1) Tappet av motoren fredag kveld, slik at den kunne stå og dryppe over natta.
2) Satte inn oljepluggen igjen lørdag formiddag. Fylte på 4-liter diesel på KALD motor. Ville unngå diesel smøring av en varm turbo.
Startet opp og lot bilen gå på tomgang i 10-15 sekunder, bare litt slik "oljetrykket" kom opp og dieselen ble pumpet gjennom systemet.
Tok en, pause (startet med bytte til vinterdekk), slik at dieselen kunne få stå å virke litt.
Gjenntok 10-15 sekunders oppstart/gange 3 ganger, med 10 minutters pause imellom, for å unngå varm turbo.
Tappet ut dieselen, huff og huff den var SVART som bek, hvor kom alt det svarte ifra?

3) Satte i oljepluggen igjen og fylte på 4 liter olje, startet opp og lot bilen stå på tomgang i 15 minutter (til motoren ble varm).
Tappet ut oljen, huff og huff den var SVART som bek, hvor kom alt det svarte ifra?

4) Satte på nytt oljefilter, og fylte på ny olje. Ferdig.
Etter en 10 mils tur sjekket jeg oljen, oljen var så ren at det var vanskelig å finne nivået på peilepinnen!

Praktisk resutat:
Litt tidlig å si, men har hatt to oppstarter på høstmorgen, dagene før behandlingen har det vært den normale ventil klakkingen fra de hydrauliske ventilløfterene (høres ut som dieselbil), dette har typisk vart et par kilometer før det har forsvunnet (ca. 5 minutter). MEN nå forvinner det etter 5 sekunder, kommer ikke ut av gården engang

Kommentar 1: Kunne sikkert gjentatt punkt 3 èn gang til hvis jeg hadde hatt en mere 4 liters billig olje på lager for å få ut de siste rester med skitt.
Kommentar 2: Hadde egentlig tenkt og at ut plugger og sikring til bensinpumpe, og kjøre motoren rundt på starteren istedet for på tomgang. Men var lat og droppet det.
Konklusjon: OG900T16 motoren hadde gått 407.000 km før behandlingen, motoren summer som smør etter behandling og den vanlige "kald oppstart ventilklakking" er nærmest eliminert.
Så foreløpig status er: Dieselrens er BRA.
PS. Dette er kun gjort på eget ansvar, det gjelder eventuellt for deg også.
