Registereim?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Linnc
Innlegg: 6
Registrert: 07 sep 2010, 15:38

Registereim?

Legg inn av Linnc » 09 mar 2011, 17:25

Jeg har en Saab 9-3 2004 model. Før jeg kjøpte bilen ble det byttet Registerreim når den var gått 90 000 km. Så kjøpte jeg den når den var gått 119 000 km fra forhandler. Nå når den er gått 134 000 km og registerreim er ødelagt.

Når skal den egentli bli byttet ut? De på verkstedet sa den skal bli byttet ut når den var på 120 000 km.?

og på servicehefte sto det at det ble tatt en servicekontroll når den var 118 000 km skulle ikke de ha byttet den ut da hvis den nesten var gått 120 000 km.

Har jeg noen reklamasjon på dette?
Sist redigert av Linnc den 09 mar 2011, 19:36, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registerkjed?

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mar 2011, 18:31

Å bytte registerkjede på 90 000 km er unormalt tidlig. Kjedet skal byttes når det er slitt, ikke på et fast intervall. At et kjede ryker på 136000 km når det ble byttet på 90 000 km tyder på at noe er skikkelig galt. Ble det byttet registersats, eller kun dratt igjennom nytt kjede? Motoren forøvrig, ble det store skader da kjedet røyk? Hvilket verksted er det som har blitt brukt? Når ble kjedet byttet (måned, år)?

EDIT: Mener du at det er utslitt eller at det har røket når du skriver ødelagt?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Linnc
Innlegg: 6
Registrert: 07 sep 2010, 15:38

Re: Registerkjed?

Legg inn av Linnc » 09 mar 2011, 18:59

Plutselig så stoppa bilen min når jeg kjørte så måtte falck komme å hente bilen, så sier saab verkstedet at den er ødelagt så antar at den er røken, i tillegg så var det andre ting som også var blitt ødelagt av det hørtes det ut som han mente som eks ventilpumpen sa de.

Vet ikke hva de byttet, jeg ser på servicehefte 05.12.2008 så står det på kommentar '' 90 000 km + registerem''. Og da jeg kjøpte bilen(fra bil kilden Stavanger) sa de at den var byttet. På det verkstedet som den ble byttet er på det samme verkstedet som bilen min står på nå, Sola bilpaviljongen som har saab.

Linnc
Innlegg: 6
Registrert: 07 sep 2010, 15:38

Re: Registerkjed?

Legg inn av Linnc » 09 mar 2011, 19:04

Også i tillegg sa di at dette vil bli rundt 31000 kr for å fikse =/

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Registerkjed?

Legg inn av Paul N1176 » 09 mar 2011, 19:27

Du har vel reim ikke kjede.. Er vel 60000 intervall på registerreim - maks 4 år

http://www.maptun.se/serviceGuideTable. ... falleId=36
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Linnc
Innlegg: 6
Registrert: 07 sep 2010, 15:38

Re: Registerkjed?

Legg inn av Linnc » 09 mar 2011, 19:35

Ja, jeg mente reim og ikke kjede. Men hvis de tok en service på den når den var gått 118 000 km skulle de ikke ha bytte den da, hvis den skal byttes hver 60000 km?

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Registereim?

Legg inn av Paul N1176 » 09 mar 2011, 19:47

hvis du ser på linken som jeg la ut, så ser det ut som att den skal byttes på 120k service ..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Registerkjed?

Legg inn av Helge » 09 mar 2011, 20:14

Linnc skrev:Ja, jeg mente reim og ikke kjede. Men hvis de tok en service på den når den var gått 118 000 km skulle de ikke ha bytte den da, hvis den skal byttes hver 60000 km?
Jo de skulle ha byttet den på 118.000.
Høres ut som om du har en liten sak her.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Linnc
Innlegg: 6
Registrert: 07 sep 2010, 15:38

Re: Registereim?

Legg inn av Linnc » 09 mar 2011, 20:23

Okei, da skal jeg ta det opp med dem! :) Tusen takk for alle svar!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registereim?

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mar 2011, 22:08

Bensinmotorene med turbo har kjede, mens sugeren og dieslene har reim. Ikke dumt å oppgi hvilken motor som sitter i bilen :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Registereim?

Legg inn av Børre N17 » 09 mar 2011, 22:48

Høres ut som suger'n, Opelmotorene har 60'km reimintervall, ihvertfall de med bensin. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Referee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 30 jan 2011, 14:31
Navn: Christian E.S
Bil: 97' 9000 CSE
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Registereim?

Legg inn av Referee » 10 mar 2011, 23:58

Ingvar N629 skrev:Bensinmotorene med turbo har kjede, mens sugeren og dieslene har reim. Ikke dumt å oppgi hvilken motor som sitter i bilen :wink:
Da låner jeg tråden til et kjapt spm. Har en 97 modell 9000CSE med motorkode B204I. Kjede/reim?
------
1997 Saab 9000 CSE

"Teori er når man forstår alt, men ingenting virker.
Praksis er når alt virker, men ingen forstår hvorfor.
Jeg forener teori og praksis slik at ingenting virker og ingen forstår hvorfor."

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registereim?

Legg inn av Ingvar N629 » 11 mar 2011, 00:14

Kjede, som alle Saabs egne motorer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar