket rett ut. Selv om dette gir en viss effektreduksjon.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
hvis du vil ha lyd ut av en ekstern vastegate så må du ha den eldre typen der den står på ladetrykksiden.... går turboen med stengt org vastegate og du slipper ut overtrykket som turboen lager.... dettet funker jo sikkert... den første turbosaaben hadde foresten ikke noen retur tilbake i eksosannlegget så den eksosen den slapp ut ble slippet ut rett i motorrommet..... det var vel ikke brannfarlig vel?? stikkflammer i motorrommet..... det var riktigok en del av disse som brandt...
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar
- Innlegg: 460
- Registrert: 14 nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen
gamletypen wastgate som er på trykksiden?ralle skrev:hvis du vil ha lyd ut av en ekstern vastegate så må du ha den eldre typen der den står på ladetrykksiden.... går turboen med stengt org vastegate og du slipper ut overtrykket som turboen lager.... dettet funker jo sikkert...
og moderne eksterne wastegater lager lyd! bare å ha nokk trykk det

tenker det er den søtre "prrrrrrr" du sikter til



Sist redigert av Jon Magnus N251 den 24 jul 2006, 11:49, redigert 3 ganger totalt.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"
Fiiine!Kjører aldri en tur uten at folk knytter never etter meg, og det greier jeg godt uten noen "puselyd".

Jeg skjønner heller ikke hvorfor bilen skal plystre og pipe som en overanstrengt asmatiker!
Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
- Hello_Kitty
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 41
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Oslo (vest)
- Kontakt:
TruboTaf du må ikke være så tøff i trynet. For som alle Saab elskere med historiekunskapen i orden vet at i turboens barndom før WG og dumpventilen ble funnet opp var det nettop slik. De hadde en overtrykksventil på trykksiden av kompressoren som slapp ut turbotrykket, dermed ladet kompressoren maks hele tiden med en vanvittig lyd. Dette funket så klart ikke i lengden, noe som BMW fant ut på sin 2002 Turbo. Men så kom SAAB med en god ide å sette en ventil på eksossiden av turboen (WG). Dette funket så bra at de kunne selge en masse turbobiler, som i gjen ledet til at vi har en egen klubb for disse bilene i Norge !gamletypen wastgate som er på trykksiden? hvor i hel**** skulle du ha en wastgate om det ikke var på trykksiden????
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar
- Innlegg: 460
- Registrert: 14 nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen