Tips ang. clutchbytte NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
stiankd
Innlegg: 17
Registrert: 25 nov 2010, 17:38

Tips ang. clutchbytte NG900

Legg inn av stiankd » 05 apr 2011, 09:31

Jeg skal gå løs på mitt første clutchbytte på en 97mod 900. (Wireclutch).

Har tenkt å følge denne guiden for å senke motor og ta ut girkasse:
http://photo.platonoff.com/Auto/2006012 ... n_Removal/

Har bestilt clutch, utløserlager og ny clutchwire hos speedparts, men lurer på om det er andre ting som er fornuftig å bytte i samme slengen?

Kom også gjerne med inspill hvis det er noen som har noen snippetriks som kan gjøre jobben hyggeligere :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tips ang. clutchbytte NG900

Legg inn av Ingvar N629 » 05 apr 2011, 13:48

Rimelig kjapp og grei jobb på de der, rengjør utløsermekanismen til clutchen grundig når du har alt ute, bruk gjerne molybdenfett på splinesen på inngående til kassa. Teflonspray funker også og det er også fint å bruke som smøremiddel på utløsermekanismen. Vil du bytte mer i samme slengen så kan der være kjekt å bytte simringer på kassa, og hylsa som utløserlageret sitter på er det ofte påkrevd at byttes.

Husk girolje, for den må du tappe av ved demontering :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

stiankd
Innlegg: 17
Registrert: 25 nov 2010, 17:38

Re: Tips ang. clutchbytte NG900

Legg inn av stiankd » 06 apr 2011, 11:16

Takk for gode tips!

Et par nye spm:

-Er det denne jeg skal ha? http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... -axel.html er det 2 stk jeg skal ha?

-Hylse som utløserlageret sitter på, hvor får jeg tak i den? Kunne ikke finne noe på sidene til speedparts.

- Har lest at man kan bytte til syntetisk girolje på disse kassene, er det noe som anbefales?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tips ang. clutchbytte NG900

Legg inn av Ingvar N629 » 06 apr 2011, 13:02

stiankd skrev: -Er det denne jeg skal ha? http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... -axel.html er det 2 stk jeg skal ha?
Jepp, 2 stk.
stiankd skrev: -Hylse som utløserlageret sitter på, hvor får jeg tak i den? Kunne ikke finne noe på sidene til speedparts.
Saabforhandleren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tips ang. clutchbytte NG900

Legg inn av Ingvar N629 » 06 apr 2011, 13:08

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

stiankd
Innlegg: 17
Registrert: 25 nov 2010, 17:38

Re: Tips ang. clutchbytte NG900

Legg inn av stiankd » 11 apr 2011, 09:51

Min første demontering av clutch gikk strålende på lørdag, og et 100% kaputt utløserlager gjorde seg synlig. Antar at jeg bytter hele clutchen og i tillegg til lager når jeg først har tatt ut girkassen.

Når det kommer til girolje virker det som om fellesnevneren i den lange tråden på det svenske søsterforumet er at når bilen har gått over 200000 er det lite fornuftig å bytte til den nye MT0063-oljen, så jeg tipper jeg holder meg til vanlig mineral motorolje som det står i manualen.

Nå blir det henting av nye deler på speedparts i løpet av uken, og satser på en oppdatering til helgen, og da forhåpentligvis med bilen tilbake på veien!

stiankd
Innlegg: 17
Registrert: 25 nov 2010, 17:38

Re: Tips ang. clutchbytte NG900

Legg inn av stiankd » 16 apr 2011, 21:04

Da var mitt første clutchbytte unnagjort =D> ! Demontering av girkasse, gammel clutch og et utløserlager (så ødelagt du kan få det, og årsaken til at clutchbytte var nødvendig) ble tatt forrige helg, og monteringen tok mer eller mindre hele dagen i dag.

Ettersom det var første gang jeg gjorde dette ble det litt banning og sverting her og der, men jeg er veldig fornøyd med at jeg kunne kjøre bilen hjem i kveld! Guiden fra saab.platonoff.com var gull verdt.

Takker så masse for gode tips jeg har fått på veien!

-Stian-

Svar