Innvendig motorvask med Diesel-TEST er OK.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Macgeier

Innvendig motorvask med Diesel-TEST er OK.

Legg inn av Macgeier » 19 okt 2004, 08:44

Viser til diskusjoner rundt innvendig motorvask med diesel, her er litt testresultater:

1) Tappet av motoren fredag kveld, slik at den kunne stå og dryppe over natta.

2) Satte inn oljepluggen igjen lørdag formiddag. Fylte på 4-liter diesel på KALD motor. Ville unngå diesel smøring av en varm turbo.
Startet opp og lot bilen gå på tomgang i 10-15 sekunder, bare litt slik "oljetrykket" kom opp og dieselen ble pumpet gjennom systemet.
Tok en, pause (startet med bytte til vinterdekk), slik at dieselen kunne få stå å virke litt.
Gjenntok 10-15 sekunders oppstart/gange 3 ganger, med 10 minutters pause imellom, for å unngå varm turbo.
Tappet ut dieselen, huff og huff den var SVART som bek, hvor kom alt det svarte ifra? :shock:

3) Satte i oljepluggen igjen og fylte på 4 liter olje, startet opp og lot bilen stå på tomgang i 15 minutter (til motoren ble varm).
Tappet ut oljen, huff og huff den var SVART som bek, hvor kom alt det svarte ifra? :shock:

4) Satte på nytt oljefilter, og fylte på ny olje. Ferdig.

Etter en 10 mils tur sjekket jeg oljen, oljen var så ren at det var vanskelig å finne nivået på peilepinnen! :lol:

Praktisk resutat:
Litt tidlig å si, men har hatt to oppstarter på høstmorgen, dagene før behandlingen har det vært den normale ventil klakkingen fra de hydrauliske ventilløfterene (høres ut som dieselbil), dette har typisk vart et par kilometer før det har forsvunnet (ca. 5 minutter). MEN nå forvinner det etter 5 sekunder, kommer ikke ut av gården engang :D Dette betyr at de hydrauliske ventiløfterene er blitt renset. Skal ble spennende og se når vinterkulda kommer.

Kommentar 1: Kunne sikkert gjentatt punkt 3 èn gang til hvis jeg hadde hatt en mere 4 liters billig olje på lager for å få ut de siste rester med skitt.

Kommentar 2: Hadde egentlig tenkt og at ut plugger og sikring til bensinpumpe, og kjøre motoren rundt på starteren istedet for på tomgang. Men var lat og droppet det.

Konklusjon: OG900T16 motoren hadde gått 407.000 km før behandlingen, motoren summer som smør etter behandling og den vanlige "kald oppstart ventilklakking" er nærmest eliminert.
Så foreløpig status er: Dieselrens er BRA.

PS. Dette er kun gjort på eget ansvar, det gjelder eventuellt for deg også. :)

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Innvendig motorvask med Diesel-TEST er OK.

Legg inn av oddi N108 » 19 okt 2004, 12:49

Macgeier skrev:Viser til diskusjoner rundt innvendig motorvask med diesel, her er litt testresultater:

Så foreløpig status er: Dieselrens er BRA.

PS. Dette er kun gjort på eget ansvar, det gjelder eventuellt for deg også. :)
Kult, tror jeg må prøve det der til våren:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Macgeier

Legg inn av Macgeier » 21 okt 2004, 07:42

Har også lagt merke til at oljetrykket har steget med 1 bar! :D :D

Macgeier

Legg inn av Macgeier » 21 okt 2004, 11:04

Og at oljetrykket er stabilt som grunnfjellet.
Også på tomgang :lol:

Oljepumpa og tilsmussede kanaler hadde nok godt av rens.

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 21 okt 2004, 11:32

Tøft ! Har lenge vurdert å kjøpe meg oljetrykksmåler på min 9k. Hva skal oljetrykket være, oh hvilken gjenger er det på sensoren. ?? Må jo vite gjengetype når jeg skal handle måler:)
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 22 okt 2004, 18:06

Endelig! :D
Nå løsner det i miljøet. Skeptikerne legger bort bedre-viter-synsinga og innser at et petroleumsdestillat ikke ødelegger en motor (olje er jo som kjent et petroleumsdestillat :eek: ).
Hyggelig at også Mac'ern fikk bort ventiltikkinga, slik jeg gjorde med farsans 850 for en del år siden og mine classic 900.

Dieselen er litt tørr og har man mulighet så bruk heller F-34 eller parafin.
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Angry Saab

Legg inn av Angry Saab » 22 okt 2004, 18:07

Hvordan har det gått med dine biler etter vask?? :?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 okt 2004, 18:09

Frode N220 skrev:Endelig! :D
Nå løsner det i miljøet. Skeptikerne legger bort bedre-viter-synsinga og innser at et petroleumsdestillat ikke ødelegger en motor (olje er jo som kjent et petroleumsdestillat :eek: ).
Hyggelig at også Mac'ern fikk bort ventiltikkinga, slik jeg gjorde med farsans 850 for en del år siden og mine classic 900.

Dieselen er litt tørr og har man mulighet så bruk heller F-34 eller parafin.
Men, ei muligheit til å gi dieselen litt fukt er vel då å blande litt parafin i dieselen, eller rett å slett bruke "vinter-diesel"? ;)

Men solenge olja er fin har då dette inga hensikt.
På min 900 er olja nesten like fin når eg tappar den av som når deg har den på, det er ikkje mykje svart i den...

Macgeier

Legg inn av Macgeier » 22 okt 2004, 19:35

Nye og "moderne" oljer skal jo ifølge reklamen "rense" og smøre motoren, dieseltesten beviser jo det motsatte! De smører men renser ikke, da ville det jo ikke drøsse ut svart guffe etter en gjennomskylning??

Mange er skeptiske til at "skred" med avleiringer vil løsne under gjennomspyling, dette argumentet understøtter jo at ikke oljen være rensende??

I tillegg til at de hydraulsike ventiltrykkeren nå har fått en velfortjent rens, så liker jeg tanken på at oljekanalen til turboen og turbo lagerene har blitt flushet med rensende diesel (og eventuelle avleiringer burde jo havne i oljefilteret).

For de som er skeptiske, gjør som en på svenskeforumet, bruk 50/50 diesel og olje(direkte sitert):

Fick ett tips för några år sedan att om man hade problem med skitig och invändigt igenkoksad motor, så kan man vid oljebyte blanda 1:1 med diesel och olja, låta bilen gå på tomgång några minuter, tappa ur, upprepa proceduren, låta rinna av över natten, fylla på med olja, varmköra, tappa ur, och sedan byta till den olja och det filter man har tänkt ha och därmed ha en mycket ren motor invändigt, och olja som håller sig fräsch längre.

Dieseln är ju en oljeprodukt,(opolär....eller var det kanske polär.... ehhh....sov nog på kemin.) och löser beckade oljor effektivt.

Har testat detta med mycket gott resultat på en Volvo Amazon, men jag är lite skeptisk till att göra det på min saab 9000 2.3 T Sport. Det borde ju vara stor risk att flagor och dylikt lossnar och täpper igen oljerör etc. Finns ju även "invändig motortvätt" att köpa, samt någon typ av flushing som är lite dyrare, men säkrare.(Flushing....låter som tarmspolning eller något man behöver göra när man har fått tomtar i slangen.... he he).

Någon som provat denna metod/dessa produkter? Resultat?

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 23 okt 2004, 12:39

Angry Saab skrev:Hvordan har det gått med dine biler etter vask?? :?
Min 900 T16 hoppa et par meter, landa på fremfre støtfanger og skled over på siden. Dette i en hast av ca 50. Den fikk litt "banan-form". Jeg fikk deretter litt "trim"-hjelp av noen "trimmere" under utvikling. Litt just av waste-gate og skruing på APC. Det endte med hull i et par stempel. Fikk derfor aldri testa denne motoren skikkelig. Den hadde litt ventiltikking før rens, husker jeg. Etter var det så og si borte. :)

850'en går som ei klokke. 5 år etter med 170-180 tusen på telleren. Det samme gjelder for en XM og en Panda jeg hadde.

Av mine tre nåværende biler er den ene så ny, og lav km at jeg ikke har gjort noe inngrep. Classic 900'en husker jeg ikke om jeg tok rens på og 93'en har jo motoroljen i bensinen så... :)
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 25 nov 2004, 16:35

05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Gjest

Legg inn av Gjest » 30 nov 2004, 13:54

Ser på nettet at mange anbefaler Kerosene (parafin) blandet med olje, og at det er to meninger enten YES eller NO...

http://www.riverreporter.com/issues/00-10-12/auto.htm

Svar