Oljetrykk For lavt..
Moderator: Moderatorer
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Oljetrykk For lavt..
Det at trykket ditt er forskjellig på samme turtall avhenger av hvor høy temperaturen i olja er. Som du sikkert ser på tomgang ved kaldstart er oljetrykket gjerne mellom 3-4 og kanskje opp til 5-6 bar på tomgang. Men så fort olja får litt temperatur på seg synker trykket.
Mener å huske at Saab måler oljetrykket ved 2000rpm og da skal det ligge på 2,3 bar, på driftsvarm motor. Min ligger vel rundt 2 bar ved 90 grader i olja.
Mener å huske at Saab måler oljetrykket ved 2000rpm og da skal det ligge på 2,3 bar, på driftsvarm motor. Min ligger vel rundt 2 bar ved 90 grader i olja.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Oljetrykk For lavt..
er klar over dette. tror det stod 2,5 bar ved 2000rpm og 80 grader i haynes boka, noe jeg er langt unna.. men skal prøve å flytte trykk føleren og se hva som skjer...Aleks_ skrev:Det at trykket ditt er forskjellig på samme turtall avhenger av hvor høy temperaturen i olja er. Som du sikkert ser på tomgang ved kaldstart er oljetrykket gjerne mellom 3-4 og kanskje opp til 5-6 bar på tomgang. Men så fort olja får litt temperatur på seg synker trykket.
Mener å huske at Saab måler oljetrykket ved 2000rpm og da skal det ligge på 2,3 bar, på driftsvarm motor. Min ligger vel rundt 2 bar ved 90 grader i olja.
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Oljetrykk For lavt..
"Stjeler"tråden litt. Er det ikke noe poeng å bytte pumpedrevene? Jeg startet motoroverhaling igår, og har tenkt å bytte disse to drevene, mener du at det er bortkasta? Eller blir huset også slitt så en bør bytte det også?Ingvar N629 skrev:Har du null trykk så skal jo oljetrykkslampa lyse (hvis den fungerer) og du vil høre det godt på motorlyden. Å bytte kun drevene til oljepumpa er neppe noen stor vits, men du kan jo måle klaringene i den hvis den ser slitt ut.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Oljetrykk For lavt..
Bortkastet er det vel ikke, jeg bytter de alltid selv ved overhaling, men ser ikke at det alene vil gi noen gevinst på en godt brukt motor med mindre den måles til å være utenfor toleransene sine.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Oljetrykk For lavt..
Okay, takker!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
Re: Oljetrykk For lavt..
Noen som husker om det var M14 x 1,5 stigning eller M12 x 1,5 stigning i blokka? Kan evt. noen med en løs oljetrykks bryter måle med gjengeblad?Skaten N671 skrev:Det har dei på biltema...
EDIT: delenr 321075
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Oljetrykk For lavt..
Det er iaf M14 x 1,5 på T5 blokka
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Oljetrykk For lavt..
A) tilfredsstiller Biltema 5w-40 syntetisk olje Saabs spesifikasjon for turbomotorene i 9-3/9-5?Paul N1176 skrev:egentlig nylig byttet olje og filter, kn filter og biltema 5w40..
B) Angående oljetrykk, så kan jeg anbefale Mobil1 Supersyn 0w-40. Har personlig sett flere biler (inkludert min egen Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv- som ikke har sliten motor) få mye bedre oljetrykk etter å ha kastet ut Biltema-oljen til fordel for Mobil1 Supersyn 0w-40.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Oljetrykk For lavt..
A: Ja.little_e skrev:A) tilfredsstiller Biltema 5w-40 syntetisk olje Saabs spesifikasjon for turbomotorene i 9-3/9-5?Paul N1176 skrev:egentlig nylig byttet olje og filter, kn filter og biltema 5w40..
B) Angående oljetrykk, så kan jeg anbefale Mobil1 Supersyn 0w-40. Har personlig sett flere biler (inkludert min egen Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv- som ikke har sliten motor) få mye bedre oljetrykk etter å ha kastet ut Biltema-oljen til fordel for Mobil1 Supersyn 0w-40.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Oljetrykk For lavt..
Forstår. Men som sagt; prøv Mobil1-oljen jeg nevnte.Paradigm N558 skrev:A: Ja.little_e skrev:A) tilfredsstiller Biltema 5w-40 syntetisk olje Saabs spesifikasjon for turbomotorene i 9-3/9-5?Paul N1176 skrev:egentlig nylig byttet olje og filter, kn filter og biltema 5w40..
B) Angående oljetrykk, så kan jeg anbefale Mobil1 Supersyn 0w-40. Har personlig sett flere biler (inkludert min egen Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv- som ikke har sliten motor) få mye bedre oljetrykk etter å ha kastet ut Biltema-oljen til fordel for Mobil1 Supersyn 0w-40.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Oljetrykk For lavt..
ja får se om jeg stikker på europris å kjøper noen liter til neste skift.. men tror egentlig ikke det ligger i oljen, om det er 0w40 eller 5w40 så skal de vel være like "tykke" når de er varm??
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Oljetrykk For lavt..
Ja, i utgangspunktet skal de jo det. Derimot opplevde jeg noe helt annet.
Audien min har originalmontert oljetempmåler og oljetrykksmåler i kupeen, og oljetrykket steg
2 bar @ kald motor @ tomgang
0,5 bar @ varm motor / 80 graders oljetemp @ 2000 rpm
1,5 bar @ varm motor / 80 graders oljetemp @ 3000 rpm
Sier ikke at dette vil forbedre noe med din motor, men personlig har jeg særdeles god erfaring.
Kommer ikke til å gå tilbake til Biltema etter dette.
Audien min har originalmontert oljetempmåler og oljetrykksmåler i kupeen, og oljetrykket steg
2 bar @ kald motor @ tomgang
0,5 bar @ varm motor / 80 graders oljetemp @ 2000 rpm
1,5 bar @ varm motor / 80 graders oljetemp @ 3000 rpm
Sier ikke at dette vil forbedre noe med din motor, men personlig har jeg særdeles god erfaring.
Kommer ikke til å gå tilbake til Biltema etter dette.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Oljetrykk For lavt..
Funnet ut hva problemet er eller står du fremdeles fast
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Oljetrykk For lavt..
Har vært på biltema og handlet inn ett Y stykke, skal prøve endre plassering på giveren.. så krysser vi fingrenesaab9000aero skrev:Funnet ut hva problemet er eller står du fremdeles fast
hvis ikke så tror jeg att jeg skal prøve å bytte drev til pumpa..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Oljetrykk For lavt..
Større sannsynlighet for at det ligger i oljesilen selv om du sier at motoren ikke er plaget med sludge.aldri vært borti sliten oljepumpe
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.